Gå til innhold
Arkivverket

Mindresunde / Stoch med meir - eit romjulspuslespel

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Jeg føler meg rimelig sikker på at Kari må ha vært mange år eldre enn Peder, all den tid hun hadde barn som var eldre enn det han var. De ble jo omtalt som stesønner i 1701. I 1700 giftet jo Peder seg med Gjertrud, så hun kan ikke være mor til Ole. Men der er trolig plass til en kone mellom Kari og Gjertrud som kan være mor til Ole. All den tid Kari var gift med Cornelius i 1645 må hun trolig være født senest 1625. Da var hun 59 ved Oles fødsel i 1684. Det er vel da ganske åpenbart at hun ikke kan være mor hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for medhold der, Rune! Eg blir litt forundra når slike "fakta" kan versere i diverse samanhengar, utan at nokon tek mors alder inn over seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Aase. Det skal jo bare enkel hoderegning til for å forstå at hun umulig kunne få barn i 1684 når hun var gift i 1645. Og selv om de hadde blitt gift rundt 1649 da Bendix ble født ville det ha vært bortimot et kunststykke å få barn 35 år senere.

Peder har nok vært gift 3 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har anledning Aase, kan du gi et kort resyme av skiftet etter Jon Gundersen i 1746? Jeg får med meg en del men er redd jeg mister det store bildet fordi viktig informasjon blir borte for meg når jeg forsøker å lese skiftet.

Rune - Her innledningen av skiftet - med forbehold om skrivefeil:

Meersunde i Stryens Skibbrede

Pouel Schonvig Sorenskriver og Skiftteforvalter udj Nordfiord giør Vitterligt atAnno 1746 den 7 Maij blev Sterboens angivne Midler eftter afgangne tvende ægtefolk, navnlige Joen Gundersen og hans Hustrue Abellone Pedersdatter som boede til sammen paa den gaard Meersunde i Stryens skibbrede, udj Lensmanden Niels Falleids overværelse Lovligen Registrerede, og af tvende uvillige Dannemænd navlige: Ole Lassesen Bøe og Absalon Tenden vurderede. Nærværende disse Sahl: Ægtefolches børn og arvinger, nemlig på Mandens side saavel med hans forrige afdøde som denne hans sidste, nu aafgangne avlede Nie børn, navnlige:

1. Synneve Joensdatter giftt med Gunder Jacobsen i Bergen

2. Brite Joensdatter giftt med Johannes Rørhuus

3. Ingebor Joensdatter giftt med Havor Alskildsen i Borgensund paa Sundmør

4. Margrete Joensdatter ugifft og tiener udj Bergen

5. Ane Joensdatter ogsaa ugifft og tiener udj Bergen, dog vaer begge disse Pigers forhen Anordnede formynder Ole Pedersen Sunde paa deris veigne nærværende

6. Pernille Joensdatter hvis formynder fohen er Anordnet Johannes Rørhuus

Med ettefulgte qvinde arvede tre børn, navnlige

1. Arne Joensen 16 aar gammel

2. Gunder Joensen 14 aar, og

3. Abelone Jonsdatter 20 aar

Se skannet originalskifte:

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord sorenskriveri, Skifteprotokoll A 9 , 1744-1747, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Register på Statsarkivet i Bergens lesesal.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24226/430/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det resymeet Tor. Man vet aldri om man slumper bort denne familien på et senere tidspunkt. Den er i alle fall registrert i programmet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Ola Olsson Bolstad. Eit problem med å plassere han som far til Kari er om det er rett som det står i bygdeboka at neste brukar var son hans - sidan skiftet etter Ola Olsson Bolstad den yngre i 1698 inneheld namn på fleire sysken, men inga Kari. Ei løysing kan vere at (Brynhild?) Hoft hadde Kari med seg frå tidlegare, men det er berre teori.

Beklager at jeg har vært fraværende i debatten, men jeg har vært kraftig redusert noen dager pga. omgangssyke.

Det må være feil ett eller flere steder siden Brynild er oppført som "qvinden" til Claus Olsen på Bolstad i koppskattelistene for 1646. Jeg tviler på at det var flere Brynhilder der samtidig.

Jeg kan heller ikke se noen Anne (Hallvardsdatter) som passer inn som kone til Ole Olsen i samme skattelister. Uansett må vel denne Brynhild - forutsatt at det er samme person - være født så tidlig som rundt 1620. Om Claus døde og Ole så ble gift med Brynhild kan kanskje tenkes, men her ville det være interessant å se en skanna original.

Ole Olsen Hoft (ikke Holt) som angivelig var Brynhilds far, er nevnt i flere jordebøker fra Gudbrandsdalen tidlig på 1600-tallet. Det kan nevnes at en Brit Olsdatter Hoft ble gift på Maråk med en Lars Larsen.

Brukerne på Bolstad er dessuten i avskriften feilaktig plassert under Valsnos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspel, Tor, og god betring! Ubedne julegjester er ikkje kjekt, vi hadde ei som heitte Dagmar i fjor som det følgde mykje uro med.

Ja, det er sikkert mykje "luft" rundt desse teoriane, og sikkert ikkje enkelt å finne ut av. Og som vi begge veit frå før: Aaland levde i "må-ha-vore"-tradisjonen, der beviskrava ikkje var så høge som i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Kan noen av dere fortelle meg hvem som helt sikkert var Kari Jørgensdotters døttre? Jeg skal se om jeg kan følge noen av disse kvinnelinjene framover i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar du mener Kari/Karen Olsdtr.?

Nå var det jo Aase som startet denne tråden, men jeg kan godt fremlegge det jeg har av opplysninger.

Sikker kan man jo ikke være, men vi vet at Kari/Karen var gift med Cornelius Kolbeinsen allerede i 1645 i følge koppskatten. Det er vel derfor overveiende sannsynlig at hun var mor til Cornelius barna vi har registrert.

Men siden det er døtrene du er opptatt av, så har vi da to av slaget. Det er Barbara som var død før 1705 . Hun var gift på Sunnmøre og etterlot seg 4 myndige sønner og en gift datter.. Hvem hun var gift med vet jeg ikke. Og Synnøve som var gift med Ole Knudsen. Her kan sikkert andre legge til flere opplysninger, da jeg kun har registrert to sønner, Knut som var 10 år i 1701 og Elling 8 år.. De var bosatt på gården Lunde i Stryn,

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=1701nba&gardpostnr=8229&merk=8229#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Kari Jørgensdatter oppført som kona til Ola Pederson Mindresunde f. 1684, som er nevnt en del ganger i tråden. Skjønner at hun er litt viktigere for meg enn for dere. :) Håper jeg ikke har feil kone her. Jeg har tydligvis funnet dette på Per Gjerdrums slektssider, og så har jeg kilder på begges død, ikke noe mer. Hun er plassert en spesiell plass i treet mitt, derfor er hun viktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anette.

Jeg må bare medgi at den grenen har jeg ikke fulgt. Det er for min del Cornelius Kolbeinsen gjennom sønnen Erik jeg har interesse av i dette. Og siden vi vel har slått fast at Kari Olsdtr. (som var gift med nevnte Cornelius) ikke kan være mora til Ole Pedersen, så har jeg stoppet den grenen der. Så da beklager jeg at jeg missforsto deg og at jeg ikke kan hjelpe deg med ditt spørsmål. Håper noen andre sitter med svaret du søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt i den andre enden nå, så får vi se hvor langt jeg går. Men håper noen kan fortelle meg at dette er riktig kone, hvis noen har dette i databasen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje funne namn på kona til Ola Pederson Mindresunde, så ho står blank hos meg. Eg importerer ikkje frå andre utan å finne kjelda sjølv lenger; det blir ein del hol då, men det må det vere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, antar jeg vurderte at det var riktig ut fra der jeg fant dem døde.

Anett:

I bygdeboka under Mindresunde er kona til Ole Pedersen oppgitt til å være Kari Jørgensdatter. Det står at hun eide en part i Sundal, en gård i Oppstryn. Om Sundal står det et det var en stor ulykke den 17. mars 1718 hvor 11 mennesker ble drept og gården ødelagt. Arvingene etter mannen Sjur/Siver Paulsen Sundal, var bl.a. Jørgen L. Bolstad. Det er vel derfor nærliggende å tro at Kari Jørgensdatter på Mindresunde var datter til denne Jørgen L. Bolstad. Et annet sted er opplyst at deler av Sundal lå under nettopp Bolstad. Dessverre har jeg ikke funnet skifter på Sundal eller Bolstad som gir ugjendrivelige bevis, men det er sterke indisier på at Kari Jørgensdatter var fra Bolstad. Det er synd at det er flere "hull" i skifteprotokoller fra området, og at kirkebøker før 1750 er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Tor. Jeg beholder henne foreløpig som hun er. Spennende i disse dager er at jeg ser ut til å ha funnet den andre enden av denne kvinnelinjen i Amerika. I alle fall hadde vedkommende som jeg samarbeider med ringt it FamilytreeDNA og fått mer eller mindre vite at vi var i slekt via kvinnelinja. Vi matcher på både Familyfinder og mtDNA, men han har ikke tatt den fulle mtDNA testen. Dette er selvsagt en match på pappa og ikke på meg. Beklager, nå skal jeg ikke være mer off topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Jeg er på jakt etter kilder som bekrefter Mari Olsdatter sine aner. Hun var gift med Ole Nielsen Tonning og de fikk datteren Ingebor i februar 1754 på Tonning. Jakob Aaland påstår at hun heter Sunde og mange hjemmesider påstår at det er Ole Pedersen Mindresunde og Kari Jørgensdatter Bolstad som er hennes foreldre, men jeg har vanskeligheter med å finne gode kilder til å få dette bekreftet.

Jeg har lett etter skifter etter Ole Pedersen Mindresunde og kona Kari uten å finne noen.

Noen som har noen flere opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider