Håkon Havik Skrevet Mai 21, 2012 Del Skrevet Mai 21, 2012 Peder Simonsen fra Thonerud i Spydeberg ble i 1765 viet til Kari Larsdatter: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061025040481.jpg Så vidt jeg kan forstå står hun oppført som Kari Larsdatter Børta. Men i så fall; hvor er nå Børta? Er det et sted i Spydeberg? En omskriving av f.eks. Bøhren eller Bøler? Eller er det snakk om Børter i Enebakk? Børta er vel også en elv i Aurskog-Høland, uten at jeg kjenner til at det er noen gård med samme navn. Jeg gjetter på Børter i Enebakk, men vil gjerne høre fra noen med bedre eller lokal kunnskap. Mvh Håkon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mette Fausko Skrevet Mai 21, 2012 Del Skrevet Mai 21, 2012 Er en gård i Skjeberg ved navn Børth i FT 1801. Mvh.Mette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grete Jøraas Skrevet Mai 22, 2012 Del Skrevet Mai 22, 2012 Jeg leser gårdsnavnet til Børra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon Havik Skrevet Mai 22, 2012 Forfatter Del Skrevet Mai 22, 2012 Tusen takk! Tror nok du har rett i at det står "Børra". I så fall er det vel en omskriving av gården "Bøhren" i Spydeberg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå