Einar Viken Skrevet Juni 8, 2012 Del Skrevet Juni 8, 2012 Hei! Jeg er ganske ny i dette her, men lurer på hva følgende yrkesforkortelse betyr: "Søn". Dette gjelder Folketelling 1910 for 1152 Torvastad herred. Jeg finner ingen forklaring i hjelpsida over forkortelser, altså. (",) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne Gro Ek Skrevet Juni 8, 2012 Del Skrevet Juni 8, 2012 Det betyr vel at det er et barn, en gutt. For et jente ville det stått "datter". Hvis jeg forstår deg riktig :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Viken Skrevet Juni 8, 2012 Forfatter Del Skrevet Juni 8, 2012 Takk for svar, men dette står under yrke altså. Ser det står flere steder i flere folketellinger. (",) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Oddløkken Skrevet Juni 8, 2012 Del Skrevet Juni 8, 2012 Kikket litt på det, og uten at jeg er ekspert, betyr det vel kanskje rett og slett sønn? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne Gro Ek Skrevet Juni 8, 2012 Del Skrevet Juni 8, 2012 Her er en helt tilfeldig valgt familie i 1910-tellingen og her er sønn og datter brukt i kolonnen for yrkesbetegnelse. For andre steder i landet er det ikke slik. Der står rubrikken tom hvis det gjelder barn. http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036656000252 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Viken Skrevet Juni 8, 2012 Forfatter Del Skrevet Juni 8, 2012 Hei! Og takk for svar. Jeg kan heller ikke se at det skal være noe annet enn sønn. (",) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Aage Løkke Skrevet Juni 9, 2012 Del Skrevet Juni 9, 2012 Da er det lurt å se på fødselsåret (alderen) samtidig. Er gutten veldig ung, har han neppe et yrke. Så sent som i 1910 sto vel ingen oppført med yrke før etter konfirmasjonsalder (ca 15 år). Men uansett så kan ikke "søn" bety annet enn sønn. Det var skrivemåten dengang. I Anne Gros eksempel i innlegg 5 (se lenken som hun la inn) ser vi at den eldste datteren er 16 år og den eldste sønnen er 14. De har altså ingen yrker, men er hjemmeværende døtre og sønner. (Men det er selvsagt litt merkelig at dette står under "yrke".) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå