Gå til innhold
Arkivverket

Kva høyrde vi på i oktober 1962?

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

I 1953-utgaven av Hvem Hva Hvor står det i kapitlet om "Årets nye melodier" at en av de mest populære slagerne i 1952 var den svenske "Ole Lukkøye", både i norsk og svensk utgave ("Mamma, tror Du att Jon Blund vill komma nu / jag har lagt mig nu, och väntar, kära Du").

Videre nevnes den franske valsen "Domino" og Radiofantomene Kurt Foss og Reidar Bø med en pen liten melodi til Arne Paasche Aasens dikt "De nære ting" ("Din tanke mon flyve så vide omkring").

"Høyt oppe på Berget" med svensk, norsk og engelsk tekst ble også en storslager ("On top of Old Smoky"), mens "Too Young" var som skapt til skjelvende plystretoner. Endelig nevnes Vaughn Hortons morsomme "Mockin' Bird Hill".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var enda 6 år til jeg skulle bli født i 1952(født i mai 1958), men var det ikke noe som het søstrene Bjørklund. Harry Brandelius sang kanskje i 1952? Det samme gjelder vel

Jens Book Jensen. Ellers har jeg noen gamle sangbøker fra, og blant annet Mads Berg sangbok fra 1952. Har spilt noen av melodiene på blokkfløyte tidligere, og noen av dem

har hørt lite av senere. Noen eksempler: "Til fjells over bygden", "Vi vil oss et land som er frelst og fritt", "Det lysnet i skogen da ilede jeg"(mel. som Ack Værmeland du sjøna"

Så står det jo flere der som man har sunget senere, men som sikkert svært få av de yngre kjenner til i dag: "Lugn hvilar skjønt kring berg og dalar", "Til fjelleg må jeg flytte".

Syns det er synd at slike sangskatter skal komme bort. Må ta meg en runde på blokkfløyta nå fra sangboka. Har også den fra 1953, og Lars Søraas sangbøker fra 1929 og 1930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel Jens Book Jensen som sang "Når kastanjene blomstrer i Bygdøy alle". Har et hefte med "musikalske minner", hvor jeg spiller flere melodier

på trekkspillet. Jeg spiller "frøken Johansen og jeg", men den kan jeg utenat. Er vel født en generasjon for sent når det gjelder det musikalske

Ble ikke mange melodier på blokkfløyta siden jeg bor i et borettslag, men ingen har klaget. Får finne frem de gamle bøkene når jeg spiller

trekkspill istedet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle vakre jenter" spiller jeg på trekkspillet, og jeg har noter på den. Jeg kan vel den melodien utenat på trekkspillet tror jeg

Av en eller annen grunn kom ikke en del av dagens innlegg opp hos meg før nå kveld, og derfor jeg svart noe av det samme som enkelte andre.

Det er mulig det skyldes at jeg bare så på første side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol (# 17):

I 1962 gikk vel Ønskekonserten på mandager ?

Alf Prøysens "Basarvisa" (hvis jeg husker teksten rett):

Jeg åsså Hanne og Ola og Kjell

vi hørte på Ønskekonserten en kveld,

Dere, sa Hanne, vi lager basar,

nå tømmer vi grisen og ser hva vi har.

.

.

.

.

Og nå får vi gå

og småhåpe på

at til manda'n så blir det ei plate å få.

:lol: Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basarvisa ble jo spilt i ønskekonserter senere også, og jeg hadde den plata som barn noen år senere(ca 1968 og utover da jeg fikk platespiller). På andre siden var det:

Det var en deilig sommerdag da Pelle sa til Kari,

nå går vi oppi skogen for det er så mye bær,

nå går vi ned til lillebror og Kjellemann og Mari(noe usikker på den linja)

for det er nok å ta av, det er mange tuer der

Husker mer, men det er litt uti sangen og når de skulle hjem.

Er jo litt for ung til å huske noe fra oktober 1962, og var da 4 år og 5 måneder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Basarvisa ble jo spilt i ønskekonserter senere også, og jeg hadde den plata som barn noen år senere(ca 1968 og utover da jeg fikk platespiller). På andre siden var det:

Det var en deilig sommerdag da Pelle sa til Kari,

nå går vi oppi skogen for det er så mye bær,

nå går vi ned til lillebror og Kjellemann og Mari(noe usikker på den linja)

for det er nok å ta av, det er mange tuer der

Husker mer, men det er litt uti sangen og når de skulle hjem.

Er jo litt for ung til å huske noe fra oktober 1962, og var da 4 år og 5 måneder

http://www.google.no/#hl=no&output=search&sclient=psy-ab&q=og+plukket+i+et+lokk&oq=og+plukket+i+et+lokk&gs_l=hp.3...1234.7766.0.8094.20.16.0.0.0.0.985.9328.2-1j3j4j4j4.16.0...0.0...1c.1.lGEbcjzuNU4&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=4441d83f8a36c262&bpcl=35466521&biw=1024&bih=379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på folkeskolen i 1952, og da lærerinna (Det het det i de dager!) spurte om noen kunne foreslå en sang, så ble det foreslått "Gamle Svarten". Den var veldig populær det året. Kurt foss og Reidar Bøe med "Blåveispiken" var også en gjenganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt ung da, men fanget opp at det gikk en populær film på kino, 007 - Dr. No, som hadde en spesiel melodi.

Gikk riktignok 2-3 år før jeg klarte å snike meg inn på filmen med store sko fylt med papir. Joda, det var tider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider