Gå til innhold
Arkivverket

Informative overskrifter savnes: NAVN, ÅR,STED, FYLKE. Skal man ikke forvente at dette finnes i en overskrift? NB: Tyding av kilder har et eget forum!


Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Enig i det meste som er sagt her. Men hele tråden blir på en måte surrealistisk, fordi de som trenger lese den antakeligvis ikke er innom denne tråden i det hele tatt, mens de som ikke trenger lese den - leser den. Problemet er å nå fram til brukerne. Forumet her er åpent og nye deltakere kommer stadig til. I praksis blir det da vanskelig å opprettholde kjøreregler alle er enige om. Ikke vet jeg hvordan man skal få til det.

 

Alle leser overskrifter, og denne tråden har en flott og informativ overskrift som sier alt som trengs. Vi får bare løfte den opp med jevne mellomrom;)

 

Tror ikke det er uenighet om kjøreregler rundt overskrift, men kanskje heller en blanding av uvitenhet og lettvinthet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er enige om att det bør være slik, men alle er for "redde" til å støte seg med nye, eller gamle, som synder. Når man svarer på disse som ikke har lest hvordan det bør være, kan man ikke legge med en liten høflig anmodning om å gjøre tydelig overskrift eller bruke riktig forum neste gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er snakk om "markedsføring"! Skal du oppnå interesse for tråden din må du si noe som fenger og interesserer leserne.

 

For en som har det travelt i hverdagen betyr det også mye om å se ved hurtig gjennomlenig om det har interesse for ens egen slektsforskning eller om en har mulighet på bakgrunn av denne: Å hjelpe.

 

OVERSKRIFT ER VIKTIG!

 

TORE-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant. Men det hender jeg klikker meg inn på noen fordi jeg syns de er ekstra "dårlige" også. Ellers leser jeg helt om områder jeg selv har slekt i. Hvis det er noe om Agder, gidder jeg ikke lese med mindre det høres spennede ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen tilfeller har folk svært lite å gå ut fra, og da er det ikke enkelt, verken for dem eller for oss hjelperne" å finne opplysninger. Men "alle monner drar", som det heter, og hvis man i det minste har noen navn og årstall/tidsrom å gå ut fra, kan det være til hjelp. Det hender også at det kommer flere opplysninger hvis man spør, for eksempel. hvor bodde de? hvor eller i hvilken forbindelse har du funnet personen nevnt (på et gitt tidspunkt)? husker du hvor de giftet seg? osv.

 

En del nye brukere kan også være ganske så nye innen slektsgransking, og da kan det hende at ikke alle opplysninger er på plass med en gang. Men så stiller vi kanskje en del spørsmål som vi av erfaring vet er viktige, og så kommer det gjerne noen svar som hjelper oss videre. Men jeg er som sagt helt enig i, at overskriften i tema må inneholde en del grunnleggende opplysninger.

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan skrive så mye vi vil om dette i denne tråden, men nye brukere av forumet leser neppe gjennom alle gamle tråder før de legger inn spørsmål her, så etterhvert som denne tråden forsvinner nedover på siden og over i glemselen på neste, vil vi fremdeles se overskrifter som "Oldefar", "Hjelp" o.s.v. Man kan jo synes det er rart at de ikke selv forstår at det lønner seg å bruke en dekkende overskrift for å tiltrekke seg oppmerksomhet, men sånt glemmer man tydeligvis i sin iver etter å få svar. Vi ser da også at mange ikke bryr seg om å lese og følge forumets retningslinjer og råd før de registrerer seg som brukere og legger inn spørsmål.

 

Jeg tror den eneste måten vi som "gamle brukere" av forumet kan forsøke å forbedre dette, er på en vennlig måte å gjøre nykommerne (- og noen gamle!) oppmerksomme på denne tråden og forklare for dem hvorfor de bør velge en annen og mer dekkende overskrift. Gode råd og velment veiledning kan vi alle trenge av og til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til noe mangel på informative overskrifter legges det merke til at det for tiden ofte også mangler fullt navn, enten som visningsnavn eller i en signatur.

 

Har administrasjonen begynt å sjå mellom fingrene i forhold til sine egne regler for å si det på den måten?

 

http://forum.arkivve...-for-debattene/

 

Nå er det vel slik at det har kommet mange nye brukere i kjølvannet av slekts-TV-programmene som går,

og skjønner at det kan snubles i forhold til kjørereglene, og mange er vel vant til "nick-name" fra andre fora kanskje?

 

Lurer på om det er folk som fra før som er utestengt på grunn av at navneregler ikke er fulgt, og da virker det hele litt underlig?

 

De nye brukerne kunne kanskje fått et hint om manglende navn ved første svar-innlegg.

 

Vet ikke hva andre mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tipsa to nybegynnarar i går om at overskrifta kan endrast i full editor, og begge trådane hadde fått nytt namn innan svært kort tid (den eine til og med på nynorsk!) så det er nok snakk om manglande erfaring her. Venleg tilrettesnakk er metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor skjule navn? Som vi slektsforskere vet er navnet noe av det viktigste. En annen ting som også er viktig er når en avslutter tråden gir klar beskjed ved å legge inn foran i overskriften f.eks.: AVSLUTTET! / LØST!

 

mvh

TORE-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med trådstarter. Særlig synes jeg geografi er nyttig info. Alltid greit å vite hva tråden handler om før man klikker seg inn, og ikke minst er det da lettere å huske om man har besøkt tråden tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar opp denne igjen.

Bruk litt tid på å formulere en god overskrift, slik at ikke alle må lete gjennom alt!

"Bestefars slekt", "Tippoldemor" og andre fullstendig unyttige overskrifter er det alt for mye av nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En informativ overskrift bør inneholde NAVN på person man etterlyser, TID omtrentlig når denne person levde, STED hvor man formener denne person oppholdt seg eller ble født.

 

Overskrifter sakset fra dette forum: Slekt, Kristiansen, Er det samme Person?, Tyding av kirkebok, Trenger hjelp til å tyde skrift. Det finnes flere. Dette var et utvalg.

 

NB! Det er mulig for alle å redigere overskriften på sitt tema, hvor ikke gjøre det?

 

Jeg kan ikke bestemme hva andre finner for godt å skrive som overskrift på sitt tema, men er det ikke til alles beste at overskriften beskriver hva man ønsker å vite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Astrid.

 

Men, det er brukerne som bestemmer hva som skall tolereres her. Det er derfor nødvendig med å lære opp nye brukere og refse gamle som fortsatt ikke vet hvordan en overskrift skall være.

 

Så lenge alle med disse mangelfulle overskriftene får hjelp, så ser ingen noen grunn til å endre seg. Om man vennlig påpeker og ber om att overskrift endres, så kanskje det blir bra til slutt. Det kanskje virker barnslig å holde på med det, men det er ikke alle som møysommelig hjelper andre som har mest nytte av att overskriften er bra, det er jo de som spør og vil ha hjelp som kanskje får raskere og flere svar på den måten. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå redigert overskriften et tema jeg har lenger nede på siden: Anne Nilsdatter, gift med Ole Amundsen Grundset i Elverums Sogn Syndenfields, og fikk dermed føyd til hennes søsken på Røros. Det er mye plass om man ønsker å bruke den. Det er for meg nok å klikke på rediger i mitt første innlegg. Jeg syntes det var viktig at folk med slekt på Røros skulle få vite hva jeg skrev i dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid.

 

Kanskje det skulle stått: 'NAVN, ÅR, STED, FYLKE' i overskriften?

 

Ser at det er behov for denne tråden på forsiden igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fersk bruker skal jeg kanskje ikke ha så altfor mange meninger, men noe av det første jeg la merke til som ny bruker var hvor vanskelig det var å "se" hva hver enkelt tråd inneholdt uten å måtte åpne dem alle. Det gjør forumet ganske så uoversiktlig :)

 

En litt strengere policy på emne er nok på sin plass, uten at det bør være en strikt og absolutt mal for innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bør ikke bare løftes, den burde låses øverst på siden slik det i perioder har vært gjort med andre tråder. I tillegg burde det stå LESES FØR POSTING AV INNLEGG.

 

 

Jeg blir rett og slett irritert når jeg går inn på emnet "En utfordring for alle". Da forventer jeg at det er noe generelt som angår alle og er såpass interessant at overskrifta kan forsvares.

Jeg kan bidra med mye informasjon fra mitt kjerneområde, men jeg har hverken tid eller interesse av å lese alle tråder med små eller store slektsnøtter fra alle kriker og kroker av vårt langstrakte land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i og støtter det meste som er skrevet her, og trodde i min naivitet at det er en stor fordel å være åpen og informativ i utformingen av temaoverskrifter. Men veldig ofte er ikke virkeligheten slik. Mange av de intetsigende temaene får veldig god respons - folk må klikke seg inn for å se hva det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i og støtter det meste som er skrevet her, og trodde i min naivitet at det er en stor fordel å være åpen og informativ i utformingen av temaoverskrifter. Men veldig ofte er ikke virkeligheten slik. Mange av de intetsigende temaene får veldig god respons - folk må klikke seg inn for å se hva det gjelder.

 

Ja, dette har jeg også sett. Men, vi får det vi "fortjener". Jeg skulle ønske at man først henstilte til bruk av fullt navn OG informative overskrifter før det ble gitt hjelp. Dette begynner å bli et ganske stort problem for mange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at man først henstilte til bruk av fullt navn OG informative overskrifter før det ble gitt hjelp. Dette begynner å bli et ganske stort problem for mange...

 

Det er mange som er ivrige til å svare her uansett tema, og ære være dem for det. De aller fleste spørsmålene fra nybegynnere er enkle å svare på, så det er vel i seg selv ikke så farlig.

 

Vi som har detaljert kunnskap om ett spesielt område har som regel annet å gjøre enn å klikke oss inn på tråder av typen «Leiter etter bestefar», og har kanskje ikke så mye å bidra med i den typen tråder heller. For egen del regner jeg med at når folk kommer så langt som til forfedre før 1814, bør de ha lært seg å lage informative titler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det som skrives om å lage informative titler, men har også observert at det er de som ikke har det som får mest svar. Må innrømme at jeg når jeg ikke har fått svar, har tenkt tanken at neste gang lager jeg

en intetsigende overskrift bare for få svar. Tror ikke jeg kommer til å gjøre det da. Kanskje burde det vært slik at det ikke gikk an å poste, uten å ha med navn og ca fødselsår i overskriften når man etterlyser aner på

noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.