Gå til innhold
Arkivverket

Klokkeren Christen Boe f. 1711 sin kone Maren Pedersdatter

Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Klokkeren Christen Boe f. 1711 giftet seg i Eidanger i 1741 med Maren Pedersdatter f. ca 1724.

Copul. 13/10-1741 hiemme i Huuset.

Klockeren i Eid. Christen Boe og Maren Pedersd.

Hafde Kongebrev og Consumpt. Seddel fra Lange.

Ifølge Schilbred (Han viser til "Slekten Boe med ingiftede slekter" ved Herman Boe, Oslo 1970, side 3) så var Christen sønn av løytnant Carsten Christensen Boe og Dorthea Laurviig eller Larsdatter. Christen studerte i 1734 ved Vår Frues kirke i København. Han tok senere eksamen Philosophium. Han vendte så tilbake til Norge og underviste barn i Langesund før han ble beskikket til klokker i EIdanger i 1737.

Schilbred har en teori om at Christen Boe sin kone Maren Pedersdatter var datter av Peder Hansen og Gjøran Torkildsdatter på Halvarp i Eidanger. Dette stemmer nok ikke.

Jeg har alt om familien videre i Eidanger, men blant faddere og skifter finner jeg ikke ut hvem denne konen, Maren Pedersdatter, var.

Men jeg har et godt spor. I 1751 gravlegges i Eidanger ""Klocherens kones Broder Fratz Pedersøn 20 aar". Dermed vet vi at hun hadde en bror født ca 1731 med navnet Frants Pedersen. Jeg har heller ikke funnet denne boken Schilbred viser til, men det er usikkert om det står noe der. Da hadde han vel tatt det med.

Det er et lite spor til men det er vel helst et blindspor med liten verdi. Klokkeren var fadder i en dåp i Siljan til hammersmed Peder Jonsen sitt barn i 1746, men det var han nok helst fordi han var klokker.

Hammersmid Peder Jonsen og Agata Hansdatters datter Aaste

Faddere: baaren af Karen Pedersdatter, Lisbeth Hansdatter, mandfaddere: Hans Jonsen Hammersmid, Klocheren Christen Boe, Jan Hansen Belgmager.

Kan noe hjelpe med å finne ut av hvem denne Maren Pedersdatter f. ca 1724 med denne bror Frants født i 1731 var?

mvh Jørn Olsen

EIdangerslekt.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke døpt noen Frans Pedersen ca 1731 i Solum, Holla, Gjerpen eller Bamble. Jeg kikket litt på Familysearch også hvor det bl.a. skal være registrert døpte i Skien, men fikk ikke noe tilslag der heller.

Jeg kikket også etter Frans i skifteregister for Skien, Larvik og Tønsberg uten treff. Nå måtte man jo ha litt flaks om han skulle være nevnt i et skifte, da han døde (formodentlig) barnløs bare 20 år gammel. Men å lete etter Maren Pedersdatter er jo som nåla i høystakken. Det eneste realistiske håpet er nok å finne dåpen til Frans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider