Gå til innhold
Arkivverket

Slektshistoriewiki

Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Korrektur leser krever 3 årig videregående skole. Skulle bare mangle. 

Slektshistoriewiki burde også ha minst like store krav, men her er det enda mye å rette på desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Hva behager?

DTH

Ah, ser nå at den kunne misforståes, det gjelder meg og ikke deg. Fikk den tilbakemeldingen når da jeg klikket på lenka di 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Jan Eikeland2 skrev:

Ah, ser nå at den kunne misforståes, det gjelder meg og ikke deg. Fikk den tilbakemeldingen når da jeg klikket på lenka di 🙂

Det var merkelig. Lenken (den lange) fungerer utmerket hos meg.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrives ofte om sammenslåing av diverse deler innen slektshistoriens verden. Det blir jo så praktisk for meg som da har alt innen en lillefingerlengdes rekkevidde. Slektsforskere blir vel egentlig mer og mer glad i og sitte stille ved sitt kontorbord, trykke på alt mulig knappen og få ferdig en slektstavle til fetter Anton, to croisanter med syltetøy og en kopi av Epitafiet i Gromsmo kyrkje.

NSF presenterer og leverer et kjempebra resultat til oss alle, og det har tilbakevirkende kraft. En veninne av meg som døde for snart ti år siden, meldte seg inn i 1933 og hadde aldri angret en dag.

Jeg tror på reindyrka utgivelser, så også Slektshistoriewiki, av en forening. Så er det opp til enhver og hente inn samarbeidspartnere, men sammenslåing er ikke svaret på alt, og gir ikke nødvendigvis et bedre tilbud. Ofte fordi det blir for mange kokker og en vaklende maktbalanse. Hvem gjør hva, følger opp jobben sin til enhver tid og hvordan rydder man opp i meningsmotstand. Vi vet jo fra før at NSF og Slekt og Data ofte har hatt divergerende utgangspunkt, forløp og sluttprodukt.

Samarbeid er gull. Sammenslåing er tull.

Hilsen en med erfaringer.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn.

Du skriver "Samarbeid er gull. Sammenslåing er tull"

Og som du vil se i mitt innlegg på fredag, så var det også samarbeid jeg foreslo. 

Og etter det jeg har registrert har dette også vært diskutert flere ganger tidligere mellom de to foreningene.

image.png.9a5ca7a5db956370e57ee73db1562942.png

image.png

Endret av Dag Arne Danielsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dag Arne Danielsen skrev:

Hei Torbjørn.

Du skriver "Samarbeid er gull. Sammenslåing er tull"

Og som du vil se i mitt innlegg på fredag, så var det også samarbeid jeg foreslo. 

Og etter det jeg har registrert har dette også vært diskutert flere ganger tidligere mellom de to foreningene.

image.png.9a5ca7a5db956370e57ee73db1562942.png

image.png

Jada jeg vet det og var ikke deg jeg sa imot, men generellt at så mange tror at alt blir bedre bare vi slår alt sammen.🎄🎄🎄🎄😀😀😀

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2022 den 15.53, Ivar Moe skrev:

Korrektur leser krever 3 årig videregående skole. Skulle bare mangle. 

Slektshistoriewiki burde også ha minst like store krav, men her er det enda mye å rette på desverre

Er det en misforståelse her? Slektshistoriewikien er jo et dynamisk verktøy, hvor det er fritt frem å delta. Lite trolig det er mye å rette på, snarere mye å kunne bygge ut. 

Med det samme: Korrektur behøves bestandig. Man trenger friske øyne. Det synes eksempelvis klart at termen *Korrektur leser normalt skal samskrives og ikke særskrives. Den som ønsker å gjøre en jobb som korrekturleser bør være klar over dette, slik at korrekturjobben kan utføres tilfredsstillende.

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.12.2022 den 11.04, Are S. Gustavsen skrev:

Er det en misforståelse her? Slektshistoriewikien er jo et dynamisk verktøy, hvor det er fritt frem å delta. Lite trolig det er mye å rette på, snarere mye å kunne bygge ut. 

Med det samme: Korrektur behøves bestandig. Man trenger friske øyne. Det synes eksempelvis klart at termen *Korrektur leser normalt skal samskrives og ikke særskrives. Den som ønsker å gjøre en jobb som korrekturleser bør være klar over dette, slik at korrekturjobben kan utføres tilfredsstillende.

Mvh Are

Ja, Slektshistoriewiki er et dynamisk verktøy der alle kan bidra, gjerne også med språkkorrektur. Jeg trykker ofte på "Tilfeldig side" og oppdager ofte tyrkleifer m.m. i egne og andres artikler, så jeg retter stadig vekk. Men jeg har vanskeligheter for å se at at språk/ortografiske feil er den største utfordringen wikien har, så hvorfor akkurat dette blir tatt opp forstår jeg ikke.

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg feil eller var det en gang en tråd her hvor man kunne legge inn nye (digitalserte) bygdebøker for oppføring i slektshistoriewiki?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Husker jeg feil eller var det en gang en tråd her hvor man kunne legge inn nye (digitalserte) bygdebøker for oppføring i slektshistoriewiki?

Kan jeg ikke huske. Det beste er vel uansett å bli bruker og bidra selv, ev. sende e-post til wikiadministrasjonen.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Leif B. Mathiesen said:

Jo, og det var nok denne tråden som ble brukt:

Men, som Dag er inne på, så fordrer oppføringer at det er noen i den andre enden som kan utføre jobben. I disse dager har jeg ikke mulighet til å være så aktiv som jeg den gang var, så jeg henger meg på Dag sin oppfordring om å bli bruker og bidra selv.

Endret av Espen Tjernshaugen
trykkleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Til orientering:

Slektshistoriewiki (https://www.slektshistoriewiki.no) er for tiden "nede" på grunn av bytte av sørver, men jeg håper wikien snart er oppe og går igjen.

DTH

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Skrevet (endret)

Slektshistoriewiki er endelig tilbake!

Slektshistoriewiki ble som kjent tatt ned 1. januar 2024 pga. sørverbytte og fordi det måtte gjennomføres en rekke oppdateringer (tekniske oppdateringer, ikke innholdsmessige). Dessverre har det tatt litt tid å få alt på plass igjen etter oppdateringene, bl.a. fordi ingen i NSF sitter med tilstrekkelig kompetanse på MediaWiki. Men nå tror jeg at Slektshistoriewiki er mer eller mindre friskmeldt.

Dagens oppdateringer: https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Spesial:Siste_endringer?hidebots=1&limit=500&days=30&enhanced=1&urlversion=2

Så får vi ta mer etter hvert ...

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider