Gå til innhold
Arkivverket

Er du interessert i personer, slekter og forhold i middelalderen (fram til ca.1660)?

Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Jeg gidder ikke kommentere dette. Alle kan lese og tenke.

Og jeg skjønner at du ikke forstår noe av dette Arild. Jeg gjør det heller ikke.. Så det er vel kanskje best for deg og alle at du innrømmer at du ikke forstår noe om middelalder. Du har bevist det til tusen nok ganger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all saklighet:

Denne debatten har vokst seg kraftig og voldsom i løpet av en uke drøy. Mye er kanskje blitt vel støyfullt og jeg ser ikke bort i fra at den ekstra støyen kan være med på å ta vekk oppmerksomheten fra debattens kjerne, nemlig den at NSF nye satsning på et eget Middelalderforum er ment som en berikelse og et supplement til vår nettbaserte slektsforskning.

Som sitert av Bjørn Løkken (#120) fra Annett Ytre-Eide sitt innlegg (#60): "Middelaldergenealogi er skummelt". Jeg la også merke til dette innlegget og tenkte i den anledning på nå avdøde historieprofessor Lars Hamre (1912-1999) som pleide å si noe retning av at middelaldergenealogi var noe av det vanskeligste man kunne foreta seg.

Vanskelighetsgraden er der fortsatt, men kanskje middelaldergenealogien kan bli litt mindre skummel om gode krefter forenes i å holde diskusjoner saklige og solide. Jeg ønsker å yte mitt til at så skal skje. I den anledning så har jeg takket ja til å være med-moderator for det som ofte nevnte nystartede forum.

Alle med interesse, for de mange problemstillinger som komme oss i møte i det vi forlater de store innholdsrike kildeseriene (bevart fra slutten av 1600-tallet) på vei mot den dunklere middelalder, er selvsagt hjertelig velkomne til å delta i diskusjonene. Samtidig vil det også være behov for oss alle å følge aktivt med her på DA og via DIS-forum for å kunne få på plass den ønskede og helt klart nødvendige synergieffekten av det nye forumet.

Vennlig hilsen

Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Lars O. Wangensteen,

i innlegg #125 og #126 fortsetter du med den barnslige delen av denne debatten. Du startet så fint i #1 som var informativ og grei opplysning, nå derimot er det bare sure oppstøt. Du er usaklig, det du skriver om nå har ingenting med temaet i tråden å gjøre, og i mine øyne begynner du å nærme deg trakassering. Du burde definitivt vite bedre.

Hva er det du ønsker med denne måten å diskutere på?

Ja, alle kan lese og tenke. Du er nå en del av det som gjør at denne diskusjonen er usaklig og under et lavmål som vi slektsforskere definitivt burde heve oss langt over. Du er nå på vei til å gjøre det slik at jeg, og sikkert andre med meg, mister all interesse av å se innom NSF sitt forum om middelalderen, dersom er det det du ønsker, så skal du bare fortsette, det vil ikke gagne NSF noe særlig, tror jeg.

Ellers så vil jeg si at jeg synes det er synd at du har en smiley i ditt innlegg #123 her:

Men jeg innrømmer at jeg ikke må bli bedt to ganger om å diskutere :-)
Du burde være for god til å hovere over kvaliteten du viser i en del av innleggene dine. Jeg er meget skuffet over at en som brenner så mye for en forening som jeg er medlem av, kan synke ned på et slikt nivå. Skjerp deg. :excl:

Prøv heller å få alle slektsforskere til å interessere seg for å være delaktige i NSF sitt nye forum, i stedet for å ødelegge for det ved å kommentere slik du gjør. Are viser et godt eksempel i #127, prøv å lær av hans eksempel, og gjør likeså. For slik du holder på nå, så er ikke jeg langt unna å ikke gidde å være en del av NSF sitt middelalderforum i det hele tatt, og trolig finnes det flere der ute som kan tenke som meg.

Hilsen en oppgitt og frustrert

Remi Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som systemadministrator på NSFs server og medmoderator på middelalderforumet er jeg imponert over hvordan dette forumet har «tatt av», og synes det er morsomt og spennende å følge med selv om jeg egentlig ikke har peiling på middelaldergenealogi. Det er også en meget hyggelig og saklig tone her, og oppgaven som moderator har hittil bestått i å gi enkelte en påminnelse om å legge inn signatur i brukerprofilen sin.

Ellers kan jeg slutte meg til Lars Ove i at tilsvarende tema på DIS-forum nok ikke har fungert. Det er vel noe med at at DIS mangler «cred» hos de mer skarpskodde genealogene. Idag er datamaskinen et selvskrevent verktøy for alle som driver med slektsforskning, og ingen av dem burde se noe behov for en egen forening for bruk av «data» i slektsforskningen. Derimot er faglig vederheftig forskning viktigere enn noensinne. For en forening som til de grader fokuserer på nybegynnere slik som DIS-Norge gjør, ser jeg lett problemene dette medfører for å «mate» viderekomne. Derfor kommer disse til oss i NSF.

Jeg har selv vært medlem av DIS-Norge, og satt i en periode i styret. Men jeg føler meg langt mer hjemme i NSF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan jeg slutte meg til Lars Ove i at tilsvarende tema på DIS-forum nok ikke har fungert. Det er vel noe med at at DIS mangler «cred» hos de mer skarpskodde genealogene.

Leif, for å opplyse en som ikke er så skarpskodd, hva er definisjonen på "de mer skarpskodde genealogene"? Hva skal til for at f.eks. jeg kan bli en slik en? Hva slags type "cred" er det du mener?

Du har nå kommet med påstander som jeg ønsker en grundig begrunnelse av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif, for å opplyse en som ikke er så skarpskodd, hva er definisjonen på "de mer skarpskodde genealogene"? Hva skal til for at f.eks. jeg kan bli en slik en? Hva slags type "cred" er det du mener?

Du har nå kommet med påstander som jeg ønsker en grundig begrunnelse av!

Du kan jo se på hvem som deltar på dette forumet, og deretter søke etter dem på DIS-Norges medlemsliste. Jeg tror ikke du finner så mange av dem der.

Tida for en egen forening for «databehandling i slektsforskning» bør være forbi. Selv ser jeg helst at DIS-Norge nedlegger seg selv, og kollektivt melder inn sine medlemmer i NSF. Vi klarer sikkert å opprettholde de lokale lagene, i den grad de ikke konkurrerer med tidligere etablerte lokale slektshistorielag. I slike tilfeller synes jeg det beste ville være å melde medlemmene inn i det tidligere etablerte slektshistorielaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, så med andre ord så er det skarpskodde genealoger som deltar på dette forumet, mens de som ikke er skarpskodde genealoger er de du finner på DIS sitt Slektsforum, men som ikke deltar på dette forumet.

Synes det var en snodig definisjon av hva en skarpskodd genealog var, men du om det. Egentlig så trodde jeg at hvilket fora du deltok i ikke hadde noen ting med hvor dyktig genealog du var, men der ser du hvor skarpskodd jeg var........

Resten av det du sier er din personlig mening, og det er greit. Folk kan være så enig eller uenig som de vil i det.

Min mening er at du legger deg fint inn i rekken av de som tråkker ned på andre foraer enn NSF sitt, og fortsetter en trend i denne tråen som jeg personlig ikke har sansen for. Du er med på å bygge ned i stedet for å bygge opp, og det synes jeg er synd. Hvilket ikke gjør lysten til en del av oss å støtte opp om det du vil vi skal støtte opp om, svært liten. Tror ikke denne holdningen vil gangne foreningen NSF, som jeg er medlem av, noe spesielt godt, heller motsatt. Og jeg håper at ledelsen i NSF ikke deler denne tankegangen, for jeg tror ikke denne tankegangen vil hjelpe NSF spesielt godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, så med andre ord så er det skarpskodde genealoger som deltar på dette forumet, mens de som ikke er skarpskodde genealoger er de du finner på DIS sitt Slektsforum, men som ikke deltar på dette forumet.

Akkurat, du har forstått meg riktig. Det finnes utvilsomt «skarpskodde genealoger» også i DIS-Norges rekker, men hittil har disse dessverre glimret med sitt fravær i denne diskusjonen. De ser også ut til å være relativt fraværende på DIS-Norges forum. Jeg er stadig inne og kikker på DIS-Norges forum for Grenlands-området, men jeg er ikke spesielt imponert over svarene som gis der. Og for å ha sagt det, også her: Jeg er ikke medlem av DIS-Norge, og finner det derfor ikke naturlig å melde meg på og delta i diskusjonen på en foreningsside hvor jeg ikke er medlem.

Synes det var en snodig definisjon av hva en skarpskodd genealog var, men du om det. Egentlig så trodde jeg at hvilket fora du deltok i ikke hadde noen ting med hvor dyktig genealog du var, men der ser du hvor skarpskodd jeg var........

Skarpskodde genealoger deltar ikke på DIS-Norges fora. Dette er en empirisk observasjon.

Resten av det du sier er din personlig mening, og det er greit. Folk kan være så enig eller uenig som de vil i det.

Min mening er at du legger deg fint inn i rekken av de som tråkker ned på andre foraer enn NSF sitt, og fortsetter en trend i denne tråen som jeg personlig ikke har sansen for. Du er med på å bygge ned i stedet for å bygge opp, og det synes jeg er synd. Hvilket ikke gjør lysten til en del av oss å støtte opp om det du vil vi skal støtte opp om, svært liten. Tror ikke denne holdningen vil gangne foreningen NSF, som jeg er medlem av, noe spesielt godt, heller motsatt. Og jeg håper at ledelsen i NSF ikke deler denne tankegangen, for jeg tror ikke denne tankegangen vil hjelpe NSF spesielt godt.

Det står deg selvsagt fritt å mene hva du vil. Og om du vil melde deg ut av NSF så Good riddance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Empiri krever vitenskapelig undersøkelse, det burde du vite siden du klarer å skille ut "skarpskodde genealoger" fra "uskodde generaloger"! Hvor er din vitenskapelige undersøkelse på at der ikke finnes en eneste "skarpskodd genealog" på Slektsforum?

Bortsett fra opplysningen til Lars om at middelalderforumet har startet i innlegg #1, som var informativ, så har alt det andre manglet etthvert snev av "skarpskodde genealoger".

Og siden du ikke er innlogget på Slektsforum, så har du ikke noen mulighet til å se hvem som har skrevet hvilket innlegg, ergo har du ingen mulighet til å uttale deg om hvem som har skrevet hva.

Jeg har da ikke sagt noe om at jeg vil melde meg ut av NSF. Jeg ønsker heller at foreningen tar avstand fra slike meninger du forfekter, og at foreningen viser seg betraktelig inkluderende enn det du viser ar du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overlater til deg å finne eksempler på at «skarpskodde genealoger» har deltatt på DIS-forumet og gitt svar som krever mer enn oppslag i ei kirkebok. Bevisbyrden hviler på dine skuldre, Remi.

Og siden du ikke er innlogget på Slektsforum, så har du ikke noen mulighet til å se hvem som har skrevet hvilket innlegg, ergo har du ingen mulighet til å uttale deg om hvem som har skrevet hva.

Det spiller ingen rolle om jeg ikke kan se hvem som har skrevet hva. Jeg kan se hva som er skrevet, og det er ikke imponerende - helt uavhengig av forfatter av spørsmål eller svar. For å være helt ærlig framstår det i de fleste tilfeller som temmelig patetisk. Hvis vi hadde hatt et tilsvarende forum på NSF er jeg rimelig sikker på at spørsmålsstiller hadde fått langt mer tilfredsstillende svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så glad da Remi's første innlegg kom inn i dag, for da trengte jeg ikke å gå inn i denne barnehagen på nytt, men nå blir jeg nesten målløs. Kan ikke det nye forumet få leve sitt eget liv uten å ha alle disse barnehage-innleggene? Hvordan i all verden kan voksne personer holde på slik? Kan ikke de som har å gjøre med det nye forumet holde kjeft??? (jeg gremmes - på nytt)

Hilsen Arnstein (som har kuttet ut signaturen, da jeg snart skal bli kastet ut av dette flotte forumet med disse idiotiske må-være-navn-google-søkbar reglene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du først komme med en god definisjon av hva en "skarpskodd genealog" er, Leif. Uten å vite hva du egentlig legger i det du kaller "skarpskodd genealog", så blir dette vansklig. Definisjonsbyrden er din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i det lengste håpet at denne diskusjonen skulle dø hen av seg selv, men det var åpenbart for mye å håpe på.

Som jeg ved et par anledninger her har nevnt så er jeg medlem både i Dis og NSF, men foretrekker personlig DA. Hovegrunnen til det er nok at jeg til tross for å ha drevet med slekt og slektshistorie i 20 år fortsatt ser på meg selv utelukkende som en amatør på området. Og der befinner seg i likhet med meg de aller fleste andre som driver med dette.

Lars Ove startet dette som er informasjon om det nye forumet hos NSF, og selv om han nok mer enn gjerne ville reklamere for NSF, så har dessverre denne tråden utviklet seg til det stikk motsatte. Jeg kan ikke med min beste vilje se hva man oppnår med denne evinnelige diskusjonen og krangelen om hvem som er best, størst ,først osv. Dette er i ferd med å utvikle seg til det stikk motsatte av hva som var hensikten.

Jeg vil på det sterkeste anmode om at man nå stopper denne barnehagementaliteten. Det gagner ingen av foreningene og det gagner definitivt ikke interessen for folk til å starte med slektsgranskning verken på hobby basis eller på mer seriøst nivå.

Jeg er fullt klar over at ingen av de to nevnte foreningene lever av mine kontigentpenger, men begge er avhengig av et godt og bredt medlemsgrunnlag.

Den som graver en grav for andre kan selv falle der i.

Sett en sluttstrek for dette tøvet. Føler dere behov for å fortsette krangelen og skittkastingen kan dere gjøre det på Dis og NSF egne debattsider. Der skal dere i det minste få være i fred for meg.

God helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være flaut for lederen og styret i Norsk Slektshistorisk Forening å ha medarbeidere som er ute og slenger med leppa og viser nedlatende holdninger i det offentlige rom. Tenker da på systemadministratoren og distriktsrepresentanten for Hedmark, som har hatt noen sure oppstøt nå på slutten. Men vi har sett det før også. Synd, for selv om dere uttaler dere som privatpersoner, har dere verv i foreningen og kan oppfattes som representanter for NSF i debatter som angår NSF – som denne. Tror ikke foreningen vil assosieres med GGG (gretne gamle gubber). Og mon tro hva gamlekara Thomle og Finne-Grønn m.fl. ville sagt om denne kjeklingen.

For ordens skyld vil jeg nevne at jeg har stor sympati med Norsk Slektshistorisk Forening. Har vært medlem siden høsten 1993 og liker godt foreningen og deres publikasjoner. I DIS var jeg medlem fra 1999 til ca. 2005. Følte jeg fikk lite igjen for det medlemskapet.

Ellers er det vel greit med et nytt forum i NSF sin regi, hvis det er dette som skal til for å få flere på banen.

Fredelig helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør oppmersom på at jeg i denne debatten IKKE representerer NSF, og jeg er heller ikke verv i foreningen.

Det må kunne gå ann å opptre som en privatperson her inne, og jeg har like stor rett til å svare på innlegg som alle andre.

At noen ikke liker undertegnede ser jo alle, det er de samme bestandig, og det plager meg overhode ikke :-)

For noe år siden startet jeg wangensteen.net. Det gjorde jeg fordi jeg ville dele slektshistorisk materiale med ALLE.

Nå gidder jeg ikke mer. Jeg ser ingen grunn til å bruke timesvis hver dag på skanning og publisering som ligger åpent for alle. Jeg har godt over tusen artikler og bøker, men DIS gidder ikke en gang å nevne dette under "genealogiske ressurser" (med få unntak). Etter snart fire år i "krig" med DIS, så er min tålmodighet slutt. Bare i denne tråden så ser jo alle hvem som "hakker" på undertegnede. Det plager meg ikke, men gjør meg irritert.

Derfor skal etterhvert alt mitt materiale over til NSF, og mye (kanskje det meste) av det har jeg bestemt skal ligge på medlemssidene. Jeg kommer ikke til å trappe ned, snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den dør ikke når de som vil den skal dø åpner den igjen.

Jeg skal få Anette til å stenge hele denne tråden på mandag. I dag har jeg hatt det travelt med å besvare eposter fra de som har lest og forstått hva jeg i denne tråden har skrevet. Det merkelige er at ingen av de som har kontaktet meg har vært sure på meg, men de har alle sammen (99%) registrert at det uten unntak er medlemmer i en forening jeg ikke vil assosieres med som har vært frontfigurer.

Når jeg stenger min hjemmeside for "alle" så er ikke det riktig. Alt jeg har og alt jeg kommer til å få skannet blir tilgjengelig for alle som er medlemmer i NSF. Hadde den andre foreningen behandlet meg som en mann som i mange år har arbeidet for slektsforskermiljøet i Norge med respekt, så hadde situasjonen vært en helt annen.

Så skal dere skyte, så sikt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.