Gå til innhold
Arkivverket

Skoleprotokoll Modum 1910-1914

JanMKeus
 Del

Recommended Posts

Lovise Otilie Andreasdatter Hareide (1888-1974) startet som lærerinne i Modum Folkeskole etter avlagt lærer eksamen 1909.

Hun jobbet der til 1954 og fikk fast ansettelse 1920.

I 1912 ble hun (som ugift) gravid med sin forlovede - og senere ektemann Andreas Alfheim - og fødte en sønn i hemmelighet i 1913 på Taastrup i Høje Sogn utenfor København.

Fødselen ble holdt skyldt for hele hennes norske familie i alle år og Lovise tok hemmeligheten med seg i graven.

Sønnen fikk farens navn og vokste opp i Danmark hos en fostermor.

Jeg er på jakt etter noen antegnelsen om hennes ansettelsesforhold i skoleprotokollen for Modum som må kunne vise hvordan og når hun som lærerinne kunne forlate sin post,

reise til Danmark og føde der. Graviditeten må ha vært synlig; i hvert fall en par måneder før 28. april 1913.

Vennlig hilsen

JanM

janm@keus.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i kontakt med Modum kommunes arkiv. Ingen resultat. Deretter har jeg kontaktet Statsarkivet i Kongsberg og IKA i Kongsberg.

Venter fremdeles på svar fra Statsarkivet.

Andreas og Lovise giftet seg "borgelig" i Drammen den 1. februar 1914, men vielsen står i tillegg oppført i Heggen kirkebok.

På dette tidspunkt var bruden (igjen) gravid.

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.