Gå til innhold
Arkivverket

Gravskrift over Lagmann Jørgen Henriksen Staur, d. 1648.

Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Hei. - Det skal ha laget vært et gravskrift etter Lagmann Jørgen Henriksen Staur, som døde 1648. - Har noen sett dette og vet noen hvor han døde ? --M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore Vigerust lagde i sin tid en liste over adelige likpredikner. Den finnes på http://www.vigerust....eken_index.html

Tore nevner bl.a.:

Jørgen Henrikssøn (Staur) 1648

Jørgen Henriksen Staurs ligprædiken, DRA.

Jf Personalhistorisk tidsskrift 9.r.V, 1932, s. 161.

Tolker jeg dette rett, så er likpredikenen i det danske riksarkivet. Jeg vet ikke hvor mye av innholdet som er gjengitt i Personalhistorisk tidsskrift. Men der er det kanskje en mer nøyaktig arkivreferanse.

Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere. - Jeg får forsøke å finne dette gjennom bibl. - Ser i en gammal bok at samme Jørgen Henriksen Staur, i 1625 skal ha forsøkt å bytte til seg Tjøtta gård i Helgeland og blev da usikker på hvor han slo seg til. - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alv

Jeg har denne boken og artikkelen. Jeg sender deg privat en link til artikkelen senere i dag. Da kan du laste den ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, men noen lenke kom ikke til meg. Kanskje har jeg misforstått noe ? - Hvis det er problem, kan jeg sikkert få hjelp på biblioteket. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.