Gå til innhold
Arkivverket

Elen Johanne Ingebrigtsdtr. Bjørndal utvandret 1902 Amerika. Hva skjedde?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Hei igjen Arne.

Den eneste jeg kan finne blant emigrantene fra Bergen som kan passe både tidsmessig og aldersmessig er Oluf Nicolaj Olsen Spjelde f. 1890 og som oppgav Garrison Montana som reisemål. Han reiste 22.03.1907. Jeg skal prøve å finne foreldrene hans.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIBERG

Dessuten stor takk for dødsdatoen til Josefine, jeg hadde bare årstallet som jeg fant for kort tid siden.

Og det må vel være denne Oluf Nikolai født 08.12.1889 med foreldre Ole Andersen og Sofie Bolette Olsdtr.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12461878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• Rune Thorstensen

31

• Lars Johannessen

3

• Arne Solås

25

• Anne-Lise Hansen

8

Godt mulig at det er han, ja. Han skulle jo også til Montana. Jeg hadde håpet å finne han ved hjelp av fødselsdata i reg.kortene til WWI, men har så langt ikke hatt noe hell med det. Heller ikke i folketellingene finner jeg disse to som gifte. Mulig at jeg ikke er kreativ nok i navnevariasjoner ved søk, så kanskje andre klarer å finne noe her? Jeg har heller ikke hatt så mye tid til søk i dag, - er litt travel:)

En siste utvei kunne vel være å finne dødsmeldinger etter deres foreldre, om de, eller en av dem, døde etter 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takk og bukker for all hjelp du har gitt meg. Jeg skal prøve å se etter noen dødsmeldinger. Finner jeg noe, skal jeg legge det inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Bolette Sofie var vel mor til Oluf. Kanskje du kan spørre Yngve om hva info dødsmeldingen gir?

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjell i Fjell, Klokkerbok nr. A 5 (1899-1918), Døde og begravede 1917, side 397.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5218&idx_id=5218&uid=ny&idx_side=-358

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060809060358.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt inn forespørsel knyttet til Anne Bergittes mor, Caroline Johanne Ingebrigtsdtr. som døde 01.10.1903. Jeg får avvente å se hva han kan finne i en evt. dødsmelding. Faren, Jon Severin Pedersen Bjørndal giftet seg på nytt 02.06.1905 med Anne Marie Nilsdtr. Brattenborg. Jeg sliter forøvrig med å finne deres dødsfall. De er å finne i 1910 tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit - men Anne Bergitte emigrerte jo først i 1909, og skal en dødsmelding være til hjelp for å spore henne og Oluf så bør den jo være fra senere enn det årstallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over det, men der er også andre i den familien jeg sliter med. I mellomtiden prøver jeg å finne ut hvor det ble av faren hennes etter 1910 for å finne hans dødsmelding. Men jeg kan selvsagt legge inn en forespørsel også vedr. Oluf Nikolai's mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ingen hjelp å få i dødsmeldingen etter Bolette.

Dødsmeldingen: "Mand mynd. Børn. Manden sitter i uskifte."

Jeg får lete etter ektemannens dødsfall. Men det får bli i kveld. Nå skal vi i bursdagsbesøk til vårt yngste barnebarn Susanne som blir 6 år idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dødsfallet til Ole Andersen Spjeld 24.05.1936 og har lagt inn en ny forespørsel til Statsarkivet i Bergen om dødsmelding evt. skifte etter ham. Så da er det bare å krysse fingrene å håpe på bedre lykke denne gangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg svar fra Yngve Nedrebø i forbindelse med skiftet etter Ole Andersen Spjeld . Den hjelper oss ikke storert med annet enn opplysningen om at Olav Nikolai Spjeld også hadde en bror Østen som hadde emigrert.. Han var to år eldre og trolig født rundt 1997. Da får jeg se etter hans utvandring. Kanskje brødrene slo seg ned i samme område.

http://Da Ole A. Spjeld døde var arvingene barna: Nils A. Olsen, 44, Algerøy Østen Olsen, 49, USA Olav Olsen, 47, USA Marie Iversen, 54, Laksevåg Kristine Bernes, 58. "Ingen ting til arv", og derfor ikke noen videre forsøk på å finne arvingene i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Rune!

Ikke så mye hjelp å få av disse dødsmeldingene, nei. Denne Østen var jeg klar over siden i går. Jeg har nå, etter mye leting, funnet en kandidat i reg. kortene til WWI som kan passe. Han er gift og har barn, f. i Bergen. Jobber som jernarbeider.

Name: Ole Anderson City: Butte County: Silver Bow State: Montana Birthplace: Norway Birth Date: 8 Dec 1889 Race: Caucasian (White) FHL Roll Number: 1684100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være enkelt, nei. Jeg finner ikke noen passende familie bosatt i Montana, men det kan være disse som har flyttet til Seattle. Immigrasjonsåret for Ole er 1907. Ukjent for Anna. Datteren f. i Montana. Han jobber som jernarbeider. Nå er dagen belagt med andre gjøremål, så jeg får ikke tid til å jobbe videre med dette før i kveld, så kanskje andre kan trå til her og se litt nærmere på denne familien?

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MHFN-1GD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært takknemlig for den hjelpen jeg allerede har fått. Dette er jo ikke en sak som haster. Finner du mere setter jeg stor pris på det. Og skulle det stoppe her, så har jeg fått langt flere opplysninger enn jeg turde håpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk litt tid til overs, og klarte da omsider å verifisere at familien i 1920- og 1930-tellingene over må være den rette:

http://www.legacy.com/obituaries/seattletimes/obituary.aspx?n=roy-arthur-anderson&pid=119826489

Name: Anna Anderson SSN: 533-66-9522 Last Residence: 98031 Kent, King, Washington, United States of America Born: 25 Dec 1888 Died: Nov 1979 State (Year) SSN issued: Washington (1973)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bøyer jeg meg i støvet nok en gang, selv om ryggen ikke er helt god. Dette var strålende.

Hjertelig takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider