Gå til innhold
Arkivverket

Anne Johanne Larsen f.27/9-1850 og datter Hansine Berentine .

Recommended Posts

Anne Johanne er f.1850 i Bergen,27/9. i Korskirken. Lars hansen sømand er oppgitt som far. Berthe Jahnsdtr.som mor. De hadde adresse 22-115 anne Johanne var uekte barn.

1881 fødte Anne Johanne en datter, Hansine Berentine Hansdtr. Far var Hans Salomonsen Hammersland. f. 1852 i Fana. Hansine Berentine var også uekte barn.

Jeg har søkt etter både Anne Johanne og Hansine Berentine i tellingen 1865 men finner dem ikke. Så fant jeg dem under fattigstell 1864-1895. Da bodde de på Øvre Sandviksvei 43. Så komme mitt spøsmål hvorfor er de ikke med i tellingen i 1865?

Tellingen i 1910 bor hun med mine besteforeldre. Men har jeg funne den rette Anne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansine Berentine, født 1881, vil ikke kunne dukke opp i noen folketelling før i 1885. Bostedsadressen Øvre Sandviksvei 43 må rimeligvis også være fra etter 1881.

Anne Johanne, født 1850, bør være med i 1865-tellingen. Men det er ikke sikkert at hun bodde i Bergen, og det er ikke sikkert at hun brukte begge fornavn. Det er mange Anne Larsdøtre i tellingen. Det er derfor ikke så lett å identifisere den rette, så sant hun ikke bodde sammen med moren. Men som 15-åring kunne hun være kommet i tjeneste hos andre.

Det er vanskelig å ta stilling til om det er den rette Anne i 1910-tellingen uten at vi kan se på den tilgjengelige informasjonen, men i 1910-tellingen oppgis spm regel fødselsdato, og det burde gjøre identifiseringen mye lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansine Berentine, født 1881, vil ikke kunne dukke opp i noen folketelling før i 1885. Bostedsadressen Øvre Sandviksvei 43 må rimeligvis også være fra etter 1881.

Anne Johanne, født 1850, bør være med i 1865-tellingen. Men det er ikke sikkert at hun bodde i Bergen, og det er ikke sikkert at hun brukte begge fornavn. Det er mange Anne Larsdøtre i tellingen. Det er derfor ikke så lett å identifisere den rette, så sant hun ikke bodde sammen med moren. Men som 15-åring kunne hun være kommet i tjeneste hos andre.

Det er vanskelig å ta stilling til om det er den rette Anne i 1910-tellingen uten at vi kan se på den tilgjengelige informasjonen, men i 1910-tellingen oppgis spm regel fødselsdato, og det burde gjøre identifiseringen mye lettere.

Ved tellingen i 1910 bodde Anne hos sin svigersønn Lars Andreas Pedersen f. 1881 og datter Hansine i Øvre Sandviksvei 11. Anne er født 27/9-1850. Videre er Anne og Hansine begge med i fattigstelle i to perioder. 1886-1891 og 1891-1895. Ved denne telling er Anne Johanne Larsen f. 1851? Videre står det at hun er vannfør!

Mvh

Atle Sjursen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved tellingen i 1910 bodde Anne hos sin svigersønn Lars Andreas Pedersen f. 1881 og datter Hansine i Øvre Sandviksvei 11. Anne er født 27/9-1850. Videre er Anne og Hansine begge med i fattigstelle i to perioder. 1886-1891 og 1891-1895. Ved denne telling er Anne Johanne Larsen f. 1851? Videre står det at hun er vannfør!

Mvh

Atle Sjursen

Hansine Berentine skal være født i Solheimsviken Aarstad 4/1-1881. Kan det væreårsaken til at hun ikke er i tellingen for Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årstad ble innlemmet i Bergen i 1915, og man kan finne egne folketellinger for Årstad både i 1865, 1875, 1900 og 1910. Hansine Berentine skal etter sin alder kunen være med i 1900- og 1910-tellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årstad ble innlemmet i Bergen i 1915, og man kan finne egne folketellinger for Årstad både i 1865, 1875, 1900 og 1910. Hansine Berentine skal etter sin alder kunen være med i 1900- og 1910-tellingene.

Hansine Berentine ble gift 22.mars1901 i Sandvikskirken med Lars Andreas Pedersen.

Hvordan kan det være at hun ikke er i tellinger i Bergen ? Og hvor finner jeg telling for Årstad?

Mvh

Atle Sjursen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.