Marie Leir Skrevet Juni 6, 2012 Del Skrevet Juni 6, 2012 'Marie Leirstein' timestamp='1339015341' post='1519951'] Kan noen av dere hjelpe meg? Min tippoldefar Edvard Gustin Kjelsberg var født i Skjervøy i 1848 og døde i Kvænangen. Han var sønn av Saxe Olsen Kjelsberg (født i Røros 1814 og døde i 1881) og Anne Estensen Hoel (født i 1819 i Lilleelvdal og døde i 1856). Edvard fikk en medalje eller en orden. Kan noen hjelpe meg? Hvilken orden eller medalje han har på bildet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Oddløkken Skrevet Juni 6, 2012 Del Skrevet Juni 6, 2012 Bildet mangler visst? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marie Leir Skrevet Juni 6, 2012 Forfatter Del Skrevet Juni 6, 2012 Oops, her er bildet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken V. Nordberg Skrevet Juni 6, 2012 Del Skrevet Juni 6, 2012 Postet du feil bilde? På min skjerm er det nærmest ikke råd og se noe som helst, bare svart med noen grå klatter midt i bildet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marie Leir Skrevet Juni 7, 2012 Forfatter Del Skrevet Juni 7, 2012 Er det lettere og se det nå? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Alsén Skrevet Juni 7, 2012 Del Skrevet Juni 7, 2012 Helt umulig å se noe. Derom du har tilgang til medaljen må du ta et nytt bilde, og poste det her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken V. Nordberg Skrevet Juni 7, 2012 Del Skrevet Juni 7, 2012 Det var ikke lett og se nei; ser bare ut som en grå klatt på min skjerm. Nå ser man ihvertfall at det er snakk om ett portrettbilde i rund ramme, men bortsett fra det så er det ikke noe jeg ser som kan hjelpe med og identifisere hva han har hengende på jakken sin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Alsén Skrevet Juni 7, 2012 Del Skrevet Juni 7, 2012 Anne Estensdatter Hoel ble født i Folldal 22 juli 1820. Døpt 10 september 1820 i Folldal. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karin Moen Oslo Skrevet Juni 7, 2012 Del Skrevet Juni 7, 2012 Norges Vels medalje ble innstiftet 1888 kan det ligne denne? http://www.norgesvel.no/default.ASP?WCI=DisplayGroup&WCE=1779&DGI=1779 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Sigdestad Skrevet Juni 7, 2012 Del Skrevet Juni 7, 2012 Eg trur eg ville ha sagt at det kanskje er ein blomst i jakkeslaget... ;) Utifrå biletet liknar det ikkje på nokon orden eller medalje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd Andreas Sørgård Skrevet Februar 22, 2013 Del Skrevet Februar 22, 2013 Oops, her er bildet. Tror ikke dette er noen medalje, eller forsåvidt noe annen type merke. Det ser mest ut som noen grå-hvite flekker. Kan det være en skade i bildet her? Mvh Odd Andreas Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd Andreas Sørgård Skrevet Februar 22, 2013 Del Skrevet Februar 22, 2013 'Marie Leirstein' timestamp='1339015341' post='1519951'] Min tippoldefar Edvard Gustin Kjelsberg var født i Skjervøy i 1848 og døde i Kvænangen. Edvard fikk en medalje eller en orden. Hvilket år døde han? For å finne ut om han fikk tildet en offisiell medalje kan du sjekke Norges Statskalender fra tiden omkring hans død, eller litt før. For året 1900 er det oppført daværende innehavere, altså personer i live ved det tidspunkt listen er ajourført, av følgende ordener og medaljer: Den kongelige norske St. Olafs Orden, Medaillen for Borgerdaad, Rednings-Medaille, H. M. Kong Oscar II.s Belønnings-Medaille, H. M. Kong Oscar II.s Medaille til Belønning for fortjenstlig Virksomhed, H. M. Kong Oscar II.s Medaille til Belønning for det norske Landbrug, Fram-Medaillen, og H. M. Kong Oscar II.s Jubilæums-Medaille. For andre medaljer ikke offisielle kan det bli litt verre. Han kan jo ha mottatt Medaljen for lang og tro tjeneste som tildeles av Det Kongelige Selskap for Norges Vel (http://www.norgesvel.no/), eller kanskje Det frivillige Skyttervesens (http://www.dfs.no) fortjenstmedalje eller hederstegn. I så tilfelle kan du kontakte disse organisasjonene og underøke om de har kartotek over de som har mottatt de respektive medaljene. Mvh Odd Andreas Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marie Leir Skrevet Oktober 14, 2013 Forfatter Del Skrevet Oktober 14, 2013 Hei :) Beklager så det ikke før nå. Edvard døde den 20. mai 1930. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bente L. Skjager Skrevet Oktober 14, 2013 Del Skrevet Oktober 14, 2013 Hei! Et forslag: dersom du ser det tydelig på originalbildet at det dreier seg om en type medalje, foreslår jeg at du forsøker å tegne av medaljen så godt det lar seg gjøre og skanner tegningen. Kanskje det blir lettere å identifisere merket på den måten. Mvh Bente Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marie Leir Skrevet Oktober 14, 2013 Forfatter Del Skrevet Oktober 14, 2013 Tusen takk for tipset ;) Men jeg tror at det er litt vanskelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marie Leir Skrevet Oktober 15, 2013 Forfatter Del Skrevet Oktober 15, 2013 Kan slottet hjelpe meg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marie Leir Skrevet Desember 17, 2013 Forfatter Del Skrevet Desember 17, 2013 Er dette litt beder? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karin Moen Oslo Skrevet Desember 17, 2013 Del Skrevet Desember 17, 2013 Her er Slottets medaljer! http://www.kongehuse...27215&sek=26959 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Sigdestad Skrevet Desember 18, 2013 Del Skrevet Desember 18, 2013 Kva er bakgrunnen til at du trur at dette dreiar seg om ein orden eller ei medalje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marie Leir Skrevet Desember 19, 2013 Forfatter Del Skrevet Desember 19, 2013 (endret) Jeg synes det ligner. Jeg ser at den lenger fra noe. Vet dere om noen som jeg kan kontakte som kan vite dette? Jeg har hatt kontakt med Statsarkivet i Tromsø og Oslo og biblioteket. Men de kunne ikke hjelpe meg. :( Endret Desember 19, 2013 av Marie Leirstein Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marie Leir Skrevet Desember 19, 2013 Forfatter Del Skrevet Desember 19, 2013 Jeg har skrevet til Det kongelig hoff og fortalte om Edvard og medaljen eller orden. men de sa at det er ikker medalje eller orden fra kongen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Oddløkken Skrevet Desember 19, 2013 Del Skrevet Desember 19, 2013 (endret) Ville det vært bedre å scanne inn bildet hvis du tok det ut av ramma? Om detaljen hadde kommet litt tydeligere fram? Syns det er vanskelig å sjå om det er ei medalje eller om det er noe annet. Beklager, oppdaget for sent at det lå et tydeligere bilde i et nytt tema om det samme. Endret Desember 19, 2013 av Reidar Oddløkken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marie Leir Skrevet Desember 19, 2013 Forfatter Del Skrevet Desember 19, 2013 Ok, jeg tror at det er vanskelig å få det ut av rammen :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marie Leir Skrevet Januar 7, 2014 Forfatter Del Skrevet Januar 7, 2014 Kan dette være en forsvarsmedalje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå