Gå til innhold
Arkivverket

Karl Normann Adolfsen f: 1896 Bodin , Nordland -d: 1975 Bergen,hordaland ( Reg død m navn Aasen)

Camilla Winther-Darmstad
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne ut om min tippoldefars Bror som ble født i Nordland men flyttet til Bergen. Leter litt i blinde da vi ikke har noen opplysninger på han annet enn at gravsteinen hans i Bergen, Solheim Kirke, er registrert som KÅRE og ikke KARL Normann Aasen i DisNorge- Gravminner.

Han tok navnet Aasen etter fødsels stedet i Bodin. Rohaug gård-Aasen

Skulle gjerne visst hvem han giftet seg med i år 1941?

Fikk han noen barn?

Hva jobbet han med i Bergen?

Og finner ikke navnet på hans mor. Da Hans far, Adolf Pedersen f: 1847, er oppført som Enkemann i 1900 tellingen og i 1975 tellingen var for tidlig.

Mvh Camilla Winther-Darmstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde laga lenka før eg såg innlegget til Rune, så eg legg den berre ut eg :-))

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Bergen byfogd, Vigselsbok (borgerlig) nr. 18 (1940-1941), Borgerlig viede 1941, side 65b-66a.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverk...ny&idx_side=-65

Det som er litt rart her, er kven Alvilde J Aasen (f.1891-1926) er, som ser ut for å vera i same grav på Solheim...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjåfør Karl Åsen var først gift med Alvhilde Johanne, som døde i 1926, og som etterlot seg enkemann og fire barn:

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Bergen by, Dødsfallsprotokoll 14 , 1924-1927, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/27864/275/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...90611340683.jpg

Da Karl Aasen døde 5. juni 1975 etterlot han seg enken Borghild og tre barn fra hans første ekteskap:

Evelyn Haldorsen, Bergen

Inger Hatlebrekke, Landås

Karl Normann Aasen, Kyrksæterøra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hei Camilla

Jeg har antagelig litt mer informasjon om din tippoldefars (!?) bror, Karl Normann Aasen.

Min mor, Gerd Nyquist, gikk nylig bort etter et langt og innholdsrikt liv. Jeg fikk aldri vite fra henne noe om dette, da det nok var mer tabubelagt for hennes generasjon, og hun ønsket ikke å fortelle. Men jeg ønsket likevel å vite.

Så viste det seg altså at Karl Normann Aasen er min morfar (!)

Ref: Lysningsprotokoll for giftemål: http://arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=85&uid=640189&js=j

Lysningsnr 30. Karl Rolf Nyquist - min far, som lever i beste velgående - og min mor Gerd Aarsheim. Hvor Sjåfør Karl Normann Aasen er oppgitt som Gerds far.

Et kort søk sendte meg til denne siden, og derfor skriver jeg dette.

Hanna Marie Aarsheim (Gerds mor) fikk altså en datter 22.11.1931. Faren er høyst sannsynlig Karl Normann Aasen.

Det som derimot er snodig er Dødsfallprotokollen fra Bergen, nevnt ovenfor av Yngve Nedrebø. Jeg fikk litt tydehjelp fra han (Takk Yngve) og der står det oppført en "arving" nr 2: datter Gerd. Men markert som død 10.05.1931. Er det en tilfeldighet at min mor f 22.11.1931 heter Gerd?

Min mor ble født i Nordfold, men vokste opp på Stadtlandet (der hennes mor kom fra, og bodde).

Jeg roter muligens i noe som noen kanskje skulle øsnke ble med min mor i graven, men jeg er heller av den oppfatning at jeg ønsker å vite.

Søkte forøvrig litt på de andre barna fra første ekteskap med Alvhilde Johanne

Evelyn Haldorsen, Bergen (Fant ei i Bergen, men hun var født 1946, så det er nok ikke henne)

Inger Hatlebrekke, Landås (Har ikke funnet noe)

Carl Normann Aasen f 1924 d 1990 må jo være sønnen:

http://www.hemneslekt.net/getperson.php?personID=I51667&tree=Hemne

Gi meg gjerne tips om hvor jeg kan lete videre, hva annet du har funnet ut, eller hos hvem jeg kan finne andre spor.

Hilsen Petter Nyquist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Hei det er nok min bestefar du leter etter.. Jeg var bare 10 år da han døde men har et bilde av han sammen med en drosje som han kjørte. mitt navn er Curt Steven Aasen og er sønn av Carl Normann Aasen født 30 mai 1924 død i 16 desember 1990... jøss dette var veldig rart da min far snakket aldri om sin familie han heller. det som jeg vet er at jeg hadde to tanter i Bergen som het Evely og Inger. for noen år side kom det fram att det var en gutt til, er ikke sikker men tro navnet var Geir.. og så har jeg hørt at slekta mi kom fra Bodø/Bodin...  MVH Curt Steven Aasen.

På 20.10.2012 den 19.25, Camilla Winther-Darmstad skrev:

Jeg prøver å finne ut om min tippoldefars Bror som ble født i Nordland men flyttet til Bergen. Leter litt i blinde da vi ikke har noen opplysninger på han annet enn at gravsteinen hans i Bergen, Solheim Kirke, er registrert som KÅRE og ikke KARL Normann Aasen i DisNorge- Gravminner.

Han tok navnet Aasen etter fødsels stedet i Bodin. Rohaug gård-Aasen

Skulle gjerne visst hvem han giftet seg med i år 1941?

Fikk han noen barn?

Hva jobbet han med i Bergen?

Og finner ikke navnet på hans mor. Da Hans far, Adolf Pedersen f: 1847, er oppført som Enkemann i 1900 tellingen og i 1975 tellingen var for tidlig.

Mvh Camilla Winther-Darmstad

Hei det er nok min bestefar du leter etter.. Jeg var bare 10 år da han døde men har et bilde av han sammen med en drosje som han kjørte. mitt navn er Curt Steven Aasen og er sønn av Carl Normann Aasen født 30 mai 1924 død i 16 desember 1990... jøss dette var veldig rart da min far snakket aldri om sin familie han heller. det som jeg vet er at jeg hadde to tanter i Bergen som het Evely og Inger. for noen år side kom det fram att det var en gutt til, er ikke sikker men tro navnet var Geir.. og så har jeg hørt at slekta mi kom fra Bodø/Bodin...  MVH Curt Steven Aasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Hei Curt Steven

Karl Normann Adolfsen er også bror av min oldefar, Alfred Sjønning Adolfsen. Hvis du vil vite mer om forfedrene deres så finner du et slektstre her:

https://www.wikitree.com/genealogy/Adolfsen-Family-Tree-5

Jeg vil sette stor pris på om du kan sende meg det bildet du snakker om. Jeg jobber med å få oversikt over denne greina av slekta, og har ikke mange bilder.

Karl Normann og Alfred Sjønning var altså sønner av Adolph Martinus Pedersen og Sofie Hansdatter. De var totalt åtte i søskenflokken, men jeg har ikke funnet ut noe mer om fem av dem. Hvis noen har funnet noe mer så si ifra!

1. Arnt (b. 2 Apr 1877), unmarried fisherman in 1901.
  2. Peter Hakon (b. 18 Sep 1878), unmarried fisherman in 1901.
  3. Jørgine Kristiane (b. 16 Jul 1882, d. 19 Mar 1971), m. to Lambert Bjørnstrøm, to Bardu, Troms.
  4. Fredrik (b. 20 May 1884), unmarried Hoteltjener in 1910.
  5. Alfred Sjønning (b. 2 Sep 1886, d. 9 Mar 1941), m. to Ida Kristine Johannesen (19 Sep 1885 - 10 Dec 1964)
  6. Oline Bertea (b. 16 Feb 1889), unmarried in 1910.
  7. Sigurd Alexander (b. 11 Aug 1893), unmarried Uldvarefabrikarbeider in 1910.
  8. Karl Norman (b. 25 Apr 1896, d. 5 Jun 1975), m. #1 to Alvilda Johanne (1891 - 1926), m. #2 to Borghild Mjøs (1900 - 1985)

mvh. Roy Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roy. 

Ja dette er fantastisk, far sa aldri noe om sin famillie, så du er den første jeg snakker med i fra den slekta. Ja bilde kan du få, men da må jeg sende det enten på e-post eller sms. Bilde ble for stort som vedlegg her.  Send en sms til meg så sender jeg bilde til deg. Tlf. 90889994/ curt.aasen@yahoo.no

Mvh. Curt Steven Aasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider