Gå til innhold
Arkivverket

Oppkallingsskikker - hva var vanlig når?

Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Det er vel ikke usannsynlig at din far og matchene i Skottland har felles stamfar - i Norge, og da helst svært langt tilbake (middelalderen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som det er 1500-talet du primært er interessert i, kan du kanskje finn noko i Troels-Lunds: Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede / VIII Bog. Fødsel og Daab / s. 199 og utover. Der står det litt om oppkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke usannsynlig at din far og matchene i Skottland har felles stamfar - i Norge, og da helst svært langt tilbake (middelalderen).

Er klar over at felles stamfar kan være i langt tilbake. Jeg kan føre mannslinja tilbake til ca 1490 i Norge. Prøver egentlig å finne ut om det var Torkil som var den som kom til Norge fra Skotland. Siden det er snakk om "Norse R1b" vet jeg jo at opphavet litt lenger tilbake er norsk (eller svensk). Jeg og denne skotten har likevel våre nærmeste treff felles i Skotland, som er Rhea/MacRae, så da ville jeg tro at felles stamfar er i Skotland, eller?

@Arnfinn, ja jeg så litt om det i en annen tråd, og det er en bok jeg vet finnes. :) Jeg har t.o.m. en ane (kanskje fler?) som er nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over at felles stamfar kan være i langt tilbake. Jeg kan føre mannslinja tilbake til ca 1490 i Norge. Prøver egentlig å finne ut om det var Torkil som var den som kom til Norge fra Skotland. Siden det er snakk om "Norse R1b" vet jeg jo at opphavet litt lenger tilbake er norsk (eller svensk). Jeg og denne skotten har likevel våre nærmeste treff felles i Skotland, som er Rhea/MacRae, så da ville jeg tro at felles stamfar er i Skotland, eller?

Ikke nødvendigvis. Jeg har selv treff med to skotter (34/37), men det er ingenting som tyder på at min ane kom fra Skottland eller hadde forfedre der. Jeg heller i retning av at en etterkommer av en felles stamfar her i Norge reiste til Skottland i middelalderen eller i vikingtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis. Jeg har selv treff med to skotter (34/37), men det er ingenting som tyder på at min ane kom fra Skottland eller hadde forfedre der. Jeg heller i retning av at en etterkommer av en felles stamfar her i Norge reiste til Skottland i middelalderen eller i vikingtiden.

Jeg kan tilføye at vel den største gruppen testere i FTDNA nok har sitt kjente opphav på de britiske øyer, og da er det jo ikke så merkelig at nordmenn har matcher med disse heller enn med andre nordmenn. I Norge er jo testehyppigheren foreløpig langt mindre.

Et tv-program for omtrent 10 år siden (tror det het "Vikingene kommer!" på norsk) viste at skotter og nordengelskmenn har en stor andel mennesker som har Y-DNA som er norsk i sitt opphav, med utgangspunkt i vikingtiden. De fant ut av dette ved å teste folk både i Norge og Skottland/Nord-England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En leder for en stor vikingflåte tok seg vel også langt inn i Irland i år 844 (?), og denne vikingflåtens leder hadde etter hva jeg leser navnet Turgis, (også visstnok en variant av Torgils), og denne Turgis/Torgils var visst en skikkelig viking-terrorist. Vet jo ikke hvor mye av dette som er dokumentert, men dette står å lese i et bilag (Vikingenes erobringer/Våre blodtørstige forfedre) fra et ukeblad for ei stund siden. Så dette navnet Torgils i forskjellige varianter ser ut som det er stygg-gammelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men her er det ikke snakk om TO skotter, men en majoritet av skotter. Jeg påstår ingen ting, for dette er ikke så lett å finne ut av. Det ser ut som jeg kommer til å bestille Genographic-testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men her er det ikke snakk om TO skotter, men en majoritet av skotter. Jeg påstår ingen ting, for dette er ikke så lett å finne ut av. Det ser ut som jeg kommer til å bestille Genographic-testen.

Hvor nær er matchene til skottene? I #18 skriver du noe om 37 og 67 markører. Har du 37/37-matcher eller helst nærmere, er jeg enig i at det kan virke som en mulighet med en ane via Skottland - det fantes jo immigrasjon derfra i høymiddelalderen og senere. På den annen side, hvis din far har Norse R1b, bør jo skotten i sin tur ha farslinjen sin i Norge eller Skandinavia.

En slektning av meg har én 34/37 match med en amerikaner hvis ane kan føres til Norge på slutten av 1700-tallet. Utenom denne har han følgende 24/25-matcher: To fra England og 1 fra Irland, og 23/25-matcher: 3 fra Skottland, 2 fra England, 2 fra Irland, 2 fra "UK", 2 fra Polen, 1 fra Tyskland, 1 fra Nederland og 1 fra Ukraina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmeste match jeg har er en skotte (skotskamerikaner), 5 steps avstand på 67 markers. Så har jeg en skotte og en nordmann med 6 steps avstand. Så har jeg tre skotter og en jeg ikke er sikker på, muligens engelsk (Crumpton) med 7 steps avstand. Det er alle matcher på 67 markers. De tre skottene med 7 steps avstand har samme navn (to forskjellige stavemåter), Rhea. Det er i alt 7 matcher på 67 markers.

En med dette navnet (Rhea) er nærmeste match for "min nærmeste skotte", James. Han har to av dem med 4 steps avstand. Og så har han dem med med 5 og 6 steps avstand også. Han har vel seks stykker med dette navnet blant sine 67 marker matches sånn fra hukommelsen. Altså flere av dem og nærmere (han har en side med treff på 67 markers).

James er pappas nærmeste match, men disse Rhea folkene er James' nærmeste match. James' nærmeste matcher står som "private", som er dumt, for han kunne kanskje fått no ut av å kontakte dem.

Dette var kanskje mest til Svein Arnolf. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld -leod av gamalnorsk/ norrønt -ljot, så tenkjer eg på lydutviklinga i moderne norsk der ljo- går over til ly-. Det vil seia at ljod og ljos etterkvart gjekk over til lyd og lys. I so fall viser ikkje ordet -ljot eigentleg til 'ugly' som tyder stygg, fråstøytande; men snarare til -lyte, eit fysisk lyte eller eit slags mên. - MacLeod, han/ den med lytet.

Sudrøyane (Hebridane) og Man vart avstått til Skottland i 1266 av kong Magnus Lagabøter, medan Hjaltland (Shetland) og Orknøyane _aldri_ vart formelt avstått. Dei vart nemleg _pantsette_ i høvesvis 1468 og i 1469 som medgift då prinsesse Margrete av Danmark-Noreg vart gift vekk til kong James den 3. av Stuart, kongen av Skottland. Skottland og England var då to separate statar som så oftast låg i strid med kvarandre. Margrete (Margaret) var dotter til kong Kristian, altså Christian den 1. av Oldenburg, og søster til kong Hans. Pantet vart diverre aldri innløyst av det dansk-norske dobbeltmonarkiet, og det er vel truleg for seint å gjera noko med dette no :)

Sjølv om det med innløysing kan hende er meir aktuelt no enn på mange hundre år, i og med at skottane no vil ha folkerøysting om fullt eller delvis sjølvstende frå engelskmennene, etter at dei har vore sameinte med England og Wales sidan 1707. Og kva vil dei helst gjera dei som bur på Shetland, tru? :)

Jada, det var "nordmenn" involvert. Broren til Torquil MacLeod hette Tormod.

Wikipedia: The surname MacLeod means 'son of Leod'. The name Leod is an Anglicization of the Scottish Gaelic name Leòd, which is thought to have been derived from the Old Norse name Ljótr, meaning ugly.

Ljotr/Leod er sagt å være sønnen til kongen av Man, Olav.

Ang. genene så har linja vært i Norge eller Sverige tidligere. Vi (pappa og pappas nærmeste treff) har et par fjernere matcher i Syd-Sverige, og et par-tre i Norge. YNDA-typen blir kalt "Norse R1b", så her har turen gått fra Skandinavia, muligens sveipa innom Normandie (vi har et fransk navn i treffene våre), for så å oppholde seg i Skotland i en 500-år, sånn rundt regna.

Hebridene var "norske" til ca. 1263, mener jeg det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Terje, jeg har lest litt om dette i det siste, men har ikke alt i hodet. Kanskje den nye boken «Jomfruen fra Norge» hadde vært en idé å lese. Den har fått god omtale etter det jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmeste match jeg har er en skotte (skotskamerikaner), 5 steps avstand på 67 markers. Så har jeg en skotte og en nordmann med 6 steps avstand. Så har jeg tre skotter og en jeg ikke er sikker på, muligens engelsk (Crumpton) med 7 steps avstand. Det er alle matcher på 67 markers. De tre skottene med 7 steps avstand har samme navn (to forskjellige stavemåter), Rhea. Det er i alt 7 matcher på 67 markers.

En med dette navnet (Rhea) er nærmeste match for "min nærmeste skotte", James. Han har to av dem med 4 steps avstand. Og så har han dem med med 5 og 6 steps avstand også. Han har vel seks stykker med dette navnet blant sine 67 marker matches sånn fra hukommelsen. Altså flere av dem og nærmere (han har en side med treff på 67 markers).

James er pappas nærmeste match, men disse Rhea folkene er James' nærmeste match. James' nærmeste matcher står som "private", som er dumt, for han kunne kanskje fått no ut av å kontakte dem.

Dette var kanskje mest til Svein Arnolf. ;)

Takk for interessant informasjon! Det kan absolutt se ut som om tampen brenner i forhold til Rhea-klanen. Men det norske, og kanskje også det skotske, kildegrunnlaget kan vel gjøre det vanskelig å få sagt noe om akkurat hvordan eller hvor langt tilbake forbindelsen ligger. Jeg er ikke så sikker på om Geno-testen vil kunne si noe nærmere her, ettersom det etniske grunnlaget i Skottland og Norge er ganske likt. I FamilyFinder matcher nordmenn f.eks. nærmest folk fra Storbritannia, ettersom en norsk referansebefolkning ikke er lagt inn. Det er å håpe at Geno-testen er mer finmasket, men ut fra det lille jeg har sett så langt, er jeg ikke så sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett mye skryt av YDNA-testen, mens det andre visst ikke var noe å rope hurra for. Hvis du har en link til kritikk av Y-testen er jeg veldig interessert, for det er like før James og jeg slår til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett mye skryt av YDNA-testen, mens det andre visst ikke var noe å rope hurra for. Hvis du har en link til kritikk av Y-testen er jeg veldig interessert, for det er like før James og jeg slår til!

Jeg har forstått det slik at det nye som har kommet nå, Geno 2.0, er en pakke, der menn som tar testen får en oppgave både over Y-DNA, mtDNA og autosomale gener, mens kvinner rimeligvis bare får de to siste. Jeg har fulgt med på en del av diskusjonen som har gått på genealogy-dna@rootsweb.com, særlig den i kjølvannet av det som ble lagt ut på denne bloggen: http://www.yourgeneticgenealogist.com/2012/11/genographic-project-20-first-look.html Vel, foreløpig har jeg det inntrykk at denne testen ikke sier mer totalt enn hva de enkelte testene allerede kan si like bra eller bedre på FTDNA, men innpakningen ser jo mer fancy ut, og så får du rede på om du har neanderthalergener. Foreløpig sitter jeg i hvert fall selv på gjerdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at mtDNA (fullsekvens) er bedre på FTDNA, men at YDNA-testen på Genographic var den beste som finnes i dag. Alt skal jo kunne overføres gratis til FTDNA, og det er jo de som skal gjøre jobben etter det jeg forstår. Jeg regner med de klarer å ordne disse også på en bra måte, slik at brukerne kan se på resultatene og sammenligne med andre. Innpakningen syns jeg så litt barnslig ut. ;) En eske der du kan ha resultatene dine!? Jeg bruker jo resultatene litt mer aktivt, har dem ikke til pynt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at mtDNA (fullsekvens) er bedre på FTDNA, men at YDNA-testen på Genographic var den beste som finnes i dag. Alt skal jo kunne overføres gratis til FTDNA, og det er jo de som skal gjøre jobben etter det jeg forstår. Jeg regner med de klarer å ordne disse også på en bra måte, slik at brukerne kan se på resultatene og sammenligne med andre. Innpakningen syns jeg så litt barnslig ut. ;) En eske der du kan ha resultatene dine!? Jeg bruker jo resultatene litt mer aktivt, har dem ikke til pynt. :)

Nja - hvis du vet hvilke deep clade/SNP-tester du kan ta i tillegg til FTDNAs nåværende 111 markører, tror jeg nok den testen kommer like bra ut. Er du sikker på at du har utnyttet alle muligheter der?

Når det gjelder innpakningen, var nok kommentaren min mest ment ironisk. Men mange faller for en pen innpakning...

Jeg håper det kan gå greit å få overført Geno-resultatene til "FTDNA-format", men dette har vi vel ikke fått verifisert ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det kan gå greit å få overført Geno-resultatene til "FTDNA-format", men dette har vi vel ikke fått verifisert ennå.

Det ser i alle fall slik ut, ut fra det jeg leser i denne bloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser i alle fall slik ut, ut fra det jeg leser i denne bloggen.

I praksis er det fortsatt visse skjær i sjøen, som denne mailen som ble postet på genealogy-dna i dag viser:

"I helped with the transfer of a Genographic kit for a female to the FTDNA

database yesterday. The kit no. was XXX. This was for someone who had

tested with Geno 1.0. With the changeover to Geno 2.0 it seems that people

are actively being deterred from transferring results to FTDNA. The links to

FTDNA are now hidden away in the settings under "expert options". When you

try and transfer your kit it appears that you are being asked to pay for

another test with FTDNA and I suspect that most people will give up at this

point. It is possible to complete the transfer process without paying by

selecting the invoice method, though to the uninitiated it still looks as

though you will be asked for payment. You do eventually get taken to a

screen which confirms that the payment is £0.00.

I've already submitted feedback about the problems with the transfer process

to FTDNA and I understand that changes will be made. I just hope that the

Genographic Project will get it all sorted out properly before too many

people start getting their results. The Genographic Project will no doubt

encourage many more people to take DNA tests and it will be a great shame if

these people are lost to the genetic genealogy community because they are

not aware that they can transfer their results to FTDNA free of charge."

Kit-nummeret er x'et ut av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at brukervennligheten vil bli bedre etter hvert. Ellers er det jo mye som kunne vært mer brukervennlig på FTDNA også. Noen ganger bruker jeg lang tid på å finne ting som jeg vet er "ett eller annet sted" på sidene deres. Det er ofte søkefunksjonen ikke finner det jeg leter etter, men jeg finner det selv etter litt leting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at brukervennligheten vil bli bedre etter hvert. Ellers er det jo mye som kunne vært mer brukervennlig på FTDNA også.

Kan si meg enig i det. Men det er viktig at overføringsfunksjonen mellom Geno og FTDNA funksjonerer godt, slik at det ikke blir enda mer oppsplitting av data. Det vil gjøre testresultatene mindre verdifulle fordi man får færre treff enn man ellers ville fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis er det fortsatt visse skjær i sjøen, som denne mailen som ble postet på genealogy-dna i dag viser: (...)

Ut fra den videre diskusjonen på genealogy-dna (vil anbefale DNA-interesserte å abonnere!) er det tydeligvis et problem å få overført data fra Geno til FTDNA, bl.a. dersom man har en eller flere tester hos FTDNA fra før. Dersom man ikke har lyst til å være "forsøkskanin" på dette i oppstartsfasen, tror jeg det kan være lurt å vente en stund før man bestiller Geno 2.0, til de verste irritasjonsmomentene er løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At oppkallingstradisjonen var sterk i mange gårdsslekter, er det mange eksempler på fra mitt distrkt. Et illustrerende eksempel i så måte finnes på gården Åserud, Austmarka i Vinger:der navnet Tor gikk fra far til sønn i denne slektsrekken:: Den første Tor Åserud var bruker av gården i 1632, sønnen Tor 1639 - 1702, hans sønn Tor 1689 - 1756 - hans sønn Tor 1720 - 1787, hans sønn Tor 1754 - 1800 - hans sønn Tor 1785 - 1868 og hans sønn Tor 1821. Unntaksvis forekommer det også at søsken får samme fornavn. Med ca 2 års mellomrom fikk to brødre fornavet Nils etter sin morfar på Tangen i Setskog , Høland. De var født før registreringen i kirkebøkne tok til - ca 1679 og ca 1681. Skiftet etter foreldrene i 1725 bekrefter at begge brødrene het Nils. Trolig var foreldrene usikre på om den førstefødte ville vokse opp. For å sikre oppkallingen fikk også nummer to navnet Nils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at du prøver å få oss tilbake på sporet Magne. ;) Ja, jeg har også en del navn som går igjen, for eksempel hang navnet Anders med lenge, men gikk ut av bruk etter en stund, i den direkte mannslinja i alle fall. Og det var en god del oppkalling, men min bestefars navn f.eks. kom ut av "nowhere", dvs. et lignenede navn var knytta til slekta en del hundre år tidligere, det kan være at de fikk nyss om den da Jacob Aaland begynte å arbeide med lokalhistorien i Nordfjord? Aaland begynte visst med foredrag og noen artikler på slutten av 1800-tallet, så de kan kanskje ha fått det derfra. Bestefar het August, og flere av anene våre kommer fra Augustinus-ætta fra Gloppen.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor Torkild forsvant, det er jo et fint navn eller hva? Ikke at jeg tror det var det viktigste før da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner bare ikke hvorfor Torkild forsvant, det er jo et fint navn eller hva? Ikke at jeg tror det var det viktigste før da.

Dette kan vel ha mange årsakar. Eg har vore borte i fleire tilfeller der gamle slektsnavn "forsvinn" ved at t.d. eldste son dør utan barn, og sysken av avdøde ikkje har "nok" sønner til å kalle opp...

Tilsvarande har eg vore borte i at nye namn kjem inn ei slekt ved at eldste son er kalla opp etter mor sin avdøde førre ektemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok ikke forsvunnet helt, det brukes fortsatt i ny og ne i forskjellige varianter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider