Gå til innhold
Arkivverket

Elen Johanne Ingebrigtsdtr. Bjørndal utvandret 1902 Amerika. Hva skjedde?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg finner utvandringen til Elen Johanne Ingebrigtsdtr. Bjørndal født 10.02.1874 på Bjørndal i Askøy pr. gjeld, Hordaland. Hun drar fra Bergen 22.05.1902 med Stjerne Linjen og billetten var etter det jeg kan forstå forhåndsbetalt = pp (prepaid)

Er der noen blant Digitalarkivets dyktige brukere som kan hjelpe meg å finne ut hva som skjedde med henne etter at hun ankom Amerika? Jeg har forløpig ikke funnet ut hvem det kan være i slekta som eventuelt hadde tatt turen over dammen før henne og som da betalte turen over dammen for Elen.

Hun var forøvrig født utenom ekteskap av foreldre Oline Karine Johnsdtr. Myhren 1844 - 1912? og Ingebrigt Knutsen Søvik 1838-1910.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIBERG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• Rune Thorstensen

31

• Lars Johannessen

3

• Arne Solås

25

• Anne-Lise Hansen

8

Hjertelig takk for hjelpen Arne. Da får jeg prøve å finne ut hvem denne Johannes Manger var. Samtidig så håper jeg selvsagt at noen kan klare å finne henne igjen i tellingene der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Anne-Lise.

Ja, jeg så at det var noen få alternativer med Johannes Manger å velge mellom. Og rent umiddelbart så kunne man vel siat han som var født 1878 passer best aldersmessig til Elen.

Når det gjelder 1905 og Minnesota, så kan jo den også passe ganske godt. At Elen har blitt til Nellie er vel ikke så usannsynlig. Men tro og fakta er fortsatt to forskjellige ting. Så jeg skulle gjerne ha fått litt mere kjøtt på beinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elen Johanne som Rune etterlyser var født 10 feb 1874.

Den Nellie J Engebretsen som Anne-Lise fant var født i 1873.

Kanskje samme damen som døde i 1958?Denne var født 10 JAN 1873. Name: Nellie Johanna Engebretson Suffix: Event: Death Event Date: 23 Dec 1958 Event Place: Norman, Minnesota Birth Date: 10 Jan 1873 Birthplace: Born in Minnesota: Y Reference Number: 1388476 Certificate Number: 011458 Certificate Year: 1958 State File Name: 011458 Registration Batch: NF054DN Typed or Handwriten: T

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/V4CR-CBN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det står jo også her at hun var født i Minnesota. Hun jeg søker var definitivt født på gården Bjørndal i det som da var Askøy pr.gjeld 10.02.1874.Hun ble døpt 22.02.1874.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elen Johanne i familietrær på FS, gift med Johan Christian Rasmussen Godvig. Elen døde ifølge denne 26.6.1957

https://familysearch.org/pal:/MM9.2.1/MWM7-W2V

name: Ellen Johanne BJORNDAL gender: Female birth: 10 Feb 1874

Bjorndal, Loddefjord, Hordaland, Norway death: 26 Jun 1957 AFN: 3HRF-PW

Parents

father: Ingebrigt Knudsen BJORNDAL (AFN: C84P-53 ) father: Ingebrigt Knudsen BJORNDAL (AFN: 3HLH-GG ) mother: Oline Karoline JOHNSEN (AFN: C84P-68 ) mother: Olive Karine JOHNSEN (AFN: 3HLH-JS )

Marriages (2)

spouse: Johan Christian Rasmussen GOOVIE (AFN: C825-T4 ) spouse: Johan Kristian Rasmussen GODVIG (AFN: 3HRF-MK )

Submitters (3)

submitter: efluker1802973 submitter: rjsunde2152048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er registrert som Elen Bjorndal, 28 år og ankommet Ellis Island i 1902. (Logget meg ikke inn.)

Ankommet fra Bergen via Liverpool med Teutonic 12. juni 1902: https://familysearch...M9.1.1/JFKY-RJH

Her er bilde av Teutonic fra White Star Line:

http://www.norwayheritage.com/gallery/gallery.asp?action=viewimage&categoryid=6&text=&imageid=1813&box=&shownew=

.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her hadde det sannelig skjedd saker og ting mens jeg var borte fra maskinen. Hjertelig takk til Lars , Anne-Lise og Arne for fremragende hjelp med å oppspore Elen i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Kristian Rasmussens første hustru, Anne Mathilde Bjørndal var halvsøster til Elen Johanne. For mens deres felles far, Ingebrigt Knutsen var gift med Anne Ragnhild Johnsdtr., så fikk de datteren Anne Mathilde 06.03.1874.Og 3 1/2 uke tidligere ble Ingebrigt Knudsen far til Oline Johanne f. 10.02.1874 . Moren var Oline Karine Johnsdtr. søster til Anne Ragnhild. Så her var det mye rart som foregikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Arne.

Men hvor var Anne Mathilde? I følge opplysningene lengre oppe i temaet døde hun 16.09.1956 mens Elen døde 26.06.1957. Kan Johan Kristian ha reist over dammen alene og truffet Elen der borte? om de var gift så må jo nesten Anne ha blitt skilt fra ektemannen.

Ikke før har man fått svar, så åpner det seg en ny rekke med spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her renner det på.

Elen kan ikke ha vært 25 år da hun giftet seg. Hun var født i 1874 og hun var ugift da hun dro over dammen. Johan Kristian har åpenbart forlatt sin kone og 4 små barn hjemme i Bergen. Det kan se ut som om historien har gjentatt seg. Mora og tanten fikk barn med samme mann og her ser det sannelig ut til at Elen har fått barn med halvsøsterens ektemann.

I 1910 står Anne Mathilde fortsatt oppført som gift. Spørsmålet som da reiser seg er om hun ble skilt fra sin mann, og om Elen og Johan giftet seg i Amerika, eller bare levde som ektepar uten å være gift.

Men hvor kommer da dette Brynjulvsen navnet fra? Her må det åpenbart graves mer. Hjertelig takk for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Redigerte inn bilde av skipet Teutonic i innlegg #11)

Hjertelig takk for bildet Anne-Lise

I 1910-census er de ført som gift i 5 år og begge i deres første ekt.

Ja, da spørs det om de kan ha giftet seg i Amerika uten å opplyse at han allerede var gift i Norge, eller om de kan ha forfalsket vielsesattesten. Begge jentene hadde jo samme etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av slektstreet Lars J. fant, ser jeg at Anna Mathilde Rasmussen f. Bjørndal døde i Salt Lake City. Jeg fikk en tanke om at familien kanskje kunne ha blitt mormonere og at Johan Kristian Rasmussen Godøy dermed legitimt kunne gifte seg med en kone nummer 2?

name: Anna Mathild BJORNDAL gender: Female birth: 6 Mar 1874 02 Apr 1874

Bjorndal, Askoy, Hordaland, Norway christening: Strusshavn, Askoy, Hordaland, Norway death: 16 Sep 1956

Salt Lake City, S-Lk, UT AFN: 3HLJ-C3

Lenke til kommentar
Del på andre sider