Gå til innhold
Arkivverket

Oldefar født i Boston, Usa

Glenn Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Helt klart, så vi kan utelukke de som foreldre, for de må være feil.

Men likevell så har jeg en liten tro på at Richard Lewis Hubert være samme person som Arthur besøkte, bare at han ikke brukte Madsen

Vedlegger forøvrig U.S., World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 for Richard Lewis Hubert

post-1756-0-46581200-1351870139_thumb.jpg

Står noe etter Hubert som jeg ikke kan tyde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i allefall sent en melding til vedkommene som har Richard Lewis Hubert Madsen uten foreldre på Ancestry, og spurt litt om hvor vedkommene har Madsen fra, slik at man kan få det bekreftet eller avbekreftet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ett svar, hvor det meste var like ubesvart som jeg har med Arthur, men en del av den var dette:

In 1924, we have Arthur Madsen listed as a boarder in Richard Hubert's home.

I såfall så er dette broren Arthur har besøkt, men forsatt ubesvart når det gjelder hans far.

Vedlagt U.S. City Directories 1924, hvor Arthur er nevnt

post-1756-0-32563300-1351876793_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans mor Thora reiste til USA 15 Oktober 1892 fra Christiania og ankom Ellis Island 31 Oktober 1892, hun var ikke gift på dette tidspunkt

Det er ikke min Tippoldemor Thora som reiste til USA dette året, da alderen hennes både på avrise og ankomst er 32 år, 9 år eldre enn hva Thora ville ha vært.

Hun må ha ankommet før Ellis åpnet, men finner henne ikke i Emigrasjons basen på Arkivverket.

Resten av informsjonen er korrekt.

Etter å ha gransket dokumeter, så kan man fast slå at Richard Lewis Hubart Madsen er samme person som Richard Hubart Madsen, men hvorfor Thora lot Richard bli igjen i USA er forsatt ett mysterium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva het foreldrene til Thora?

Finner ei Thora Haagensen viet med Peter Mason i Boston 1891. Denne Peter er født i Danmark

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N446-Y9K

Det må være denne Thora som er her i ft 1875

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f70301&gardpostnr=2109&personpostnr=60019&merk=60019#ovre

Mulig emigrasjon til denne Thora i 1890

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=emikra1&gardpostnr=109531&merk=109531#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne, Vielsen er henne, Foreldrene er Peder Haagensen fra Vigengen i Storelvedalen og Rise Karine Toresen, Rise er stavet Lise i FT.

Takker så mye for det funnet

Du finner henne også i FT 1885:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=64&filnamn=f80301&gardpostnr=3341&personpostnr=73804&merk=73804#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett foreldrenes nanv v/ ekteskap, et skudd i blinde:

Jorgen Peder Martin Madsen

Denmark, Baptisms, 1618-1923 christening: 07 Jun 1867 ,​ HALSTED,​ MARIBO,​ DENMARK

parents: Christen Ulrik Madsen,​ Hanne Margrethe Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om noen klarer å tyde det som står foran Peder Madsen, når sønnen Arthur gifter seg i 1915

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=50915&idx_id=50915&uid=ny&idx_side=-192

Se venstre side.

Ser ut som Sveitser for meg, men det staves vel Sveiser.

Han er i allefall ikke fra Sveits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det sveiser det står? det rimer ikke helt med hva han jobbet som, dvs "Tanner" i Malden, Boston.

Kan selvfølgelig skiftet yrke, men Malden virker som mere ett industri område med mye innen Sko og tekstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger også merke til at ved de foregående og etterfølgende vielser stort sett blir farens yrke oppgitt, men også nevnt svensk ... osv.

Jeg ville tro at sveitser her betydde fjøsarbeider.

Finner følgende sveitser-titler i 1900:

1 oversveitser 1 pladesveitser 5 schveitser 2 schveitserkone 4 schweitser 94 sveitser 1 sveitseren 1 sveitsergut 3 sveitserkone 2 sweitser 1 undersveitser 1 zweitserkone

og sveisere:

1karsveiser64sveiser1sveiserinde1sveiserkone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har nå fått kontakt med ett barnebarn av Arthurs bror Richard Lewis Hubert i Colorado, og hun har sent meg bl.a dette postkortet hvor hun lurer på hva som står der.

Hun har lurt på dette i 25 år, så jeg håper at noen kanskje kan hjelpe til.

Jeg har ikke noe problem med å oversette til Engelsk, men sliter veldig med å lese hva som står på det kortet.

post-1756-0-79561900-1353288634_thumb.jpg

Kortet er fra Richard Lewis Hubert Tante og Onkel, som jeg regner med er en av Thora's søsken eller bror

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Hubert vi fik dit ventedes (?) brev idag hører at du har hilsen (helsen?) og godt Gud i Himmelen er med dig min kjere Gut

Men du maa endelig høre (?) efter brevene at vi kan slippe at vente saa lenge paa at høre faar vi skriver gjerne straks vi faar Breve

nu skulle vi da vente til søndag at skrive Brev da skal vi sende deg brev med julehefte og for.... dig meget mer

Saa maa du endelig.......

Du ved det er son med Julen

maa endelig sende os krit(??) til Julen Hubert

vi græder ofte ved tanken paa at bli glemt naar vi blir gamle

Børn bør aldrig glemme sine hjemme husk paa .........

Onkel er saa henrykt naar vi faar breve min kjere gut Hilsen tante og onkel

Ikkje 100%, men så godt eg kunne :-))

Dersom du hadde lagt det inn under forumet "tyding", så hadde sikkert nokon kunna tyda alt :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mariann, det var god hjelp.

Jeg la den ikke under Tyding, da den egentlig tilhører også denne tråden og desutten ville jeg ikke splitte forholdet mellom disse.

Særlig da det er ett forsatt mysterium hvorfor Mor skilte Richard og Arthur og kun tok sist nevnte med seg tilbake til Norge.

Men takker veldig mye :rolleyes: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

http://arkivverket.n...ize=full&mode=0

Her er hun nevnt enke allerede i 1903, altså død mellom 1900 og 1903 iflg data.

Kanskje Byarkivet i oslo kan gjøre oppslag i kommunal telling på gateadressen her, og finner eventuelle stikkord som angår din oldefars far?

Fikk svar i dag, og hun finnes ikke i Bakkegaten 11 (hvor hun var registrert i 1900) i tellingen i 1901, eller ikke i Munkedamsveien 33 B (hvor hun var i 1903)

Men derimot anbefalte de meg å ta en titt i Fattigvesenet og fant henne der i 1901

http://arkivverket.n...d/db/59775/135/

Første på venstre side

Her står det Peder Johannes Madsen som ektemann. og hun bor i Bakkegaten 11 da hjelpen er gjort den 16 Mars 1901

Stusset litt over denne, da Johannes ikke hører mye Dansk ut, men det er henne uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henvend deg til byarkivet i Oslo, spør om de kan slå opp i protokoll 64 folio 310. Er du heldig, står det mye om paret der. Har selv ved hell fått fyldige opplysninger om et par fra året 1913 på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henvend deg til byarkivet i Oslo, spør om de kan slå opp i protokoll 64 folio 310. Er du heldig, står det mye om paret der. Har selv ved hell fått fyldige opplysninger om et par fra året 1913 på denne måten.

Hei

Jeg gjorde og det sto mye der av interesse, men dessverre lite om Peder Madsen. Ikke noe annet han var Dansk

Dokumentet kan leses her:

http://oesten.net/im...64 folio310.jpg

Jeg tviler litt på at giftemål datoen er korrekt, for dette er datoen når sønnen Richard skal være født

Jeg har de gift 4 Desember 1891

Står at Thora reiste til Kristiania sept 1894 med 2 barn, men Arthur er født 29 April 1895 i Boston, så mulig det skulle ha stått Sep 1895

Lenke til kommentar
Del på andre sider