Gå til innhold
Arkivverket

Elen Johanne Ingebrigtsdtr. Bjørndal utvandret 1902 Amerika. Hva skjedde?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Ja, når det gjelder den delen av familien så ser jo det meste ut til å kunne være mulig.. Her har nok ikke eplet falt så rett langt fra stammen. To søstre fikk altså barn med samme mann mens den en var gift med ham. Og noen ti-år senere så er det de to halvsøstrene som får barn med samme mann hvorav i alle fall den ene var gift med ham (03.05.1896) Historien gjentar seg med andre ord.

Jeg får prøve å se om jeg kan finne igjen de fire barna som Anne Mathilde fikk med Johan Kristian før han emigrerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• Rune Thorstensen

31

• Lars Johannessen

3

• Arne Solås

25

• Anne-Lise Hansen

8

Takk igjen Anne-Lise.

Jeg fant Albert Elias gift borgerlig 28.03.1934 med Margit Kristine Olsen f. 11.03.1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Arne.

Da er Elna på plass, samt gode opplysninger om etterslekt. I tillegg får vi vite at søsteren Agnes trolig giftet seg med en Fløysand og trolig død i Salt Lake før Elna. Det samme gjelder for de tre brødrene hennes som alle døde før henne i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her ramler det på med info. Stor takk til deg Arne for flotte bidrag.

Jeg fant at Agnes Marie var gift med Ivar Fløisand f. 07.05.1902 død i Salt Lake 01.11.1973. De hadde bl.a barna Willard født i Bergen 26.04.1925 og død i Salt Lake 11.12.2005. Han giftet seg 09.10.1953 med Ellinor Kahrs f. 29.03.1930 - 01.06.1984 Salt Lake.

Agnes og Ivar hadde også datteren Lizzie Irene født i Bergen 31.10.1929 og død i Salt Lake 18.04.2005.

Det er klart at denne familien må ha vært mormonere, vilket jo kan forklare en del av det som skjedde inne familien.

Videre finner man jo mye info om øvrig familie i disse nekrologene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser av en søknad om am. statsborgerskap for Agnes og Ivar, datert Salt Lake City den 2. des. 1950, at de giftet seg den 22. mars 1924 i Bergen og kom til New York 26. juli 1948. Følgende barn er alle f. i Bergen og bosatt i Utah:

Willard f. 26. april 1925 - Elna f. 14. jan. 1927 - Lizzie f. 31. okt. 1929 - Johannes f. 18. sept. 1932 - Anny f. 22. aug. 1934 - Harald f. 17. sept. 1938 og Trygve Norman f. 29. des. 1940.

Ellers kan jeg ta med at John Godvig f. 21. juni 1875 er ført som TYSK statsborger i reg. kortet til WWI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Arne for nye solide bidrag til å kaste lys over denne delen av familietreet.Det setter jeg stor pris på.

For å sette meg inn i denne sammenhengen kan jeg fortelle at de to søstrene som dette tok utgangspunkt i, Anne Ragnhilde og Oline Karine Jonsdtr.fikk begge barn med samme mann Ingebrigt Knudsen. Dette skjedde mens Ingebrigt var gift med Anne Ragnhilde. De to søstrene var halvsøster til min oldemor Martha Johnsdtr. 1832-1913. De hadde felles far , John Hansen f. på Espeland 1804- død i Bjørndal 1861.

Så jeg driver nå og forsøker å få så god oversikt som mulig over etterkommerne etter John Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer sannelig på om ikke det var flere i den familiegreinen som dro over dammen. Den 22.04.1907 dro Josefine Karoline Johnsdtr.. Hun skulle til sin tante i Iowa.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIBERG

Josefine var født på Bjørndal i Askøy 10.05.1887 som datter avJon Severin Pedersen og Karoline Johanne Ingebrigtsdtr. Bjørndal. (hun var datter av Ingebrigt Knutsen og Anne Ragnhild Johnsdtr.)

Jeg har notert meg at hun trolig ble gift med en Mikkel Dyrøy, og han er trolig identiske med den Mikkel Olsen Dyrøen f. 1887 som dro fra Bergen 06.04.1904 med Drummond Montana som reisemål.

Er det mulig å spore dem opp i Amerika? Jeg krysser fingrene og håper på god hjelp også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Mikkel Dyroen SSN: 532-03-1937 Last Residence: 98101 Seattle, King, Washington, United States of America Born: 18 Feb 1886 Died: Dec 1971 State (Year) SSN issued: Washington (Before 1951)

Name: Monrad J. Dyroen SSN: 532-03-1938 Born: 16 Dec 1914 Died: 5 Feb 1990 State (Year) SSN issued: Washington (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var det rett det jeg hadde notert meg. Jeg aner ikke hvor den opplysningen har kommet fra, om det da ikke kan ha stått i en liten bok som omhandler fastlandssiden av det som engang var Askøy prestegjeld.

Hjertelig takk for den bekreftelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei den siste meldingen lå jeg ikke merke til før jeg hadde svart. Glimrende, da er Mikkel og sønnen Monras behørlig notert.

Takk igjen Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser jeg at Arne har kommet med ytterligere et flott bidrag til oppklaring av hvor det ble av disse amerikafarerne. Da er det vel bare Josephines søster , Anne Bergitte vi forløpig ikke har funnet. Hun dro over i 1909 og skal etter hva jeg har fått opplyst blitt gift med en Ole Spjeld.

Hjertelig takk for hjelpen til alle som har bidratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider