Gå til innhold
Arkivverket

Nytt skanna materiale: Folketellinga 1891


Kristian Hunskaar (Arkivverket)
 Del

Recommended Posts

Veldig flott tiltak.

 

Når byene etter hvert blir lagt ut, vil det da være aktuelt å skanne inngangsprotokollene for Kristiania som står på Riksarkivets lesesal? De er til meget stor hjelp hvis man vet på hvilken adresse folk bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når byene etter hvert blir lagt ut, vil det da være aktuelt å skanne inngangsprotokollene for Kristiania som står på Riksarkivets lesesal? De er til meget stor hjelp hvis man vet på hvilken adresse folk bodde.

 

Det vil vi naturligvis vurdere. Vi har ikke tenkt så langt fram ennå, men det høres nyttig og fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har publiseringsarbeidet kommet noen steg videre (se oversiktssida). Nytt siden sist:

  • Buskerud er komplett (10 nye herreder).
  • Telemark er komplett (24 nye herreder).
  • Aust-Agder er komplett (19 nye herreder).
  • Borgund herred i Møre og Romsdal.
  • Troms er komplett, med unntak av Kvænagen herred.
  • Finnmark er komplett, med unntak av noen manglende huslister for Karasjok herred.

Byer og ladesteder er bare med for Troms og Finnmark, så for de øvrige fylkene betyr komplett at alle herredene er publisert.

 

Kvænangen herred og de manglende huslistene i Karasjok herred vil bli lagt til i neste publiseringsrunde, som kommer i løpet av få uker. I denne runden vil også herredene i Vest-Agder, Rogaland og Hordaland være med, samt enkelte herreder i Nordland som vi har rukket å skanne. Etter denne publiseringsrunden vil trolig publiseringsarbeidet være a jour med skanningsarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Publiseringa av folketellinga 1891 er nå à jour med skanningsarbeidet. I dag har vi lagt ut (se lenkesida)

  • herredene i Vest-Agder
  • herredene i Rogaland
  • herredene i Hordaland (komplettering)
  • byene/ladestedene i Nordland
  • Kvænangen herred i Troms

 

Det er fremdeles noen huslister som mangler i Karasjok (jf. forrige innlegg); disse vil bli lagt til så snart som mulig.

 

Nå mangler herredene i Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag og Nordland, og byene og ladestedene fra og med Nord-Trøndelag og sørover. Dette materialet er ennå ikke skanna. Vi håper at kapasiteten tillater skanning i 2013, og at materialet vil være indeksert og publisert i løpet av våren 2014.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Prøver å gå inn på huslister for Troms: Skjervøy og Nordreisa. Er de ikke klar?

 

Takk for melding! Det ser ut til at visningsprogrammet ikke klarer å hente bildefilene som viser huslister og personsedler for disse to herredene. Jeg gjetter på at bildefilene av en eller annen mystisk årsak er borte fra webserveren. Jeg har satt vår IT-avdeling på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har vi lagt ut ti herreder i Nordland, fra Bindal i sør til Nesna i nord. Ett enkelt herred i Nord-Trøndelag, nemlig Foldereid, følger med på lasset, fordi tellinga for dette herredet ligger i samme arkivboks som tellinga for Bindal herred i Nordland.

 

Se lenkesida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går Prestøy under Alstahaug i denne tellingen ?

 

Jeg er ikke lokalkjent, og siden tellingskretsene i Alstahaug i 1891 kun benevnes med nummer, tør jeg ikke si sikkert. Men for meg ser det ut til at Prestøy tilhørte Alstahaug i FT1910, og legger jeg Wikipedias opplysninger om Alstahaugs administrative historie til grunn, bør Prestøy ha tilhørt Alstahaug også i FT1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke lokalkjent, og siden tellingskretsene i Alstahaug i 1891 kun benevnes med nummer, tør jeg ikke si sikkert. Men for meg ser det ut til at Prestøy tilhørte Alstahaug i FT1910, og legger jeg Wikipedias opplysninger om Alstahaugs administrative historie til grunn, bør Prestøy ha tilhørt Alstahaug også i FT1891.

 

Hei og takk for svaret. Da skal jeg lete der.

 

MVH

Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Skanna folketellinga 1891 er nå lagt inn i Finn kilde. Velg kildekategori "Folketellinger og manntall" og perioden fra 1891 til 1891. Da skal du få 337 treff, noe som tilsvarer de herredene og byene som er skanna så langt.

 

Så langt har vi hatt ei lenkeside - der kommer vi nå til å ta vekk lenkene, men vi beholder status for skanningsarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ser at Dønna har kommet med nå ja. Tusen takk til den som har lagt inn det for 1891, men må nok gjøre ferdig andre slektsprosjekter før jeg begynner å se etter mine der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Vil herredene i Nord- og Sør-Trøndelag samt Nordland publiseres under 2014 – eller blir det senere? Jeg ser at Foldereid herred er det eneste fra Trøndelag som allerede er blitt publisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil herredene i Nord- og Sør-Trøndelag samt Nordland publiseres under 2014 – eller blir det senere? Jeg ser at Foldereid herred er det eneste fra Trøndelag som allerede er blitt publisert.

 

Det blir antakelig først i 2015. Annet kildemateriale har kommet inn med høyere prioritet i 2014. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir antakelig først i 2015. Annet kildemateriale har kommet inn med høyere prioritet i 2014. 

 

Akkurat – kan man da selv tenkes å få fotografere noe av tellingslistene ved besøk på Riksarkivet i sommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat – kan man da selv tenkes å få fotografere noe av tellingslistene ved besøk på Riksarkivet i sommer?

 

Ja, så sant listene ikke er klargjort for skanning, lånes de ut på lesesalen. Og listene for Trøndelag er ikke klargjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

I forrige uke oppsto det plutselig ledig kapasitet på en skanner noen dager, og da ble FT1891 skannet for 15 nye kommuner i Nordland: Hemnes, Mo, Lurøy, Træna, Rødøy, Meløy, Gildeskål, Beiarn, Saltdal, Skjerstad, Bodø, Sørfold, Nordfold-Kjerringøy, Steigen og Hamarøy.

 

Se Finn kilde.

 

Nåværende prioriteringer gjør at det ikke er kapasitet til ytterligere FT1891-skanning før i 2. halvår 2015, men det skal ikke utelukkes at det kan bli ledig kapasitet i kortere perioder, slik som i forrige uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gledelig nok har vi kunnet sette av ytterligere noen dager til skanning av FT1891. I dag har vi publisert resten av Nordland, samt Bremanger og Selje i Sogn og Fjordane.

 

Vi rekker også å skanne resten av Nordfjord og deler av Sogn, som vil bli publisert i løpet av 1-2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er 18 nye kommuner i Sogn og Fjordane publisert; se Finn kilde.

 

Skanning av FT1891 er nå avsluttet for denne gang, men det gledelige er at vi rakk hele Sogn og Fjordane, og de resterende kommunene vil da publisert i løpet av 1-2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dagens publisering av de resterende 12 herredene i Sogn og Fjordane, avslutter vi arbeidet med folketellinga 1891 for denne gang. Det som nå gjenstår, nemlig herredene i Møre og Romsdal og Trøndelag og byene fra Trøndelag og sørover, vil neppe kunne prioriteres for skanning før høsten 2015.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Ann Kristin:

Om hvor mange år anslår du  at dere blir ferdig med skanningen og begynner med transkriberingen?

 

 

Skanningen vil nå pågå kontinuerlig til arbeidet er fullført, og vi håper å bli ferdige i løpet av få måneder. Arkivverket har ikke planer om å transkribere Folketellingen 1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.