Gå til innhold
Arkivverket

Gamle ord , utrtrykk , setninger ; satt i en sammenheng ; Hvordan tolke dette ? Her er det bare for alle å legge ut gamle ord og uttrykk .......

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Nå lurer jeg litt igjen da .......... Det er fra Alvdal :

Halvor er i 1801 nevnt som “ underkolfut “ , året etter er han blitt “ kolfut “

Jeg skjønner at det har noe med kull å gjøre , men hva slags stilling var dette egentelig ?

På forhånd takk for svar og innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lurer jeg litt igjen da .......... Det er fra Alvdal :

Halvor er i 1801 nevnt som “ underkolfut “ , året etter er han blitt “ kolfut “

Jeg skjønner at det har noe med kull å gjøre , men hva slags stilling var dette egentelig ?

Bjørn, har ikkje du lest "An Magritt"....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein stynjur - er det ein gauk?

Eg vaks opp i Eiken, indre Vest-Agder. Dei gamle brukte noen dyrenavn som nå ikkje er vanlige lenger: - svinsoks (grevling), bjor (bever), tjor (stut). Eg husker også at ordet "stynjur" blei bruk, helst som et skjellsord. På internett kom eg over et folkeminne fra Vigmostad som omtalar stynjuren: http://www.historier.no/index.php?option=com_sobi2&sobi2Task=sobi2Details&catid=23&sobi2Id=4569&Itemid=305

Det er ein fugl som galer, så det skulle passe best med gauken. Er det noen som veit om det stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein stynjur - er det ein gauk?

Eg vaks opp i Eiken, indre Vest-Agder. Dei gamle brukte noen dyrenavn som nå ikkje er vanlige lenger: - svinsoks (grevling), bjor (bever), tjor (stut). Eg husker også at ordet "stynjur" blei bruk, helst som et skjellsord. På internett kom eg over et folkeminne fra Vigmostad som omtalar stynjuren: http://www.historier...4569&Itemid=305

Det er ein fugl som galer, så det skulle passe best med gauken. Er det noen som veit om det stemmer?

Frå Norsk Ordbok 2014 ("grunnmanuskriptet") http://www.edd.uio.no/perl/search/search.cgi?appid=59&tabid=993

stynjur m. 1. = stunulv, stynulv (s.d.). (Ma, Li, meir sjl. i formi "stynúr"). Sjå ur m. 2. ein som busar ut med alt, altfor endefram menneske (VAgd). Sjå stumse. R.

styn-ulv (`y) m. ein stor rovfugl, d.s.s. hubro, bergulv (So, Nu). Å. Heiter òg: "stinulv" (- stutt i el. é - Dal, VAgd), "stønjål" (No), "stønuve" (NVTel), "stinuv(e)" og "sténuv" (Set, Rbg, Ma), "sténul" (Rbg, Ma), R, "sténål" "stænål" (Helg), Å. Jfr. stunulv, steinulv, stynjur. Til stynja; siste lekken umlaga av uv (etter ulv). T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn, har ikkje du lest "An Magritt"....?

Hei Ivar

Nei ... den har jeg faktisk ikke lest .... men det var en god ide , det får bli neste sengelektyre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stynjur m. 1. = stunulv, stynulv (s.d.). (Ma, Li, meir sjl. i formi "stynúr"). Sjå ur m. 2. ein som busar ut med alt, altfor endefram menneske (VAgd). Sjå stumse. R.

styn-ulv (`y) m. ein stor rovfugl, d.s.s. hubro

Så stynjuren er ein hubro! Det passer jo bra, både med lyden, ille-varsel, og som person-beskrivelse!

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Kan noen gi meg en forklaring på disse skatteformene , hentet fra Tynset på midten av 1600 tallet : BEFESTNINGSSKATT OG GALEISKATT

Kan det ha noe med krigsstyr og skipsskatt å gjøre ?

På forhånd tusen takk for svar og innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utnevnelse til skoleholdere ble etter det jeg vet, foretatt av presten. Jeg leste en gang i et skrift som jeg ikke husker navnet på, at presten plukket ut et par 'lyse hoder' ved konfirmasjonen. Disse fikk et par måneder undervisning av klokkeren, og så ble de satt til å holde skole. Presten hadde visstnok pålegg fra militære myndigheter om å velge noen som ikke hadde kraft eller helse tiil å være soldater. Hvis jeg kommer på hvor jeg leste dette, skal jeg nevne det. Men det må ha vært fra Bergen - Sunnhordaland hvor min farsslekt kommer fra. Jeg har mange aner som har vært skoleholdere, senere lærere.

OOps! Jeg svarte visst på et innlegg fra side 1. Jeg oppdaget ikke før nå at det er mange flere sider her...

Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi meg en forklaring på disse skatteformene , hentet fra Tynset på midten av 1600 tallet : BEFESTNINGSSKATT OG GALEISKATT

Kan det ha noe med krigsstyr og skipsskatt å gjøre ?

Befestningsskatt, eller festninsskatt vart inndrive på ulike tidspunkt for å finansiere kriger og festningsverk. Det same med galeiskatt for "marinen" (sjå òg her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Befestningsskatt, eller festninsskatt vart inndrive på ulike tidspunkt for å finansiere kriger og festningsverk. Det same med galeiskatt for "marinen" (sjå òg her

Tusen takk til Håvard og Inger for svar og innspill .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Hei  kan noen gi meg en grei forklaring på hva disse ordene i forbindelse med skatter betyr 

Fra 1668 Jordebok for Hedemarken fogderi ;

Brennvedskatt 

Kjolpenge 16 sk

Rostjeneste 15 skl .

Kvernskatt ; 12 skl

Proviant 1 ort 12 skl

Hammerspenge 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Historisk Leksikon / lokalhistoriewiki.no svarar på nokre av spørsmåla:

Kjolepengar: http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Leksikon:Kjolepenger

http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Leksikon:Munderingspenger

Rossteneste: http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Rosstjeneste

Kvernskatt: http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Kvernskatt

"Proviant" må vere proviantskatt: http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Leksikon:Proviantskatt

(Brenne-)vedskatt finn eg ikkje nokon artikkel om  - men det er nemnt her: http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Leksikon:Arbeidsplikt

Hammarspengar finn eg ikkje noko om. Er det knytt til reiskapen hammar (evt. smedar - t.d. i militæret), eller til byen Hamar?

Det står kanskje noko først i rekneskapen om dei ulike skattane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Noen som vet hva denne setningen betyr ; 

uagtet hans Vey derigjennem er opspurgt lige indtil

Det er tatt ut av en mordsak ;

forgiæves er eftersøgt i Gulbrandsdahlen, uagtet hans Vey derigjennem er opspurgt lige indtil han tog til Fiælds paa Skie.

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt min tolkning i innlegg 7 i din tråd om selve mordsaken.

Nå kom jeg inn fra tur med min 4 beinte '' sønn '' , og husket på at jeg ikke hadde skrevet LØST her . Takk for reminder Tore S 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I Slutningen av forrige Aarhundrede paa Tyske Kirkegaard  i Bergen skal der være funnet en Liigsteen over Familiens Stamfader, Henrik Arentz, om hvem det paa Stenen hed: "Henricus Arentz, filius Episcopi Bremensis, mortuus 1644." (Otto Delphin Amundsen, 1955). Hva kan dette bety?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I Slutningen av forrige Aarhundrede paa Tyske Kirkegaard  i Bergen skal der være funnet en Liigsteen over Familiens Stamfader, Henrik Arentz, om hvem det paa Stenen hed: "Henricus Arentz, filius Episcopi Bremensis, mortuus 1644." (Otto Delphin Amundsen, 1955). Hva kan dette bety?

Om du tenkjer på, "Henricus Arentz, filius Episcopi Bremensis, mortuus 1644." så tyder det vel noko slikt som

Henrik Arentz, son åt biskopen i Bremen, døde 1644.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan passe at dette var sønn av erkebiskop Heinrich III av Bremen (11. nov. 1550 - 22. april 1585) g.m. Anna Betzdorf v. Broich (ca. 1. mars 1554 - ca. 27. apr. 1608), aka Heinrich von Breithmar (pleie-sønn av drost v. Hagen, Reinart v. Breitmar), som som ung gutt var tilstede som vitne v. deres vielse 25. okt. 1575 i Hagen, Bremische. Han kan senere ha vært på flukt etter Heinrich IIIs død (første Lutheranske reformasjonsprest i Bremen).

Takk for den, Ivar! (dette har jeg allerede publisert på tysk).

Endret av Christian Arentz
Lenke til kommentar
Del på andre sider