Gå til innhold
Arkivverket

Hvor blir det av Kari Gulliksdatter i Sigdal etter 1865?

Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Kari blir født 11. og døpt 24. januar 1830 i Sigdal. Foreldre: Gullik Hansen (død på By-eie i 1845) og Gunhild Pedersdatter (død på Jokstadeie i 1871). Hun er ugift da sønnen Trond Knudsen døpes 1. april 1860 (barnefar: Knut Tronsen Skatvet/Skotvet). I 1865-tellingen bor Kari som Inderst. Dagleierske hos broren, husmann med jord, Hans Gulliksen Hagen (Jokstadhagen). Tron Knutsen Jokstad-eie utvandret til Amerika i 1881, og tidligere hadde tre av søsknene hennes emigrert (Ole i 1850, Gunhild i 1822 og Berte i 1872).

Det er nærliggende å tro at også hun reiste over there, men jeg har ikke funnet henne overhodet etter 1865-tellingen, så mitt håp er at noen klarer å finne ut hvor det ble av min oldefars tante,

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FS fant jeg gårdmannskone Kari Gulliksdt. død/grl. 3/1-18/1 1873 Nore, BU, 43 år gl. Bosted Midjorden. http://www.arkivverk...y&idx_side=-200

Iflg. FS var hun f. 11/1 1830 på Kolsrud, Gullik Hansen Haga og Gunhild Pedersdt, dpt. 24/1 1830 Sigdal.

Her er tydeligvis FS på ville veier. I 865 var en Kari Gulliksdatter gift på gården Midtfjorden, så hun må en annen dame, og ikke fra Sigdal. http://digitalarkive...7&merk=307#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

ja, det er nok en annen Kari Gulliksdatter som dør i 1873, MEN Nore er ikke helt "borti skauen". Karis svigerinne, Randi (gift med Hans) var fra Skurdalen,

nærmere bestemt Nørstedokken/Naustedokken, som tidligere tilhørte både i Hol og Nore/Uvdal (grensesteinen lå midt på eiendommen). Randis bror, Kittil Olsson, reiste med hele familien til Amerika i 1881, samme år som Tron Knudsen.......

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.