Gå til innhold
Arkivverket

Tippoldefar Andreas Olsen f i Aker ca 1815

Torgeir Karlin
 Del

Recommended Posts

Søker opplysninger om min tippoldefar Oscar Olsen f i Aker ca1815. Hans foreldre og eventuelle søsken. finner han i folketellingen for nittedal 1865 med kone og to barn. Hun het Ingeborg Hansdatter, barna het Martin og Ole. Et fosterbarn gustav jensen bodde sammen med fam. Han arbeidet som oppsynsmann for N. Young, husmann med jord i 1865 på gård Dahl Johnstuen i nittedal. Håper noen kan hjelpe med dette. har ikke mere opplysninger enn dette. Mvh Torgeir karlin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker opplysninger om min tippoldefar Oscar Olsen f i Aker ca1815.

Dette med OSCAR har jeg litt vanskelig for å forstå. Kanskje det er lurt av meg å gå ut fra at det er en feil.

Så til Andreas Olsen:

Ekteskapet mellom Andreas Olsen og Ingeborg Hansdatter ble inngått i Aker 13.des.1839.

Nederst: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7722&idx_id=7722&uid=ny&idx_side=-77

Brudgommen er oppført som 23-åring og bruden er 5 år eldre (28).

Dette er i overenstemmelse med opplysningene i FT1865 Nittedal: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60233&gardpostnr=54&personpostnr=229&merk=229#ovre

For meg ser det ut til at begge kommer fra Leirskallen.

(Dette er der hvor ”Skullerud-dumpa” ligger ved dagens E6.).

Fedrenes navn er henholdsvis Ole Andersen og Hans Hansen. Det kan bli en møysommelig jobb å å finne aner bakover i tid herfra, men man skal vel ikke se bort fra at Andreas Olsen har et forhold til Nittedal før han slår seg ned der ca. 1840.

Andreas Olsen og Ingeborg Hansdatter fikk flg. barn:

Hans. Døpt 2.april 1843 i Nittedal

Maren. Døpt 1.januar 1846 i Nittedal.

Ole. Døpt 26 des. 1848 i Nittedal.

Martin. Døpt 17.mov 1840 i Nittedal.

Ole. Døpt 25. desember1853 i Nittedal.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hel del om Ingeborg Hansdatter Lerskallens aner bakover. Det er riktig at hun var fra Lerskallen, og hun var dpt. 3/11 1811 i Aker.

Send meg en mail, så skal du få det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hel del om Ingeborg Hansdatter Lerskallens aner bakover. Det er riktig at hun var fra Lerskallen, og hun var dpt. 3/11 1811 i Aker.

Var hun datter i denne familien: (til Hans Hansen og Margrete Hansdatter)http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f18010218&gardpostnr=409&personpostnr=5653&merk=5653#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke disse personene som er nevnt her ifra Lerskallen i Aker, men det kan kanskje være at noen har interesse av personer derfra som er innført i kirkeboka for Nesodden – Oppegård annekssogn hørte til under Nesodden prestegjeld og grenset i nord til Aker. Lista omfatter ikke tiden etter 1813 bortsett fra viede som er sjekket frem til 1840.

1733 19 apr/28 jun: Truls Hansen Lerskallen er kausjonist i vielsen til Gunder Hansen og Martha Andersdatter Ormerud

1766 25 des: Ole Amundsen Lerskallen og Ingeborg Bjørnsdatter døper sønnen Hans.

1769 9 mars: Margrethe Karlsdatter Lerskallen er fadder i en dåp (Åsen u Oppegård).

1770 4 mars: Engebret Hansen Lerskallen og Margrethe Karlsdatter døper sønnen Hans.

1772 12 mars: enken Ingeborg Lerskallen er fadder i en dåp (Grytedalen).

1773 10 jan: Kristen Lerskallen er fadder i en dåp (Vasbon).

1773 10 mars: Ingeborg Kristensdatter Lerskallen er fadder i en dåp (Rødsten).

1782 29 sep: Sissel Pettersdatter Lerskallen er fadder i en dåp (Vasbon).

1782 20 okt: Sissel Pettersdatter Lerskallen er fadder i en dåp (Torbjørnrud).

1784 16 mai: Sissel Pettersdatter Lerskallen er fadder i en dåp (Torbjørnrud).

1784 20 juni: Sissel Pettersdatter Lerskallen er fadder i en dåp (Oppegård østre).

1784 20 juni: Lars Pettersen Lerskallen er fadder i en dåp (Oppegård østre).

1785 17 apr: Sissel Pettersdatter Lerskallen er fadder i en dåp (Torbjørnrud).

1785 11 des: Lars Pettersen Lerskallen er fadder i en dåp (Åsen).

1786 3 april: Lars Pettersen Lerskallen er fadder i en dåp (Oppegård).

1787 29 jul: begravelse Petter Lerskallen 58 år.

1787 12 aug: begravelse Erland Hansen Lerskallen 2 år.

1788 13 apr: begravelse Eli Jensdatter Lerskallen 57 år.

1788 22 mai: begravelse Gunhild Jensdatter Lerskallen 64 år.

1789 31 mai: Hans Andersen Lerskallen og Mari Hansdatter døper datteren Dorthe.

1791 27 feb: Hans Andersen Lerskallen og Mari Hansdatter døper sønnen Ole.

1792 19 aug: Hans Kjeldsen Lerskallen og Maria Amundsdatter døper sønnen Baltzer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydehjelp.

Lysning i Aker 1839!!

Kan noen tyde teksten vedr. lysningen for ANDREAS OLSEN og INGEBORG HANSDATTER. Midt på høyre side med vielsesdato 13.desember 1839 i Aker:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7715&idx_id=7715&uid=ny&idx_side=-88

IM

Kortversjonen: Andreas Olsen Myren u. Skullerud og Ingeborg Hansdtr. Leerskallen. Han er f. på Manglerudeie, konf. i Opslo, opph.sted Myren, hun er f. på Leerskallen, konf. i Opslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for Svein Arnolf sine leseferdigheter.!

Da har vi konfirmasjonen til Andreas Olsen i Hospitalkirken Nr.12: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7704&idx_id=7704&uid=ny&idx_side=-210

, hvor vi får vite at morens navn er MAREN JACOBSDATTER (Faren er fortsatt OLE ANDERSEN). 15-åringen Andreas Olsen bør således være født ca. 1816.

Iflg FamSearch skal han være født 22.juni 1816 og døpt 7.juli s.å.

Men nå kan vel trådstarter gå videre selv, siden vi har funnet begge foreldrene:

MAREN JACOBSDATTER og OLE ANDERSEN som inngikk inngikk ekteskap 21.sept.1810.

Vedr. MAREN J, så har jo Svein Adolf mye stoff, - vel også Espen.

Vedr. Ole A så ser det vel ut til at han har et forhold til Skullerud, - nabogården til Leirskallen.http://digitalarkive...&merk=5679#ovre

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå kan vel trådstarter gå videre selv, siden vi har funnet begge foreldrene:

MAREN JACOBSDATTER og OLE ANDERSEN som inngikk inngikk ekteskap 21.sept.1810.

Vedr. MAREN J, så har jo Svein Adolf mye stoff, - vel også Espen.

IM

Kjenner bare Ingeborg Hansdatter Lerskallens slekt, og da særlig hennes morsslekt, bakover. Det er en linje som går ut fra et anepar av meg, altså en sidegren.

- Også heter jeg Svein Arnolf... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Også heter jeg Svein Arnolf... :)

Takk for smilefjeset!

Og jeg har jo visst i mange år at du heter Svein ARNOLF.

(Lurer nesten på på om retteprogrammet i Word har surra det til.)

Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke retteprogrammet legger seg opp i navn, hvis du ikke har lagt dem til i listen selv (altså både "feil" navn og hva det skal "rettes" til). Programmet nøyer seg med å lage rød krøllstrek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein Arnolf: Du har nok rett. - Fyller snart 60, og har vel snart lov til å surre med navn. -Har ofte blitt kalt IVAR - og irriterer meg svært over det. :rolleyes: - Så jeg beklager

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein Arnolf: Du har nok rett. - Fyller snart 60, og har vel snart lov til å surre med navn. -Har ofte blitt kalt IVAR - og irriterer meg svært over det. :rolleyes: - Så jeg beklager

IM

Helt i orden - du er ikke de første som kaller meg Adolf (Arnold er forresten også en variant) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider