Gå til innhold
Arkivverket

Malene Christophersdatter, født 1788 i Drammen, Buskerud, død 1879 i Nedre Eiker.

Inger Karin Haarbye
 Del

Recommended Posts

Jeg fant også den når jeg googlet. Veldig fin, siden den er søkbar! Lastet ned til senere bruk også. :)

Det er ikke flere Hexhus i boka, og ingen Skramstad, Schramstad eller Moldstad. Jeg skal tenke på mer jeg kan søke på der.

Christian Olsen ser ut til å kjøpe Opsahl når han gifter seg med Anne Marie Clausen, så (noe av?) kjøpesummen kan komme fra hennes familie?

Håper faren til Christian og Berte lever lenge, så det kan finnes et nyttig skifte et sted... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde vært fint å finne et skifte.

Jens Pedersen Skramstad døde på Narvestad, Toten i 1776. Dessverre mangler skifter akkurat for denne perioden, ellers kunne vi fått opplyst hvor datteren, Pernille oppholdt seg. Moren til Pernille, Guro Nielsdatter døde på Narverud i 1791, men jeg finner ikke noe skifte etter henne.

Fra Geni:

"Pernille Jensdatter Skramstad giftet seg i 1761 med Ole Kristensen Volden. Ole kjøpte Skramstad øvre i 1756, men solgte den tilbake til sin svigerfar, Jens Pedersen, i 1764. Jens solgte den da umiddelbart videre til Anders Olsen og ut av slekten.

Sources/kilder: Totens Bygdebok, bind IV: Totenvika, Folk og liv i hus, gard og grend, av Svein-Erik Ødegaard, utgitt av Toten Museum, Bøverbru 1984. Slektsregister Gnr. 25, Skramstad, side 406."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I FT 1801 finner jeg i Stange, Hedmark, enken Pernille Jensdatter, 63 år med datteren Marthe Olsdatter, 27 år.

Marthe ble døpt i 1774, og hennes far er Ole Christensen. Kanskje et spor å forfølge, siden Christian Olsens kone var fra Romedal.

Pernille døde 1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, Grete! Det står at Pernille er enke etter første ekteskap. Hvis det stemmer, så har hun jo ikke vært gift etter Ole Christensen. Da er det vel en sannsynlighet for at han døde i Stange? Jeg skal gå gjennom døde der i perioden, kanskje jeg finner ham...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de aktuelle periodene finner jeg vel bare 2 mulige kandidater til Ole Christensens død i Stange. Det er databaser for døde i Stange på digitalarkivet. Ole Christensen Værket bagr. 70 år gammel i januar 1774. Ole Christensen Præsteeier begr. i april 1797. Den første er før datteren Marthe blir døpt, sannsynligvis ville det vært nevnt hvis far var død da. Jeg har sett etter skifte på Stange Prestegård på den tid, men finner ikke noe om ham. Det er vel ting som tyder på at han ikke er særlig bemidlet siste del av livet. Hvis det er ham og hans familie i det hele tatt, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paret i Stange ser ut til å få sitt første barn (i Stange) 1765: Jens. Han er født på Askum. Fra bygdeboka går det frem at Ole Kristensen kjøper Askum i 1765.

De har en datter som heter Malene!

Panteboken

Siste barnet døpes 23. jan. 1780, de bor da på Præsteejer, så det er nok Pernille Jensd.s mann som dør der 1797.

Jeg tror vel at dette kan være familien fra Toten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen tvil om at det er familien fra Toten som flytter til Stange. Pernilles mor er fra Korsødegården, Tangen i Stange. Det er jo også på Tangen de bor etter de flytter til Stange. Også Prestmarka ligger på/mot Tangen. Fra Geni:

About Goro Nilsdatter Korsødegården

Fra Stange.

I 1728 giftet Jens Pedersen Skramstad seg med Ulrikka Kristine Kristiansdatter Bruun. Jens og Ulrikka Kristine fikk tre barn, hvorav det tredje døde samme år han ble døpt. Det er sannsynlig å tro at Ulrikke døde under fødselen. Hun døde i 1731 og guttebarnet ble døpt i 1732.

Allerede før det siste barnet ble døpt giftet Jens seg på nytt, denne gangen med Goro Nilsdatter Korsødegården, fra Stange. De fikk seks barn, hvorav datteren Pernille (1738) senere ble bruker av gården. Datteren Sissel, som ble døpt i 1736, døde elleve år gammel i 1747. To år etter hennes død fikk de en datter til som han også gav navnet Sissel. Datteren Marte døde 23 år gammel.

Sources/kilder:

-Totens Bygdebok, bind IV: Totenvika, Folk og liv i hus, gard og grend, av Svein-Erik Ødegaard, utgitt av Toten Museum, Bøverbru 1984. Slektsregister Gnr. 25, Skramstad, side 406.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at denne tråden er morsom og ikke minst spennende å følge med på! Nå har vi beveget oss i flere fylker og sjansen øker for at Malene Christophersdatters opphav avsløres.

Når Ole Christensens død endelig ble funnet er det synd at det ikke finnes noe skifte. Nå viser det seg at Berthe og Christian hadde flere halvsøsken både på mors- og farssiden. Det kan være nyttig å spore opp disse, kanskje var det noen som døde barnløse og som har etterlatt et skifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Ole Christensens død endelig ble funnet er det synd at det ikke finnes noe skifte. Nå viser det seg at Berthe og Christian hadde flere halvsøsken både på mors- og farssiden. Det kan være nyttig å spore opp disse, kanskje var det noen som døde barnløse og som har etterlatt et skifte?

Malene Margrete Halvorsdatter Haugen og Anders Olsen Malm hadde barna (alle nevnt i skiftet 1760):

• Jonas, f. 1732 på Hexhus, Toten. Gift og hadde barn
  • Ole, f. ?, ikke funnet døpt, nevnt i skiftet etter mor.
  • Anders, f. 1736 på Hexhus, Toten
  • Annicken, f. 1738 på Hexhus, Toten. Gift og hadde barn
  • Maria, f. 1740 på Hexhus, Toten

Malene Margrete Halvorsdatter Haugen og Ole Christensen Volden hadde barna (nevnt i skiftet 1760):

• Berte, f. 1745 på Hexhus, Toten
  • Christian, f. 1747 på Hexhus, Toten

Pernille Jensdatter Skramstad og Ole Christensen Volden hadde barna:

• Peder, f. 1761, på Skramstad, Toten, død 1762.
  • Jens, f. 1765 på Askum, Stange, død før 1772
  • Malene, f. 1767 på Askum, Stange
  • Peder, f. 1769 på Askum, Stange
  • Jens, f. 1772 på Askum, Stange, død før 1780
  • Marte, f. 1774 på Refsalejer, Stange. Ugift i 1801
  • Jens, f. 1780 på Præsteejer, Stange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det ble en liten pause herfra. Det blir mye data nå, så jeg har forsøkt å få på plass en liten slektsbase for Malene Christophersdatter, datter av Christopher Larsen Kraft og Berte Olsdatter i Bragernes. Hun har jo trolig et anseelig antall tanter og onkler...

Bertes bror Christian Olsen Opsahl bor sammen med kona Mette Maria Clausen/Abrahamsd. på Gulli i Sem i 1801. Husmann. De har ingen barn boende der. Jeg har funnet disse barna:

Ole Christian 21 Aug 1772 Oslo

Abraham 10 Sep 1775 Oslo

Magdalene 04 Aug 1781 Bragernes - død 3 uk. gml. begr. 3.9.1781 Bragernes.

Andreas 30 Aug 1782 Bragernes - gravlagt 18.09 1782 3uk. gml. i Bragernes.

Andreas 12 Aug 1784 Bragernes

Jeg har ikke funnet noen av disse senere, så det finnes jo en liten mulighet for at de ikke har barn som vokser opp. Jeg har ikke funnet Christian Olsen (Opsahl) eller Mette Maria etter 1801, et skifte kunne vært nyttig.

Bertes eldre halvsøsken: Ole, Anders og Maria vet vi ikke om får barn. Disse er født såpass tidlig at de må bli gamle før de er "nyttige" i denne sammenhengen.

Bertes yngre halvsøsken: Malene 1767, Peder f. 1769, Marthe f. 1774, Jens f. 1780. Disse vokser opp, ved konfirmasjonen er bosted hos de 3 første angitt til Snuru(d), siste til Præsteejer. Snurud er plass under prestegården, så det er trolig dit de flytter når Askum selges. Snurud, Askum og Vasåsen er alle nær Tangen i Stange. Malene f. 1767 gifter seg trolig med Lars Christiansen, de bor på Store Hoff i Romedal i 1801. Alder passer. De får barna Oliv 1801, Lisbeth 1804, Pernille 1808, og Lars 1811. Ingen av søsknene er faddere for barna. Peder og Jens har jeg ikke funnet sikkert i 1801, det finnes noen alternativer.

Christopher Larsen Krafts helsøsken: Ole 1757, Gunhild 1762, Lars 1764. Det er trolig Ole som er å finne som husmann på Kroft i 1801, gift og har barn. Jeg har gått gjennom faddere for disse uten å finne noe (for meg) nyttig. Gunhild og Lars har jeg ikke sikkert funnet.

