Gå til innhold
Arkivverket

Østen Person f 1798 i Tinn, Telemark

Anne B Fiskå
 Del

Recommended Posts

Du er heilt inne i gråsona for kva ein med visse kan vente å finne når ein er tilbake til midten av 1700-talet. Som du kanskje har sett manglar kyrkjebøkene for perioden 1736–1757 for Tinn. Din kandidat kan vera døypt da, trass i oppgjeven alder til 40 år i 1801. Kyrkjeboka som går frå 1757 og framover er transkribert, men ikkje av meg, så eg har ikkje boka "under huda". Eg torer derfor ikkje å seia noko om kvaliteten på kyrkjebokføringa, d.vs. om alle kyrkjelege handlingar faktisk er innførte. 

Eg har lita tru på at Jørgensson blir Jonsson.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt rett som Ann-Mary skriver at alder ved folketellingene ofte ikke er helt nøyaktig. Og som Anfinn er inne på, mangler det flere tiår med kirkebøker for Tinn midt på 1700-tallet. Siden de 40 årene oppgitt ved ft 1801 ligger såpass nært denne lakunen, er det ikke sikkert at dåpen til Per Jonsson er å finne, hvis det var der han var født. Og, som jeg var inne på i #13, vet vi fortsatt ikke at han var derfra, jfr. at vielsen fortsatt ikke er funnet. Og det er min magefølelse at han ikke var fra Tinn.

Dag, hvor tok din ane Gunder/Gunnuf veien? Den opplysningen kan kanskje være til hjelp for å finne ut også hvor det ble av foreldrene og resten av søskenflokken. Kanskje det også kan gi et spor til farens opphav.

Svein, etter forrige gang vi var på denne tråden har jeg funnet ut at Østen trolig var dreng hos min avdøde svogers aner på Ullestad i Årdal. Det er artig hvordan veiene krysses!

Endret av Dag Thorsdalen
Rettet feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

ja verden er ikke stor Dag, jeg begynner å mistenker at Østen ikke er fra Tinn . Hverken min mor eller noen gamle tanter kan huske at deres mor / far har aner fra Telemark. Ved dåpen til hans sønn Per /Peder Østensen så dukker noen faddere opp

Faddere

Jens og Knud Hatleskoug, Peder Skogebøe, Dagna Hoholm, Amun Lange

Dagna Hoholm og Amun Lange kjenner jeg ikke til. De andre er fra morsiden

Endret av Svein Mathiassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein, Hoholm er et fullstendig ukjent navn for meg mens Lange vil jeg anta at kan være en eller annen øvrighetsperson. Det var gjevt å få slike folk som faddere. Hvis Dagna Hoholm var av samme sjikt, behøver det ikke bety noe fra eller til for foreldrenes - i dette tilfelle farens - slekt (særlig ikke dersom faren ikke hadde egen slekt på stedet).

Det vi vet med sikkerhet er at Østen skrives fra Ullestad da han skulle gifte seg i 1827, jfr. #15, og at det ble konfirmert en 19 år gammel Østen Pedersson Bøen fra Tinn i Årdal i 1820, jfr. #16. Så langt jeg kan se hadde han ingen jevnaldrende navnebrødre i Hjelmeland prestegjeld. Derfor har jeg så langt funnet det rimelig å anta at det var konfirmanten fra 1820 som giftet seg i 1827. Og sett i lys av at Ullestad var blant gårdene som gjorde gode penger på driftehandelen, fremstår Ullestad et nokså logisk sted for en tinndøl når han først skulle "forville" seg til Årdal. Men noe direkte bevis har vi jo ikke.

At din mor og tanter ikke har noe minne om aner fra Telemark, behøver heller ikke bety så mye. Dersom Østen var fra Tinn var det ca. 200 år siden ha kom derfra, og dersom han ikke senere hadde særlig kontakt den veien, er det ikke sikkert at minne om aner fra den kanten har festet seg i etterslekten. 

Jeg tror at tråden til å komme nærmere en løsning ligger i å finne ut mer om Østen (og Gunnuf) sine foreldre, og der håper jeg at min navnebror kanskje kan sitte på noen opplysninger som kan led oss på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider