Gå til innhold
Arkivverket

Elen Budde og Morten buntmaker i Bragernes i 1694


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

På leting etter Anne Margrethe Budde kan det være nyttig å se hvor barna til søsteren Dorthe bodde i 1700.

 

Barn av Dorthe Joachimsdatter Budde og Enevold Torbiørnsen Skaktavl, i den rekkefølge de er nevnt i skiftet etter moren 1700:

  1. Torbiørn S., 19 år, er hos kaptein Huidfeld. [Henrich Jørgen Huitfeldt eller broren Hartvig Huitfeldt?, begge kapteiner i 1700]
  2. Jacob Uldrich S., 17 år, er hos kommandant og oberst Magesøn på Kongsvinger. [Markvard Otto Mangelsen, gift med Ide Sophie Budde]
  3. Ofue [Ove] Casper S., 13 år, er hos grevinne Schack i Danmark. [Anna Margrethe Reventlow, gift med Hans von Schach]
  4. Jochum Friderich S., 9 år, er hos oberstinne Winds på Verne kloster [Anne Margrethe Lange og Christian Wind]
  5. Anne Elsebet/Elisabet S., gift med Hr. rittmester Hans Adam Stochmand
  6. Hellemarie S., 25 år, er hos oberst Shultz. [Georg Christian Schultz? Han var gift med Anna Sophia von Hoven]
  7. Anne Sebina S., 24 år, er hos justisråd Allefelt i Danmark. [Ahlefeldt - Ikke helt sikker på hans identitet].
  8. Anne Sophie S., 23 år, er også hos justisråd Allefelt
  9. Inger Dorthe S., 22 år, er hos grevinne Schach. [Anna Margrethe Reventlow, gift med Hans von Schach]
  10. Christine Abel S., 21 år, hjemme hos foreldrene på Nordvi
  11. Karen Sophie, 6 år, hjemme hos foreldrene på Nordvi

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hedemarken sorenskriveri, Skifteprotokoll 3 , 1699-1705, oppb: Statsarkivet i Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grete.

 

1) Torbjørn. Heinrich Jørgen Huitfeldt 1674-1751 var gift 2 ganger, men først i 1707 i Svendborg med Sophie Henriksdatter von Pultz 1690-1711. Hartvig Huitfeldt 1677-1748 ble gift i 1719 med Karen Werenskiold. Begge var altså ungkarer i 1700 uten at det kanskje betyr noe. Hvis Anne Cathrine Budde skulle bo hos dem må det ha vært som husbestyrerinne eller likn.

2) Jacob Uldrich. Hos Magesen/Magelsen gift med Ide Sophie Budde virker mest interessant. Mao. i Kongsvinger. Han kjenner jeg imidlertid lite til, men Ovenstad nevner at han dør i 1703.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Det var herlig samling oplysninger om de norske Budde'r! Ingen har nævnt at de har stamtavle i Danmarks Adels Aarbog 1890 med 8 senere rettelser. En oversigts-stamtavle ses her:  ... Åh nej man kan ikke kopiere adressen ind her, men tavlen er på min hjemmeside.

 

Den Agnete Massin der er nævnt er så ikke gift med Mathias Budde (-1711). Det vi ved, er hun anden gang blev gift med 'her von Bode' og at hun levede som enke i Gråsten i Sønderjylland i 1731. Begravelser i Gråsten mangler i kirkebogen1727-1750, og der er ikke offentlige skifter i Sønderjylland.

 

Matthias har en søn Reinhold Frederik (ca 1692-1742) premierløjtnant, sidst i København. Deraf må man jo slutte at han har været gift en gang før, og at kone1 må være død før han blev gift med Magdalene Olufsdatter i 1706.

 

Jeg modtager med glæde nyt om Budde'erne, jeg drømmer om at forny deres stamtavle i DAA. Se min stamtavle og mine bemærkninger til DAA.

 

Nu, vi begyndte omtrent med Arent Michaelsen von Kiempen/ Kampen/ Kempe/ Campe. Er han en kendt størrelse i Norge? Jeg har kun det der står i

  Faye:

  Stange Menighed og dens Præster.

  1869.

 

Han er tilsyneladende ikke officer, står ikke i Ovenstad.

I Hirsch&Hirsch: Danske og Norske Officerer 1648-1814

ses en Arnold op den Kamp, der 1658 er sjællandsk fænrik, og får udbetalt lidt tilgodehavende sold i Skåne,

men om det er samme mand vides ikke.

Hirsch er ved at blive scannet til nettet. Ovenstad nåede kun igennem en tredjedel, så der er guld i vente!

 

De bedste hilsner

Steen Thomsen

danbbs.dk/~stst

 

 

 

Endret av Steen Thomsen - København
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbage til udgangspunktet: Morten buntmager og Elen Mathiasdatters trolovelse.

Jeg lagde mærke til at præsten havde glemt datoen, da han førte trolovelsen i kirkebogen, der står bare 'Dato'. Det må betyde at han skrev nogen tid efter begivenheden, og det må også være grunden til at han tager fejl af patronymet.

 

De bedste hilsner

Steen Thomsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.