Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av barna til Peder Johnsen Hoven i USA?

Kjell Fredly Smøla
 Del

Recommended Posts

Hei Arne!

Jo han hadde en onkel John, men han var født i 1829 og var bosatt i Sunndalen etter noen år i sin ungdomstid som gruvearbeider i Oppland. Han kan selvsagt ha vært en tur til USA, det vet jeg faktisk ikke. Han ble blind etter en sprengningsulykke, og gikk etter det under navnet "Blind-Jo". Både en laksehøl i Driva og ei gate på Sunndalsøra er oppkalt etter ham. Han ble gift 71 år gammel, hans kone, som var fra Dovre, var mye yngre og de fikk tre barn. Den yngste sønnen, Torvald, døde etter 2000 og han fikk vi altså kontakt med og var og besøkte i Sunndalen. Han var altså søskenbarn til min oldemor. Faren John Johnsen Hoven f. 1829, døde i 1906.

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i 1900 bodde det også to som har etternavnet Holten hos John og Sigrid Holten i Minnesota, det kan vel være søskena Anna Pedersdatter Hoven og Iver Pedersen Hoven egentlig:

https://familysearch...M9.1.1/M937-C2G

Det stemmer i alle fall at Anna er født i mars 1878 og at Iver var født i nov. 1884.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ypperlig, Kjell!!! - her er det ingen tvil om at du har funnet rette Anna og John :) I registreringskortet er jo også hans mor Mrs. Karen Hauen (ell. Hoven) nevnt som nærmeste pårørende. At disse skulle benytte etternavnet Holten hadde jeg ikke fantasi nok til å forestille meg, så jeg la nok mest vekt på søk ved å benytte de andre navna du nevner i # 1 - samt tenkelige varianter av samme. Men godt er det når det løser seg.

Ha en fin dag og lykke til videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Tusen takk for tilbakemeldingene fra dere to! :) Kjekt at noe løser seg. Da vet jeg i alle fall at dette var de rette.

Men, som alltid i slektsgransking, så reiser det seg nye spørsmål når et av dem er løst. Jeg aner ikke om Anna (Holten) ble gift der borte, og jeg har søkt og søkt, men har ikke klart å finne det ut. En tid lurte jeg også på om hun var den eneste av familien som ble igjen i Sunndalen, men fant ikke spor av henne etter konfirmasjonen. Nå vet jeg at hun også reiste over til Minnesota, men om hun ble gift og fikk familie aner jeg ikke. Når det gjelder John kan det se ut som at han ikke hadde barn.

Så har dere tips så tar jeg med glede imot dem, det hadde blitt en aldri så liten juleoverraskelse det!

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal dere begge ha, dette ble virkelig en super julegave! :) Det er helt sikkert Johns kone du har funnet Arne, for jeg har funnet ut at hennes fars navn var Skauge, så det stemmer helt presis. Da brukte de etternavnet Holton. Annie Holton er nok også helt sikkert den riktige Anna ja, Lars, så da vet jeg at hun ikke ble gift. SUPERT!!!! Dere er virkelig noen alle tiders hjelpere! Igjen TUSEN TAKK skal dere ha!

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne!

Jo dette var absolutt interessant! Det viser seg jo nå at de fleste av denne slektsgreina bosatte seg nettopp der. Og jeg er nok ikke så veldig god i geografi (en slektssvakhet tror jeg) så derfor er det gull verdt å finne slike kart! TUSEN TAKK skal du ha!

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du også finne scannede landpatent-dokumenter. Ser at det finnes ett for Karen Hoven, enke etter Peter Hoven, samt ett for John P. Holten og ett for Henning Kirkvold.

http://www.glorecords.blm.gov/search/default.aspx?searchTabIndex=0&searchByTypeIndex=2#searchTabIndex=0&searchByTypeIndex=0

Klikk på "Patents" med blå skrift oppe til venstre, velg så county og søk så på navn.

Staten Minnesota må selvsagt også velges, - glemte det i farten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne!

Jøss, dette var et artig "leketøy", her kan man altså finne ut litt av hvert! :) Tusen Takk, dette skal undersøkes grundig! Tenker at det kan være andre her på forumet også som ikke var klar over at dette fantes bare noen tastetrykk unna!

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider