Gå til innhold
Arkivverket

Skifter fra Gjerstad, Nedenes len 1705.

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg holder på med mine Gjerstadforfedre og har kommet til gården Ausland, bygdebok, bind II, side 228.

Kittil Tallaksen og Torborg Andersdatter. Her nevnes det at det var skifte etter Torborg i 1705. Dette skiftet nevnes ikke på noe skiftekort i den oversikten og når jeg går inn i skifteprotokollen, så forstår jeg ikke en døyt av hvordan den er bygget opp. Jeg finner da 1705, men ikke noe for Gjerstad. Kan noen hjelpe meg fram til denne kilden. Jeg finner ikke noe som helst.

Det må gjelde Nedenes, Gjerstad, 1700-1709. Skifteprot.

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Protokollen for Nedenes 1700-1708, som den heter (protokoll 3), er et salig rot. Den ser ut til å inneholde avskrifter av gamle tinglyste dokumenter, skifter og diverse avtaler i tillegg til skifter for den oppgitte perioden 1700-1708. Her er skifter og dokumentavskrifter (og ekstrakt fra skifter, som det står) fra langt nede på 1600tallet (har sett årstall 1647, og en haug andre årstall oppover de 1600) midt oppi skifter for begynnelsen av 1700tallet. Det er jo flott at folk kan finne navn og informasjon så langt bak, men det ser de ikke før de begynner å bla i den siden den har fått årstall 1700-1708. Jeg har gått gjennom protokollen 2 ganger nå og har heller ikke funnet et eneste skifte fra Gjerstad.

Jeg har bladd litt kjapt i Nedenes.,Tromøy-Birkenes 1702-1709 (protokoll 4) og fant ikke noe der heller. Men den har jeg ikke finlest, så jeg kan jo ha oversett noe.

Det kan jo være skifteprotokoller som ikke er skannet , men jeg vet ikke om det gjelder for Gjerstad.

Det er så man begynner å lure på om skiftet ligger under Østre Råbyggelaget..jeg har ikke sjekket der. Eller trykkfeil i bygdeboka..feil årstall?

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okidok. Tusen takk skal du ha. Da var jeg altså ikke blin iallefall. Jeg får fortsette å lette til jeg får svaret.

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider