Gå til innhold
Arkivverket

Søker foreldre til Mari Madsdtr f. 1756 på Biri (Strandengen, Huskelhuus)


Tore Thorsson
 Del

Recommended Posts

Dette er en skikkelig nøtt. Det viktigste sporet er dødsfallsmeldingen etter Hans Madsen som var bror til den Mari Madsdatter det spørres etter. Der får vi også opplysninger om to søstre til, Kari og Marthe. Else Kari har funnet en søskenflokk med de samme navna i Land (Family Search). Problemet her er selvfølgelig at både Mari, Kari, Hans og Marthe var svært vanlige fornavn på denne tida. Vi må også huske på at ikke alle kirkebøker er lagt ut på Family Search.

Else Kari har også funnet hele søskenflokken i 1801-tellinga Mari og Hans på Biri og Marthe og Kari på Hadelands glassverk. Aldersangivelsene kan stemme sånn noenlunde med fødselsårene for søskenflokken fra Land. Men aldersangivelsene i folketellinga er ofte unøyaktige, så vi kan ikke slutte av det at søskenflokken fra dødsfallsmeldinga er den samme som søskenflokken som er født i Land. Jeg tror det heteste sporet nå kan ligge i at denne søskenflokken utvilsomt har hatt en form for tilknytning til gården Skumsrud.

  1. Det kan se ut som om de to yngste, Hans og Marthe ble konfirmert i Biri. Hans Madsen Skumsrud ble konfirmert i 1779, 17 år I 1780 finner jeg konfirmasjonen til Marta Madsdatter Skumsrud, 16 år.
  2. Da Kari Madsdatter giftet seg med glasfabricant Ole Larsen i 1783, var Ole Skumsrud forlover.
  3. Marte Madsdatter Skumsrud giftet seg i 1786 med Peder Jørgensen Skumsrud (enkemann). Før de flyttet til Hadelands glassverk bodde de på Skumsrudeie

Bygdeboka for Biri eller lokale slektsgranskere kan ha opplysninger om Skumsrud som kanskje kan bringe oss litt nærmere et svar. Det er sikkert lurt å prøve med en etterlysning på www.slektshistorielaget.no .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Anne, dette styrker min teori om at det er Mads Endresen og Marit Hansdtr Gaarder eie som er foreldre til Hans,Marte,Mari og Kari. Fant nemlig ikke Hans Madsen konfirmert i Søndre Land. Det tyder kanskje på at hele familien kan ha flyttet til Biri engang mellom 1765 og 1779, Marte Madsdtr ble døpt 27/12 1764 ikke 68 som jeg skrev før.

Det er kanskje mulig å finne flere av dem konfirmert på Biri, Hans var jo nest yngst i flokken.Og kanskje dødsfallene til foreldrene, synd vi mangler kirkebøkene mellom 1789 og 1814!

Mads Endresen Gaarder og Marit Hansdtr ble forøvrig viet jan/feb 1750 i Søndre Land.Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9352&idx_id=9352&uid=ny&idx_side=-32

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603870123.jpg

 

Ellers er jeg enig i at det desverre er veldig vanlige fornavn, men Farsnavnet er heldigvis litt mer uvanlig, iallefall på Biri :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marte Madsdtr Skumsrud konfirmeres 1780, 16 år . De to eldste jentene fant jeg ikke, de ble kanskje konfirmert i Land, desverre er Madsnavnet mye vanligere der !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Else Kari, jeg har også tenkt meg muligheten av at hele familien kan ha vært på Biri. Jeg har sett på ekstraskatten for Biri 1767 som er lagt ut på http://www.slektshistorielaget.no/kilder/gjovik/databaser2/EkstraSkattBiri/Ekstraskatten_Biri_1767.html Jeg kan ikke finne noen av familien der på det tidspunktet. Skumsrud er på ekstraskattlista og kalles der Schomsrud. Det står at gården brukes av oberstløytnant Krabbe. I tillegg til Krabbe og hans frue bodde det fire andre der, husfolk og inderster .

 

Familien vi leter etter, har nok ikke kommet til Biri før et stykke ut på 1770-tallet. De to eldste jentene bør være konfirmert en eller annen gang mellom 1769 og 1775. Og ingen av dem er konfirmert på Biri så langt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkeboksavskriftene på www.slektshistorielaget.no gir gode muligheter for å søke raskt gjennom et stort materiale. Ved å bruke søkeordet "Skumsrud" i boksen "Alle kolonner" fant jeg en Mads Skumsrud som var forlover ved en vielse i Biri 25.6.1776. Kan dette være faren til Mari og resten av søskenflokken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkeboksavskriftene på www.slektshistorielaget.no gir gode muligheter for å søke raskt gjennom et stort materiale. Ved å bruke søkeordet "Skumsrud" i boksen "Alle kolonner" fant jeg en Mads Skumsrud som var forlover ved en vielse i Biri 25.6.1776. Kan dette være faren til Mari og resten av søskenflokken?

 

Hei og tusen takk for bidrag så langt! Denne var ikke lett! Jeg ser at du nevner Mads Skumsrud. Er dette den samme som Mads Endresen som nevnes lenger oppe, gift med Marit/Marte Hansdtr? Ellers har jeg ikke lagt inn etterlysning ennå. Jeg kommer til å gjøre det hvis vi ikke finner ut av det her. Kanskje en BB fra Søndre Land kan kaste lys over dette. Jeg legger ut en forespørsel om denne her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mads Pedersen og Kari Hansdtr. Nordre Lomsdalen hadde datteren Mari Madsdtr. som ble født i 1756 (innlegg 14 og 17). Ved folketellingen i 1801 var denne Mari tjenestefolk på Struksnes, 46 år og ugift. Hun kan altså utelukkes.

 

Om de øvrige barna til Mads og Kari Lomsdalen har jeg funnet følgende:

Sønnen Hans som ble født i 1751 døde ugift 24 år gammel i 1774 på Ringelien.

Sønnen Peder som ble født i 1752 døde i 1813 ugift.

Sønnen Svend som ble fødti 1754 var 47 år og ugift ved folketellingen i 1801.

Sønnen Ole som ble født i 1758 ble husmann under Sveen, han er min ane.

Datteren Marit som ble født i 1761 ble gift med Ole Johansen Brone, de bodde på Ligarden i Snertingdalen, de hadde ingen barn.

Datteren Kari som ble født i 1763 døde 1 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mads Endresen får også datteren Marte dpt 28/8 1768 i Søndre Land,men da er moren kalt Marte Hansdtr. Så kanskje er dette rette foreldre for søskenflokken som nevnes i skiftet etter Hans Madsen i 1822. Som var bror til Mari Madsdtr gm Ole Strandengen ?

 

Det kan jo være kone nr 2 denne Marte.

 

Foreløpig teori:

 

Mari Madsdtr. f. c. 1759 død 1847 Bekkemellom, Gjøvik g, med Ole Andersen Strandengen i 1786 Biri. Mari var datter av Mads Enersen og Marit Hansdtr Gaardereie. Sistnevnte foreldre har jeg ikke data på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mads Pedersen og Kari Hansdtr. Nordre Lomsdalen hadde datteren Mari Madsdtr. som ble født i 1756 (innlegg 14 og 17). Ved folketellingen i 1801 var denne Mari tjenestefolk på Struksnes, 46 år og ugift. Hun kan altså utelukkes.

 

 

Takk, da er det én til vi kan utelukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det er to forskjellige familier i søndre Land jeg blander, den jeg fant Mads Endresen og Marit Hansdtr får Hans i 1750,Nils i 52,Kari 53,ny Kari 55, Mari i 58 og Hans i 60.

 

Mads Endresen får også datteren Marte dpt 27/12 1764 i Søndre Land,men da er moren kalt Marte Hansdtr. Så kanskje er dette rette foreldre for søskenflokken som nevnes i skiftet etter Hans Madsen i 1822. Som var bror til Mari Madsdtr gm Ole Strandengen ?

 

Det ser ut som det må letes etter Mads Endresen og Marit Hansdatter i Nordre Land - nærmere bestemt Torpa. I alle fall døper de datteren Mari i Gaarder kirke (Ny-Gård) i Vest-Torpa, de bodda da på Gaardereie.

 

Oppland fylke, Land, Ministerialbok nr. 2 (1733-1764), Fødte og døpte 1758, side 171-172.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først har beveget seg så langt som til Torpa, kan det også være lurt å lete etter søskenflokken i f.eks Fåberg og Nes. Ringsaker gjetter jeg på at Else Kari har sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som flere av barna er døpt i Torpa. Det det vel spørres om er om den Mari Madsdatter, som var gift med Olse Anderssen, og som vi finner på en husmannsplass under Huskelhuus Nordre i Biri 1801, er den samme som ble døpt i Torpa. FT 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdebøkene for Torpa er rimelig detaljerte. Jeg finner ikke Mads Endresen under Garder, men hvis dere finner ut om de andre barna er født et annet sted kan jeg se etter i bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da datteren Marte ble døpt i 1764 bodde de på Lundeeie i Torpa.

 

Oppland fylke, Land, Ministerialbok nr. 3 (1733-1764), Fødte og døpte 1764, side 155-156.

 

Som Else Kari skiver i innlegg 27 ble Mads Endresen Gaarder og Marit Hansdatter viet i 1750.

 

Oppland fylke, Land, Ministerialbok nr. 3 (1733-1764), Trolovede 1750, side 59-60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygdeboka, under Lundeeie i Torpa nevnes Mads Endresen som døper Marte og sier at de var der også 1766, ellers ingen info, men så henvises det til Gardereie i ØSTSINNI og der er de ikke nevnt. Christoffer Garder (ØSTSINNI) er nevnt ved Hans sin dåp, og ved Karis dåp er trolig alle faddere fra Østsinni.

 

At Mads var på Garder ved vielse trenger ikke gi ny info, han kan ha vært i tjeneste der. Er ikke nevnt som sønn der. Hans Gjevle (Østsinni) er forlover. Mads Endresen må nok graves fram blandt de døpte, sannsynligvis i Land pga navnet (og selvsagt bosted).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, da tyder det på at det er en tilknytning til Østsinni. Men hvordan verifisere at dette er foreldrene til Mari på Biri? Vi vet ikke når og hvor de døde, det bør vi vite før et skifte evt. kan finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha mye flaks og finne et skifte, men det er lite sannsynlig da Terje Tandsether som postet i den andre tråden har registrert skifter relatert til Biri i et meget stort område rundt Biri. Skumsrud er nabogård til (Glass)Verket, så man kunne tenke seg at disse hadde glassverkstilknyttning utover det som er nevt over, men da hadde vel Anne Minken kjent til det. Da gjenstår vel ikke så mye annet enn å saumfare prestegjeldene rundt Biri etter passende barneflokker - alt annet vil kreve ekstremt mye arbeid eller flaks - les f.eks tingbøker.

 

Men, hvis man elsker å bla i kirkebøker (el 1801) kan man jo forsøke å spore opp søsknene/foreldrene i Østsinni på slutten av 1700/begynnelsen av 1800-tallet - i Land - for evt å utelukke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.