Gå til innhold
Arkivverket

Borger Hansen fra Gran i Oppland

Ole
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp til å finne ut hvem som var Borgers mor. Håper noen kan hjelpe meg. Dette er hva jeg har funnet ut om han:

Borger Hansen ble født ca. 1681 på Moger i Gran. Han døde i 1739 på Moger. Borger er sønn av Hans Borgersen (64).

Borger Hansen giftet seg med Anne Pedersdatter i 1721. De hadde i alle fall disse barna:

• Ingeborg, født 1721. Hun ble født på Houge i Lunner.
  • Marthe, født 1723. Hun ble født på Hvinden i Gran. Hun giftet seg i 1757 med Lars Engebretsen.
  • Anne, født 1727. Hun ble født på Hvinden i Gran. Hun døde i 1761.
  • Peder, født 1730. Han ble født på Moger i Gran. Han giftet seg med Mari Gulbrandsdatter i 1761.
  • Hans, døpt 1732. Han ble født på Moger i Gran.
  • Kari, døpt 1737. Hun ble født på Moger i Gran. Hun giftet seg i 1767 med Ole Madsen.

Det finnes et skjøte datert 15. oktober 1733, fra Karen Toller, enke etter geheimeråd Casper Hermand Hausmand, til Borger Hansen Moger, på sin gårdpart i Moger for 240 riksdaler. Så finner vi et pantebrev datert 30. september 1733 fra Borger Hansen, boende på Moger, til prostinne Berte Hammer, for 200 riksdaler, 5% - 2 måneds oppsigelse med pant i Moger som han hadde kjøpt av geheimerådinne Hausmand.

Det ble holdt skifte etter Borger på Moger 4. april 1739.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.