Gå til innhold
Arkivverket

Johanne Hansine Johnsdtr. f.30.01.1847 på Myren, Askøy, Hordaland. Hvor er hun etter 1875?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Johanne Hansine ble født som fjerde datter av John Hansen og Elen Olsdtr. Hun ble født på Myren (under Loddefjord) men er å finne i Bjørndalen i 1875. Da står hun oppført som selveiende gårdbrukere på matr. 259b.

Men jeg klarer ikke å finne henne igjen etter 1875. Ikke blant gifte/døde i Askøy. Ikke i 1900/1910 tellingen (for hele landet) og heller ikke blant emigranter fra Bergen.

Jeg vet at flere nevøer og nieser dro over dammen, og det er selvsagt en mulighet for at hun også kan ha dratt.Her er hun i 1875 med en søster, niese og sin mor. Men det er mitt siste spor etter henne.

http://digitalarkive...ilnamn=asko1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter denne opp igjen i håp om at noen med friskere øyne enn mine klarer å finne henne igjen etter 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Anne. Jeg vet ikke hva som har skjedd med den lenken. Men, som sagt så er tellingen det siste sporet jeg har etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Anne.

Jeg har vært innom denne. Men hun er ikke lett å finne. Det var flere i familien som emigrerte, men jeg har ikke klart å finne henne igjen der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar dette temaet opp igjen i håp om at noen med friske øyne kan finne ut hvor denne Johanne Hansine ble av etter 1875.Flere i denne familien tilhørte mormonersamfunnet og emigrerte til Amerika, men jeg finner henne ikke blant emigrantene heller. Hun kan ha benyttet både Myren og Bjørndal som etternavn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten.

Jeg tror sannelig at du kan ha funnet henne. Denne må jeg se nærmere på.

Hjertelig takk for hjelpen.

Ja, og der var sannelig Arne på banen også.

Det er nok trolig henne, selv om hun her står som Jensdatter.

Takk for flotte bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man lese fra sykeprotokollen om hennes sykdomsforløp. HJeg har litt problemer med å oppfatte hva som står her, så om noen føler seg kallet til å prøve en tolkning, så setter jeg stor pris på det.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=pleiest1_pasient1865&sideid=194&storleik=

Lenke til kommentar
Del på andre sider