Gå til innhold
Arkivverket

Iver Hansen Sjåfram, Fron


Odd Roen
 Del

Recommended Posts

Jeg har hatt kontakt med Tor Onshus og han har ledet meg inn på en Iver Hansen som er en meget klar kandidat. Iver Hansen Hundorpvolden født 18.11.1822. Han giftet seg i Nord-Fron i 1855 med Anne Hansdatter Ilstadhagen. Familien er i 1865 på Hundorpvolden i Sør-Fron.

 

Så forklaring på Sjåfram. I "Gardar og slekter i Fron" Bind I Sør-Fron, side 422.

Fossehågån, midtre (121/9). Bruket skal og ha vore kalla "Sjåfram".

Fåssehågån, nedre (121/10). Bruket skal og ha vore kalla "Springfram".

Så da kan forklaringen være at Iver Hansen kanskje var i tjeneste på Fossehågån midtre i 1844?

 

Men da er jeg usikker på om jeg har funnet rett Marit Olsdatter. Hun som jeg antydet som kandidat var født i 1806. Hun burde egentlig ha vært litt for gammel for denne Iver Hansen. Men alder er jo ingen hindring i dette "gamet".

 

Marit Olsdatter er det såvidt mange av at jeg vil anta at det finnes en med en noe mere matchende alder? Eller tar jeg feil?

 

Jeg må også si dette har vært en fin debatt, og et godt eksempel på at dugnad av og til er nødvendig for å få gode resultater. Så takk for bidrag så langt.

 

Da håper jeg på like god jakt på Marit for dette var tydelig vis vrient!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hvis vi skal være sikre på at vi har funnet rett Iver Hansen så kanskje det hadde vært en tanke å sjekke Tingboka for aktuelt tidsrom. De har muligens disse på film på Opplandsarkivet ?

Et annet sted å leite er i Fattigprotokollene. Der står det jo om mora har fått noe understøttelse og kanskje noen flere detaljer. Jeg vet ikke hvor denne protokollen for Sør-Fron ligger. Kanskje på Fylkesarkivet i Oppland, Fakkelgården, Lillehammer ? I kommunen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei

Leste innleggene fra 2012 tilfeldigvis & lurer på om dette kan være til hjelp...

 

Jeg eier en gård i Øvre Svatsum som heter 'Sjaafram' (tidsvis Sjåfram). Den ligger kun noen km fra grensen til Sør Fron. Flere av tidligere beboere het 'Sjaafram' til etternavn og første merking på kart vi kan finne sålangt er 1799. Det er oppført flere etternavn på gården i 1800 talet - bl.a en eldre kvinne som ble 94 år!

Historien om gårdsnavnet vi har fått høre er at hestekarene og gående på vei sørover fra Espedalen kunne 'sjå fram' nedover dalen (Øvre Svatsum) da de nådde gården - den ligger nemlig på høgeste punkt i Gamle Espedalsvegen - og herfra sørover til Lillehammer er det nesten bare utfor - noe som var fint etter de strabiøse strekninger fra Espedalen og forbi Helvete.

Fra en kontrakt datert 1910 kan vi lese at nåværende eiendomen besto av 3 mindre bruk som ble slått sammen - Øvre Sjaafram, Nedre Sjaafram og Budsbergsvolden. Vi tror at tidligste bosetting var i teigen som ligger ovenfor vegen der det finns tufter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.