Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp

Bjørn Arnhaug
 Del

Recommended Posts

Det står "jtem" eller "item" som betyr "det samme". Det er altså snakk om samme datoen som tidligere innførsel, i dette tilfellet 5te Maius 1798 (5. Mai). For ordens skyld kan jeg også nevne at innførsel har fødselsdagen 3 Maius 1798 (3. Mai).

Edit: nei glem det. 5 Mai er fødselsdagen til en innførsel over. Lett og blingse litt...

Den rette datoen hvis jeg følger alle "itemene" tilbake rett skal være 1. Pinse Daag som i 1798 falt på 27 Mai i følge Bauer.

Endret av Ken V. Nordberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke slette forrige innlegget etter at jeg oppdaget feilen; men for og rette opp i rotet her er slik jeg tyder datoene i innførselen:

Født: 3 Mai 1798

Døpt: 27 Mai 1798 (1. Pinsedag 1798) - se forrige side i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men står det ikke 2 pinsedag litt lengere opp og på siden forand 1 pinsedag. Eller er det et navn som står der rett over Hans Sørrensen. Det står et 3 tall forand tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser det, så ble Mortinius døpt Trefoldighetssøndag - 3 Foldighes Syndag - altså 3. juni i 1798. (Det ble også døpt et barn 2. pinsedag.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Ja dette ble en dårlig dag for meg! :D Jeg gikk glipp av både 2 Pinse Daag og 3 Foldighes Syndag på samme siden. Aud har selvsagt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.