Gå til innhold
Arkivverket

Eidsvoll, Stange, Trysil (og skogfinner?)

NNN
 Del

Recommended Posts

Christoffer Hansen født 20.04.1727 Rybel, Strøm, Sør Odal, død i 1819 gift med Kari Erichsdatter f 1729 i Strøm, S-Odal, død 1813.

Spennende! Men nå går det også litt i "ball".

Da er det vel den karen her på Trøsie du mener?

http://digitalarkive...erk=143256#ovre

Og den Anne Eriksdatter som er hans sønnedatter (på samme liste) er 14 år i 1801 er altså mor til Peder Johansen – og blir enke før hun dør i 1813 ???

Her er det vel jeg som roter??? Eller kan vrkelig denne 14 åringen ha fått et barn allerede ca. 1798?

Litt mindre “ball” nå:

Jeg ser at det er to ANNE ERIKSDATTER

14-åringen (1801) som er barne-barn av DNA-matchen, og som ikke ser ut til å ha noen Stange-tilkobling. (lenke over)

37-åringen (1801) som er mor til PederJohansen, og som muligens også kan være identisk med Pernille (Petra) Pedersdtr sin far-mor.

http://digitalarkive...&merk=3775#ovre

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Peder Johansen jeg fant innflyttet til Stange i 1818 er født i Odalen dåpen er her http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603220151.jpg Den eldste broren nevnt i 1801, Jørgen er også født i Odalen. Men jeg har ikke funnet noen vielse mellom Johan (Jørgensen) og Anne Eriksdtr ennå, denne Anne er vel f ca 1764/5. Anne kan jo komme fra et annet sogn slik at vielsen er ført der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kommer Christoffer Hansen (født 20.04.1727 Rybel, Strøm, Sør Odal, død i 1819 gift med Kari Erichsdatter f 1729 i Strøm, S-Odal, død 1813) inn i bildet som en av de med forbindelse til personer i innlegg 1.

Det er jo han som eventuelt skal ha aner i Grue/Trysil, og det er jo greit, - men fikk han altså en etterkommer i Hurdal/Eidsvoll??

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Da beror denne navnforvirringen vedr. Anne Eriksdatter (i Strøm) på en tilfeldighet (så vidt jeg ser det). Christoffer Hansens aner til USA går altså nødvendigvis ikke via søndre del av Mjøsområdet, der man befinner seg med persongalleriet i denne tråden.

RYBEL (som stedsnavn) ligger jo ved Sørfjorden i Odda/Ullensvang, - langt fra både Finnskogen, Odalen og Stange, men det kunne jo gjerne hende at gårdsnavnet fikk anvendelse som etternavn hos en eller annen militær figur på Østlandet. – Eller at det kan ha kommet fra Sverige. Det finnes i alle fall ikke i noen av Digitalarkivets databaser..

Spørsmålet nå er om det er mulig å gjøre Peder Johansen fra Strøm (Sør-Odal) far.

– Far til Pernille (Petra) Pedersdtr f. 5. mars 1843 I Stange.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på om jeg helt henger med her, men har funnet følgende på siden Slekt i Odal:

Anne Eriksdatter

K, f. 1763

Hun kom kom til Dalsrud u. Trauten. Anne Eriksdatter ble født i 1763 i Tollhaugen, Nord-Odal, Hedmark. Hun var datter av Erik Larsen og Anne Olsdatter. Anne Eriksdatter ble gift med Johan Johansen i 1787.

Johan Johansen

M

Johan Johansen ble født i Spetalen, Stange, Hedmark. Han ble gift med Anne Eriksdatter, datter av Erik Larsen og Anne Olsdatter, i 1787.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare kommentere en del opplysninger i denne tråden vedrørende opplysninger om to forskjellige Kristoffer Hansen i Odalen, to som er født ikke så langt fra hverandre i tid.

I innlegg 25 påstås det at Kristoffer Hansen på Trøsi i Nord-Odal, oppgitt alder 74 år i 1801, er identisk med en Kristoffer Hansen med oppgitt etternavn "Rybel", født 20.april 1727. Her er det flere feil!

Kristoffer Hansen på Trøsi er muligens noen få år yngre enn alderen oppgitt i 1801 tilsier, men jeg har ikke tatt meg tid til å slå opp dåpen her og nå. Han har imidlertid aner på gården der han bodde i flere generasjoner, er sønn av Hans Kristoffersen Trøsi (ca 1651-ca 1738), som i sitt 2.ekteskap ble gift med den langt yngre Ragnhild Olsdatter (ca 1690-1741).

Han som blir omtalt med etternavnet "Rybel" er i virkeligheten Hans Kristoffersen Krybel fra Krybelsrud i Sør-Odal, døpt 20.april 1727, og sannsynligvis født en ukes tid før det. Han er min forfar, og etter at han hadde fått et par sønner uten å være gift, ble han i 1755 gift med Siri Amundsdatter fra Sørkedalen under Trøsi - så en link til Trøsi er det, tross alt. Siri Amundsdatter ble enke før 1765, så Kristoffer Hansen døde relativt ung. Det er ting som tyder på at han deltok i krigen i Slesvig-Holstein, og at han døde der nede.

Slekten på Trøsi er omtalt i bind 5 av bygdeboka for Nord-Odal, og jeg henviser dit, om man ønsker mer opplysninger om den Kristoffer Hansen som det vist til som bosatt på Trøsi og 74 år i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bernt Olaus Engebretsen f ca 1848/49 Eidsvoll Verk. Foreldre: Ingebret (Engebret) Olsen som bodde på Lynæstangen, Eidsvoll og Karen Olsdtr.

Da fikk jeg hjelp til å finne Ingebret Olsen i 1865, der det framgår at han var født ca 1812 på Eidsvoll - og Karen Olsdtr f ca 1831 Eidsvoll.

Kikket i lista over døde i Eidsvoll og fant et par som kan være Ingebrets foreldre - men det hele er jo veldig usikkert.

Husmannskone Mari Olsdatter døde på Lynæsdalen 1829, 56 år gammel (Ingebret og Karen hadde ei datter ved navn Marie). Hennes mann er oppgitt å være Ole Pedersen.

En Ole Pedersen døde på Lynæseie 1848, 74 år gammel, han var da gift med Bethe Pedersdatter.

I FT 1801 for Eidsvoll finner jeg bare én person i riktig alder: Ole Pedersen, i tjeneste på Eidsvoll prestegård, 27 år og fra Sverige.

Kanskje kan det finnes skifter?

Men det kan jo like gjerne være denne familien: 1801 - eller noen andre.... Blir nok ikke lett å løse Eidsvollgreina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Johansen ble født i Spetalen, Stange, Hedmark. Han ble gift med Anne Eriksdatter, datter av Erik Larsen og Anne Olsdatter, i 1787.

Johan Johansen Dalsrud ble gravlagt 11. jan. 1800 ved Strøm. Han er oppgitt å være 40 år, det betyr at vi må lete etter en født ca 1760.

Hedmark fylke, Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 3 (1741-1803), Kronologisk liste 1800, side 698-699.

Lenke til kommentar
Del på andre sider