Christophers yngre halvsøsken: Her nevner bygdeboka 4: Ole, Gunhild, Lars og Nils. Jeg finner bare Niels, døpt 20.12.1772.

Bertes far: Ole Christiansen (Volden - Hexhus - Skramstad - Askum). Han dør på Præsteejer (trolig Snurud) i 1797, jeg finner ikke skifte etter ham. Han måtte selge Askum nokså tidlig, kona Pernille er i 1801 fattig, så det er vel sannsynlig at han har tapt sin formue før sin død.

Christophers far: Lars Nielsen (Hørte - Kroft - Røed) bor på Røed i 1801 med kona Gunhild Rasmusd. Han dør i Strømsø i 1805. Han er å finne i digitalt skifteregister for Drammen. Skifteforhandlingsprotokoll 5 (Hbc 0005), 1800-1819 for Strømsø, s. 41. Enken Gunhild Rasmusdatter skal her være nevnt, men ikke de andre myndige og umyndige arvingene. Finnes det annet skiftemateriale her som kan vise mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne finne ut mer om Christopher Larsen Krafts helsøsken. Ole f. 1757, Gunhild 1762, Lars 1764. Disse er nevnt i bygdeboka for Lier, Kroft. De lever opp og konfirmeres i Lier:

Ole i 1776, 17 år gammel.

Gunhild i 1778 15 år gammel

Lars i 1882 16 år.

i 1784 er brødrene nevnt i forb. med rettsak om morsarv, så de lever da.

I 1801 tror jeg det er Ole jeg finner som husmann på Kroft.44 år, Gift med Randi Olsdatter, 3 barn.

Jeg finner ikke Lars eller Gunhild i Lier i 1801. Jeg finner en Lars på Schuttestad i 1801, men det er også en Lars Larsen som konfirmeres derfra (Skustad) 15 år gammel i 1780. Jeg skulle gjerne ha funnet Lars og Gunhild i 1801, hvor kan det ha blitt av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si du har vært flink til å finne mye data, og fin oversikt du har satt opp, Inger Karin. :-)

Ja, her er det flere løse tråder å ta fatt på. Jeg har også prøvd å spore opp Christian Olsen (Opsahl) og kona Mette Maria Abrahamsdatter Clausen, bl.a. sjekket skifter i Sem, men har heller ikke funnet noe. De flyttet trolig fra Sem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje jeg nettopp har funnet Christian Olsen (Opsahl) død, i Sem/Slagen. 16. aug. 1801 begraves Christian Olsen Studsrød 62 år. Noe skifte finner jeg ikke. Jeg får kikke videre etter Mette Maria, om hun også dør i Sem/Slagen.

Jeg ser etter "alt mulig" nå, men har konsentrert meg om Buskerud/Vestfold rundt tiden der Malene vokser opp. Farens søsken og mors bror Christian Opsahl - hun kan jo også ha bodd hos noen av disse i perioder. Eller på gårder i nærheten.

Jeg ser også etter hennes forlover. I helgen konsentrerte jeg meg om ektemannen Peder Christensen fra Eiker og hans familie. Søsken og deres barn. Jeg fant mye, men heller ikke her noe svar på hvor Malene kom fra, eller hvordan de traff hverandre. Peder var jo mye eldre enn henne (f. 1764), så det kan gjerne ha vært gjennom en av Malenes onkler.

Korreksjon: Jeg ser nå at den Christian Olsen som dør på Stubsrød er nærmere 10 år eldre enn Christian Olsen Opsahl, så da er jeg vel på bar bakke (igjen) også der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Lille Moen (der "min" Malene kommer fra når hun gifter seg i 1815) bor i 1801 husmann Lars Larsen 39 og kona Pernille Andersdatter 35. Barna er Anne 8, Lars 6 og Maria 3.

De gifter seg i Sande 14. april 1793, han er fra Borgen (?).

Kort tid etter får de første barn i Sande, Anne Sophia døpes 30. juni 1793.

De andre barna er døpt i Skoger...

Lars døpt 26. april 1795, Mari døpt 12. aug. 1798, Mari døpt i Tangen 11. juli 1802, bosted Sætra, Ingeborg døpt 14. juli 1805, Hellene døpt 6. juni 1808, bosted Eeghold.

Ved flere anledninger er Gunhild Larsdatter blant faddere.

Kan dette være Christopher Larsen Krafts bror Lars Larsen? Han er jo født 1764, og søsteren Gunhild er 2 år eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider