Gå til innhold
Arkivverket

Oppkallingsskikker - hva var vanlig når?

Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Jeg skjønner bare ikke hvorfor Torkild forsvant, det er jo et fint navn eller hva? Ikke at jeg tror det var det viktigste før da.

Eg tvilar sterkt på kandidaten din heitte Torkild, iallfall leseuttala av denne skriftforma. Torkild er vel ikkje noko anna enn ein litt hjelpelaus tilnærma dansk skriftversjon av det som på norsk heiter Torkjell.

At Torkil(d) i "moderne" tid blir oppfatta som eit eige namn atskilt frå Torkjell, blir jo så ein ørliten del av språkhistoria vår, innvoven i sosiale, økonomiske og politiske tilhøve dei siste århundra fram til i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Anfinn, jeg har ikke noen navn som ligner engang. Men takk for at du er så bestemt på dette, akkurat formen på navnet har jeg ikke tenkt så mye over. Det kan være interessant for meg å se om navnet finnes i andre familier seinere, skal være på utkikk.

Dette finner vi vel aldri ut av, men fra slutten av 1600-tallet kommer det inn bibelske navn i min linje, som Absalon og Jacob, så religion kan jo ha spilt en rolle. Ellers har jeg ikke inntrykk av at de var spesielt religiøse, min forfar Anders Torkildson som levde på 1500-tallet skal ha fått 11 barn med samboeren sin, "en ærlig uberørt pige" før han fant ut at han skulle gifte seg (med en annen). Han fikk kun en sønn i sitt ekteskap som er kjent i alle fall, det er han jeg stammer fra. På 1800-tallet derimot har jeg lærere som er presteutdannet og en kirkesanger, ingen av dem "levde i synd".

Ikke at man skal ta flere århundreder slik i et sveip, men mennene i familien var først og fremst kjent for å være kranglevorne og sta, ikke for sin fromhet. Staheten finnes fremdeles i slekta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider