Gå til innhold
Arkivverket

Fredrik Ljungqvist fra Sverige er i Østfold 1895

Hilde Rossing
 Del

Recommended Posts

Efter lite rundvandring på Kungsholmen hittade jag OFA Ljungqvist, fd marmorarbetare, i Matteus död 1917 18/3 nr 107 av Tub. Pulm. (lungtuberkulos). x)

Matteus FI:4 (1915-1918) Bild 1100 / sid 106 (AID: v270161.b1100.s106, NAD: SE/SSA/6024).

Samma titel men är han identisk med Fredrik Ljungqvist f 1862 i # 1?

Mycket tyder ju på att det är rätt person men lite tveksamhet tycker jag att det finns kvar.

I dom svenska källorna jag tittat i skrivs han Oscar Fredrik eller Oscar Fredrik Alexander och är född 1863 8/3.

Jag fann även en Fredrik född 1862 i Ljungby och tänkte att han kanske tog namnet Ljungqvist och kollade upp honom - men han ändrar inte namn, har bara patronymikon, är gift och bosatt i Varberg 1896 och även kvar i Sverige 1900 så han kan inte vara aktuell.

x) Oh, jag är lessen - ser att jag skrev fel dödsår - det har jag nu rättat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulla, tusen takk! Vet du hvor i Sverige jeg kan henvende meg for å spørre om det kan stå nevnt noe om barna hans i ei dødsmelding, evnt skifte?

Tilsvarende Statsarkivet i Norge.

Kanskje svaret ligger der. Jeg og synes mye taler for at Anne Lise har funnet "min" Fredrik, men sikker kan man jo ikke være før det ligger en klar bekreftelse på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVAR har bou register.

Arkiv:

Digitaliserade register Serie: Stockholms län Referenskod: SE/RA/870001/3/1

150 Volym 1900-1936 Stockholms magistrat o rådhusrätt. Bouppteckningsregister. Lindl- Lju.

Bildid: A0040034_00001

Jag försökte kolla om han fanns med där - men tyvärr får jag felmeddelande att nåt är fel med sidan och att dom ska undersöka vad det beror på.

Det är bra att veta bouppteckningens nr när man beställer.

Ofta räcker det med att beställa förstasidan då arvingarna räknas upp där.

På Stockholms stadsarkivs http://www.ssa.stock...ouppteckningar/

sida står det så här:

Kopior på bouppteckningar upprättade före 1 juli 2001 beställer du på Riksarkivets webbplats.

Använd länken till höger. Till beställningsformulär på Riksarkivets webb

Bouppteckningar upprättade från 1 juli 2001 i Stockholms län, finns hos Skatteverket, Skattekontoret i Visby. Använd Skatteverkets länk till höger.

För att beställa måste du veta den avlidnes:

• Namn
  • Födelsedatum
  • Dödsdatum
  • Dödsort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Ulla, da har jeg sendt en forespørsel til SSA, så får vi se hva det fører til. I mellomtiden får leter jeg opp litt rundt C. Hj Ljungqvist, kanskje finner jeg noe svar vedr. Fredriks flyttedato der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette kan ha vært arbeidsplassen Oscar Fredrik Alexander Ljungqvist kom til:

Den Ankerske Marmorforretning.

'Chr. Anker bygget i 1886 et stort marmorsliperi på Isebakke ved Iddefjorden, 5 km vest for Halden. Bygningen ble murt opp av teglstein og plassert så nær sjøen som mulig, slik at det var enkelt å få de tunge marmorblokkene fram til arbeidsstedet. Samtidig ble det bygd en solid brygge for båter som kom fra Fauske med marmorblokker. Montering av maskinene begynte høsten 1887. Viktigst var de store rammesagene og slipe- og polermaskinene.

De viktigste artiklene var plater, søyler, profiler og ornamenter. Der meste av produktene ble eksport, særlig til Sverige, England og Nederland. Men det ble også levert fasadeplater til mange nybygg i Kristiania.

(...)

Etter hvert slo mange arbeidere seg ned på Isebakke, liver der ble et lite samfunn. Anker bygde to boligbrakker. Den største inneholdt 11-12 leiligheter med ett rom og kjøkken. Et lite møtelokale og danseplass ble det også. Da virksomheten var på det største, arbeidet opptil 100 mann ved bedriften. I flere år ble det arbeidet både dag- og nattskift, hvert skift på 12 timer.'

http://www.norwegian...orforetning.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, Anne Lise! Det er nok arbeidsplassen ja, og disse nevnte brakkene er vel muligens dem som kalles Fagernæs i FT 1900, har og sett mange marmorarbeidere i flyttelistene med det bostedsnavn.

Han var vel en slags pendler da, mellom denne arbeidsplassen og Kristiania.Jeg har i dag jobbet litt utfra at han meldte innflytting til Kristiania da han kom til Norge, og kretset meg inn på de kirkesogn C. Hj Ljungqvist har hendelser i, ser ut til at de to fulgtes litt ad. Men dog, ikke fått noe mer kjøtt på bena....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld legger jeg denne påny http://da.digitalark...f01036392257189

Første gang jeg finner OFA Ljungqvist som fadder til disse barna ( her kalt Billedhugger Fredr. Alex Ljungqvist) er ved Albert Ragnar's dåp 1 juli 1894 i Grønland

Oslo fylke, Grønland, Ministerialbok nr. 12 (1893-1900), Fødte og døpte 1894, side 56.

Forrige barn Hilding Augen døpes samme sted 18 feb 1892, da er Fredrik IKKE fadder, ei heller ved de foregående barn. Derimot senere hendelser i denne fam er jo disse to (brødrene?) å finne i hverandres hendelser i kirkebøkene.

Dette behøver ikke bety noe, men poenget mitt med dette innlegget er at det kan se ut som Oskar Fredrik Alexander Ljungqvist kom til Norge i tidsrommet 1992-1994.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja noteringen att han heter Alex också är ännu en pusselbit att det är rätt person.

Här kommer lite fortsättning på flyttningar efter # 18

Utflyttad 4/11 1899 från Jakob till Kungsholm - står att han flyttade in 4/11 1892.

Jakob och Johannes BIIa:17 (1898-1902) Bild 1950 / sid 190 (AID: v86337.b1950.s190, NAD: SE/SSA/0008)

Inflyttad 11/11 1899 Kungsholm, anteckning om vigseln, Lilla Hornsberg,

hustru Selma och barn inflyttad från Kristiania 12/12 1899 (samma bok sid 183)

Kungsholm BI:30 (1899-1899) Bild 1820 / sid 178 (AID: v87563.b1820.s178, NAD: SE/SSA/0011)

SVAR har skannade mantalslängder. Man kan kolla om det ev. står nåt där om att han varit en sväng till Norge 1892-1899.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ulla, dette faller fint sammen med bl.a Anne Lise's #22, ikke redd for å pakke kofferten denne mannen... Han kan jo selvsagt ha vært i Norge uten å melde flytting, vi ser at han var der juli 1894 #33. Hvis det er den jeg søker må han nødvendigvis også vært der sensommer 1895 #1.

Jeg har ikke fått svar fra Statsarkivet i Stockholm enda, håper virkelig det kan oppklare denne saken. I mellomtiden er jeg veldig glad for den hjelpen jeg får til å lete i svenske kilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tittat lite i mantalslängderna och det finns ingen notering om att han skulle ha vistats/arbetat i Norge - vilket han ju alltså gjorde och även gifte sig där.

Mantalslängd

Referenskod: SE/SSA/0031/06/G 1 BA

1893:14 bild 527 kvarter Kvasten 5/5 Bildid: A0058372_00527

1894:14 bild 473 Kvasten 5/7 Bildid: A0058412-00473

anställd vid W Jagdmanns Verkstad, Slussplan 2

1895:14B bild 80 Kvasten Bildid: A0059791_00080

1896:14 rote 7 bild 239 Jeriko Bildid:A0058491_00239

1897:15 rote 7 bild 289 Jeriko Bildid: A0058533_00289

Ofta finns mor och syskon på sidan innan.

Kvartersnummren finns ju i Rotemansarkivet och sen får man leta under respektive år i SVAR. Nämner det ifall du vill fortsätta och titta på fler år. Lite bläddrande fram och tillbaka innan man hittar rätt sida, men det gick ända ganska lätt för att vara första gången jag sökte i dessa böcker. Fint att lära sig nåt nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg abonnerer foreløpig ikke på SVAR, Ulla, tar godt vare på de opplysninger jeg har fått her. Anslått behandlingstid på min forespørsel (og generelt) til SSA er 3 uker. Kommer tilbake med svaret derfra ang etterkommere av OFA Ljungqvist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Tar sin tid og få svar fra Statsarkivet i Stockholm, tydeligvis, snart en måned siden jeg sendte forespørsel! #30. Har purret i dag. Jammen har vi det lettvint i Norge med våre spørsmål til arkivene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Så kom endelig svaret fra Statsarkivet i Stockholm, og dette var jo ikke mer enn jeg visste fra før. Jeg spurte dem om hvem som stod oppført som hans barn ved hans død, det fikk jeg ikke en gang svar på hvorfor jeg ikke fikk svar på ;)

Till Hilde Rossing.

Ang. Oskar Fredrik Alexius Ljungqvist (född 1863-03-08 i Adolf Fredrik Stockholm, avliden 1917-03-18 i Matteus, Stockholm)

Enligt Rotemansarkivet så bor han Jakobs församling i Stockholm 1895-1896 och där finns inga noteringar om att han skulle ha befunnit sig i Norge under denna period.

Jag har dessvärre inte kunnat finna hans bouppteckning.

Med vänlig hälsning

Agneta Geschwind, enhetschef

Stockholms stadsarkiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var synd at det ikke ga noen flere opplysninger, Hilde. :(

Jeg tror at en må til boupptekningar for å se arvingene og at slike opplysninger nok ikke er oppført ved dødsfallregistreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var synd at det ikke ga noen flere opplysninger, Hilde. :(

Jeg tror at en må til boupptekningar for å se arvingene og at slike opplysninger nok ikke er oppført ved dødsfallregistreringen.

Hei igjen Anne-Lise, ja det ser sånn ut, ikke helt inne i de svenske systemene jeg. :blink:

Men uansett, det vil forundre meg mye hvis dette ikke er min Fredrik, synes ikke du og det?

Dessverre blir han stående som ubekreftet og mest sannsynlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Har vært uten internett en stund, så jeg fikk ikke svart..)

At han var i Norge vet vi jo, så det er ergerlig at vi ikke finner ham innflyttet til marmorbruddet i Østfold. Høyst sannsynlig var det han som var der, siden adressen hans ved vielsen var Fredrikshald, men som du sier skal det jo bekreftes.. Det kan jo hende jeg snubler over ham i et svensk husforhør eller liknende? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint at du vil ha ham i bakhodet, Anne-Lise :) Veldig takknemlig for det, og for all hjelpen du har gitt meg her! Jeg legger ham heller ikke helt vekk, men akkurat nå føler jeg vel at de fleste tilgjengelige steiner er snudd på. Ønsker deg ei god adventstid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen til Oskar Fredrik Alexius Ljungqvist?

"New York, Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924," Rolf Alexander Ljungqvist, 1922

given name: Rolf Alexander surname: Ljungqvist last place of residence: Stockholm, Sweden date of arrival: 10 Jul 1922 age at arrival: 23y ethnicity: Sweden port of departure: Kristiania, Norway port of arrival: New York, N. Y. gender: Male marital status: S us citizen: ship of travel: Bergensfjord

https://familysearch...M9.1.1/JNLV-JXS

Ellis Island i 1922.

Ralf Alexander Ljungqvist,23 år. Brother: Herman Ljungqvist ,Flemminggatan 63,Stockholm.

First Name: Rolf Alexander

Last Name: Ljungqvist Ethnicity: Sweden, Swedish

Last Place of Residence: Stockholm, Sweden

Date of Arrival: Jul 10, 1922

Age at Arrival: 23y Gender: M Marital Status: S

Ship of Travel: Bergensfjord

Port of Departure: Kristiania, Norway

Manifest Line Number: 0006

http://www.ellisisla...ID=604799020092

Men det ser ut som navnet er overstrøket på manifestet.

Manifestet,nr 6.

http://www.ellisisla...orway&line=0006

Fant ham forresten registrert 2 ganger på samme dato.

Ralf Alexander Ljungqvist,23 år. Brother: Herman Ljungqvist ,Flemminggatan 63,Stockholm.

given name: Rolf Alexander surname: Ljungqvist last place of residence: Stockholm, Sweden date of arrival: 10 Jul 1922 age at arrival: 23y ethnicity: Norway, Scand. port of departure: Kristiania, Norway port of arrival: New York, N.Y. gender: Male marital status: S us citizen: ship of travel: Bergensfjord

https://familysearch...M9.1.1/JNLV-F4X

Men her er ikke navnet overstrøket.

Manifestet,nr 18

Skulle til 119 Heath street Winther Hill,45 Somerville Mass.

http://www.ellisisla...orway&line=0018

http://www.ellisisla...ID=604799010045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så dårlig på Svenske søk, så ber igjen om hjelp. Finnes det noe sted jeg kan finne igjen dette militærarkivet som Oskar Fredrik Alexander Ljungqvist er nevnt i Rotemansarkivet?

Jeg har ringt litt rundt i dag til mennesker som kanskje kunne vite litt mer om Fredrik Ljungqvist som ble far i Østfold 1996. Den ene jeg snakket med hadde hørt at han var rallar. Nestemann hadde hørt at han hadde vært militær, offisers grad.

Et bittelite halmstrå....

Detaljer för markerad post(Sida: 1 av 1) 072250020070

Personuppgifter

Namn Oskar Fredrik Alexander Ljungqvist

Titel: Stenslipare

Födelseuppgifter: 1863-03-08 (Adolf Fredrik), Stockholms stad

Status: Ogift, Ensamstående utan barn

Boendeuppgifter

Gata : Jakobsbergsgatan,18

Fastighet : Jeriko,14

Littera : L 14

Församling : Jakob

Häftets nummer och tidsperiod : 07225 (1894-1913)

Häftets sida och rad : 002 -07

Arkivrote och stadsdel : 07 (Norrmalm)

Inflyttningsuppgifter

Inflyttad 1895 från annan fastighet i roten (P 4/4)

Utflyttningsuppgifter

Utflyttad 1899-11-01 till rote 23Övriga uppgifter

Kyrkoskrivningsår : 1892

Militäruppgift : 79-125-1884

Sida och rad i häftet : 2/7

Källtrogna uppgifter vid avvikelse

Titel: Stenslip.

Född: Ad.Fr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen til Oskar Fredrik Alexius Ljungqvist?

"New York, Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924," Rolf Alexander Ljungqvist, 1922

given name: Rolf Alexander surname: Ljungqvist last place of residence: Stockholm, Sweden date of arrival: 10 Jul 1922 age at arrival: 23y ethnicity: Sweden port of departure: Kristiania, Norway port of arrival: New York, N. Y. gender: Male marital status: S us citizen: ship of travel: Bergensfjord

https://familysearch...M9.1.1/JNLV-JXS

Ellis Island i 1922.

First Name: Rolf Alexander

Last Name: Ljungqvist Ethnicity: Sweden, Swedish

Last Place of Residence: Stockholm, Sweden

Date of Arrival: Jul 10, 1922

Age at Arrival: 23y Gender: M Marital Status: S

Ship of Travel: Bergensfjord

Port of Departure: Kristiania, Norway

Manifest Line Number: 0006

http://www.ellisisla...ID=604799020092

Men det ser ut som navnet er overstrøket på manifestet.

Manifestet,nr 6.

http://www.ellisisla...orway&line=0006

Fant ham forresten registrert 2 ganger på samme dato.

given name: Rolf Alexander surname: Ljungqvist last place of residence: Stockholm, Sweden date of arrival: 10 Jul 1922 age at arrival: 23y ethnicity: Norway, Scand. port of departure: Kristiania, Norway port of arrival: New York, N.Y. gender: Male marital status: S us citizen: ship of travel: Bergensfjord

https://familysearch...M9.1.1/JNLV-F4X

Manifestet,nr 18

Skulle til 119 Heath street Winther Hill,45 Somerville Mass.

http://www.ellisisla...orway&line=0018

http://www.ellisisla...ID=604799010045

Takk Ann- Mary, det er sønnene fra ekteskapet til kandidat Oskar Fredrik Alexander Ljungqvist f.1863 Stockholm. Gift i Oslo 1896, datter i.e 1896, født i Berg, Halden, døpt Sagene. Tar det litt på "husken" nå. Hans bevegelser har jeg fått god hjelp til, og er godt dokumentert i denne tråden.

Min datter's tippoldefar heter Fredrik Ljungqvist oppg født 1862 Sverige, får en sønn utenfor ekteskap i Berg Halden 1896.Det sammenfaller godt med O. F. A Ljungqvist's bevegelser i Norge.

MEN.. så var det å klare å dokumentere om disse/ denne Ljungqvist er en og samme person.

All hjelp mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.