Gå til innhold
Arkivverket

Mysteriet Gunhild Larsdatter Nes-eie i Hole, født ca. 1770

Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

• 11 måneder senere...

Du skriver at Gunnild Larsdatter var enke da hun døde i 1833. #25

1823 dør husmann Ole Svendsen http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8518&idx_id=8518&uid=ny&idx_side=-119 men 13 år senere dør en Ole Svendsen på Næseidet 67 år gml. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1093&idx_id=1093&uid=ny&idx_side=-290

Hvem av disse var Gunnild sin mann?

PS! Vet du når Svend Olsen og h. Johanne Knutsdatter døde? Disse var mine barns aner.

Mvh

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

mannen til Gunhild var han som døde i 1823. 

Svend Olsen, som var min tippoldefar, døde på på husmannsplassen Løkkepotten under Vefsrud (som tilhørte Horn i Lier) av alderdomssvakhet 20. januar 1883 (Svend var født i 1799). 

Johanne Knudsdatter, min tippoldemor, døde 41 år gammel, 24. april 1842.  De bodde da på By-eie i Hole.   Svend giftet seg på nytt 14. januar 1845 med pigen Eli Hansdatter Rytterager og paret flyttet til Løkkepotten rundt 1850.

Du skriver at Svend og Johanne er dine barns aner.  Jeg er etterkommer av sønnen Lars.  Hvilket av barna er deres ane?  Alltid spennende å finne nye slektninger....

mvh. Astrid

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forklarer hvorfor Oline sin datter Anna Hansdatter bodde på Løkkepotten 1884-89 sammen med sin mann Torvald Evensen (fra Høymyr i Hole).

Mvh

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - hun "overtok" nok Løkkepotten etter bestefaren.

Har notert at Oline flyttet til Asker, 29 år gammel, i 1851, men det visste du nok. Mannen hennes var kirketjener ved Tanum kirke, så hver gang vi kjører forbi den vakre kirken, tenker jeg på slekta....

Jeg husker ikke i farta hvem den "andre" Ole var (han som døde i 1836), men skal se om jeg finner ut av det!

mvh. Astrid  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058269001228

Det kan være dennane karen her - 32 år i 1801, så det passer ganske bra med 67 år i 1836.

Du kan lese om Ole Svendsen, som altså døde i 1823, og familien hans under Nesødegård (Øgarden) under Nedre Nes, side 500, bind V, Hole Bygdebok

(alle bindene ligger på nettet ), men vær obs. på at det er en feil på side 501:  "Vår" Ole hadde vært død i 10 år da Gunhild døde, så han giftet seg ikke igjen etter hennes død!!!  Trolig kan det være en sammenblanding med navnebroren - han som døde i 1836).

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

du har helt rett mht. dødsdatoen, MEN du snakker om sammentreff - se dødsfall nr. 31 på samme side: enke Anne Maria Dorthe Rømer som dør på Bilie (Bili), 78 år gammel.  Hun var svigermoren til sønnen til han jeg tror er Gunhilds bror - se bl.a. innlegg 20 i denne debatten.  

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider