Gå til innhold
Arkivverket

Sporløst borte på sjøen, - korleis blei dette ført i kirkebøker?


Harald Søren Storaker
 Del

Recommended Posts

Bror til bestefar, Bernt Hansen, f 1879 i Mandal, var sjømann på barken "Herman" der onkelen Bent Laland var styrmann. 26. oktober 1896 forlot barken Demarara (Guyana) for Queenstown. Den forsvant sporlaust. Bernt og onkelen er ført inn i kirkeboka omkring juni 1897, Halse, Ministerialbok nr. A 18 (1890-1905) side 363: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1008&idx_id=1008&uid=ny&idx_side=-381 Dødstidspunkt er oppgitt som: Vinteren 1896/97 og Høsten 1896. Eg har ikkje funne noe om dette i klokkerboka.

 

Ein styrmann, Nils Theodor Nilsen, f 1844 i Mandal, ser ut til å bli borte 1895-1900. Jfr etterlysning i DIS-forum: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=538344#538344. Kan det vere at han er blitt borte på sjøen, og at dette ikkje blei noengang ført inn i kirkeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tilfellene jeg har sett, er innført på vanlig måte, men uten dato for begravelse.

Om det er usikkerhet, manglende bekreftelse, eller andre årsaker til at andre ikke er nevnt i kirkebøkene, er vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett tilfeller der det bare ble ført i en av bøkene, tror det var mini og ikke i klokker...

Har lagt inn lenke til dødsfallprotokoll i slektsforum. Der kan kanskje dødsdato finnes. Han hadde jo også formue, så der er nok også et skifte etter han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja siden Nils Theodor kan godt ha omkommet på sjøen, og ikke blitt innført i noen kirkebok. Det har iallefall helt sikkert skjedd med noen av mine forfedre. Min mormor kunne fortelle at hennes farfar Ole Kristian Mikkelborg

Pedersen fra Rødøy på Helgeland omkom på sjøen ca 1885, og jeg har ikke klart å finne hans dødsfall innført i noen kirkebok for Rødøy iallefall. Er jo ikke sikkert at de var så nøye med å føre det inn når noen omkom på sjøen

der Nils Theodor bodde heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallprotokollene kan inneholde opplysninger om folk som er blitt borte på havet, både prester og lensmenn sendte inn opplysninger om dødsfall. Jeg har i en slik protokoll funnet dødsfall som ikke var registrert i kirkebøkene.

 

Her er link til skannede protokoller for Vest-Agder.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/search/?forvaltning=&fylke=10&embete=&protokoll=SKDP&periode=&navn=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette riktig skip.Her er skipsføreren O.Laland, enda en i samme familie du leter etter, kanskje ?

Seilskipsregister

 

 

HERMAN ex tysk HERMANN1875Heiligenhafen, Tyskland

Nasjonalitet: Norsk Type: Bark Materiale: Tre Byggeår: 1875 Verft: J. Tornoe Byggested: Heiligenhafen, Tyskland Tonnasje: 494 brt, 407 netto Mål: 137,5 - 27,2 - 16,4 DNV Hjemsted: Farsund 1889-91 Mandal -1897 Eiere: J. A. Jacobsen 1889-91 C. Bentsen 1894-97 Skipsførere: O. Laland -1891 Endelig skjebne: 23/10 Demerara - UK. Greenheart. Savnes 1896/97. Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Theodor Nielsen var onkel til min far. Jeg har nå gått gjennom dødsfallsprotokollen fra 1895 til 1902, men finner ham ikke der heller. Ser at enkelte lapper skjuler noen av navnene, så det kan selvfølgelig ikke utelukkes helt. Der var imidlertid registrert andre sjømenn som var omkommet. Jeg vet dessverre ikke navn på noen båter han seilte med, men har også undret på om han omkom på sjøen. Har ikke klart å finne mannskapslister for den aktuelle perioden.

Mvh

Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglane for føring finn vi fremst i kyrkjeboka, t.d. for Halse som er lenkje til i den første postinga:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1008&idx_id=1008&uid=ny&idx_side=-5 sjå punkt 7 for døde.

 

Dersom det "med bestemthed vides" at nokon er død, men utan at liket er funne, skal det førast inn i kyrkjeboka.

Dette er altså regelen - men det kunne sikkert vere tilfelle der ein ikkje var sikker nok, eller at meldinga ikkje nådde

fram til presten på heimstaden. Det kan også tenkjast at ein annan stad enn den ein tenkjer seg vart rekna som

heimstad - iallfall for einslege sjøfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tippoldefar Karl August Johannessen, Kr.sand omkom på sjøen, Atlanterhavet.Rundt 1875.I et forlis.Da hans enke giftet seg på nytt,stod det en merknad om hans bortgang, at det kunne sees i skifte med nummer og år.Ikke noe om dødsdato,De hadde en datter,født 1873.Min oldemor.

Så det stemmer at man kan finne mer i skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette riktig skip.Her er skipsføreren O.Laland, enda en i samme familie du leter etter, kanskje ?

Seilskipsregister

HERMAN ex tysk HERMANN1875Heiligenhafen, Tyskland

Nasjonalitet: Norsk Type: Bark Materiale: Tre Byggeår: 1875 Verft: J. Tornoe Byggested: Heiligenhafen, Tyskland Tonnasje: 494 brt, 407 netto Mål: 137,5 - 27,2 - 16,4 DNV Hjemsted: Farsund 1889-91 Mandal -1897 Eiere: J. A. Jacobsen 1889-91 C. Bentsen 1894-97 Skipsførere: O. Laland -1891 Endelig skjebne: 23/10 Demerara - UK. Greenheart. Savnes 1896/97. Mvh.Mette

Ja, det er rett skip. Det var ingen menn med navn som begynte på O i familien Laland, så det er nok Bent det skal vere. Eg hadde datoen 24/10 1896, notert av familie, men ikkje kilde. Så takk for informasjonen.

 

Takk også til Ivar for lenka til sida i kirkeboka som viser reglane for innførsel. Det var slike ting eg lurte på. Eg har fundert litt på slikt, også når eg har sett dei mange innførslane av begravelse av ukjent lik som har drive i land. Eksempel: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=gigant&info=ingen&hode=nei&show=358&uid=120835&js=j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det varierer om dei som hadde forsvunne på sjøen, står blant dei døde i kyrkjeboka. Ofte gjer dei det, men ikkje alltid, sjølv om det må ha vore sikkert at dei var døde.

 

Ein av tippoldefedrane mine og sonen til ein annan av tippoldefedrane mine omkom ved kollsegling i 1882. Dei blei gravlagde og står i kyrkjeboka. Ifølgje ei dotterdotter skal denne andre tippoldefaren ha drukna saman med sonen, men han står ikkje i kyrkjeboka. Det finst heller ikkje noko skifte, så opplysninga frå barnebarnet er den einaste dokumentasjonen eg har på kor og når han døydde. Denne ulykka skjedde like ved heimstaden, altså ikkje i sjøfart langt vekke.

 

Helsing Torodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oldefar Gabriel Hansen Sørgård f. 27.12.1888 i Åfjord

kom også bort på sjøen, i Arkaengelsk, jeg har ikke lykkes i å finne han igjen i noen kirkebøker, og vet kun at han forsvant i tidsrommet : 1915-1920

Jeg vet heller ikke hvilken båt han hadde hyre på når han forsvant. Hvor kan jeg finne ut noe mere om denne hendelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.