Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Utdrag fra Matrikkelen - Hvor får man tak i disse kildene?

Recommended Posts

Jeg leser ofte i bygdebøker om beskrivelser av gårder som (jeg tror) er hentet fra ulike Matrikkeler.

F.eks.

"1803: Ypperlig åker og eng, såre vel dyrket, har jord og havn(...) 1866: 77 tønneland tildels meget god beskaffenhet."

Disse beskrivelsene av jorda er jo gull verdt for en lokalhistoriker og gir også litt "kjøtt på beina" i forhold til å danne seg et bilde av hvordan det stod til rundt omkring på gårdene opp igjennom årene.

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i kildene til disse beskrivelsene? Ligger disse sentralt på Riks-/statsarkivet?

Er det vanlig at det følger med en slik beskrivende tekst til de ulike gårdene (i tillegg til eierinfo, skyld osv)?

Håper noen der ute vet noe!

mvh

Marius H Enerud

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i kildene til disse beskrivelsene? Ligger disse sentralt på Riks-/statsarkivet?

Er det vanlig at det følger med en slik beskrivende tekst til de ulike gårdene (i tillegg til eierinfo, skyld osv)?

Slike matrikler finnes særlig i Riksarkivet. Det varierer hvor mye beskrivende informasjon de inneholder. Matrikkelforarbeidet 1723 er skanna og tilgjengelig for bruk.

Referansen til 1803 gjeld sannsynlegvis jordavgifta av 1802: http://www.lokalhistoriewiki.no/index.php/Leksikon:Jordavgiften_1802 - som du ser finst i Riksarkivet.

1866 gjeld sikkert forarbeidet for 1886-matrikkelen (den første med gards- og bruksnummer). Da vart det samla inn detaljerte opplysningar om driftsforholda på kvar enkelt eigedom - eit interessant og viktig materiale. Dei detaljerte "herredsbeskrivelsene" bør finnast i kommunearkiva.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.