Gå til innhold
Arkivverket

Albert Crantz kone

Erlend E. Mæhlum
 Del

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Hei!

Finnes det noen førstehåndskilder som direkte eller indirekte gjør rede for barna til Albert Crantz? Ser jo at det finnes flere nevnt i ulike bøker og på diverse nettsider, men savner egentlige kildehenvisninger til originalhandlinger som for eksempel skifter (som kanskje ikke finnes), eiendomstransaksjoner eller liknende. Ansees forbindelsen til alle som betryggende klarlagt?

Selv følger jeg gjennom min samboer Anna Catharina Crantz (født ca. 1671, død 1749 i Eidanger, 78 år og 3 måneder gammel). Hun ble gravlagt i november, så om aldersangivelsen er korrekt var hun født på ettersommeren i august-måned 1671. Hun giftet seg 30. januar 1710 hjemme i huset på Byneset, Trondheim med Fredrik Mejer (født 1670, død 1752 (ikke 1751 som det står i flere andrehåndskilder) i Eidanger).

Paret får barna Caspar Johan (født 1711 i Børsa, død 1744 i Brevik) og Ingeborg Catharina (født 1715 i Børsa). Ved sistnevntes dåp tyder jeg en av fadderne til «Cathrina S. Albert Crantzes».

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Børsa i Byneset, Ministerialbok nr. 665A01 (1702-1735), Fødte og døpte 1715, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-25

I skiftet etter Fredrik Mejer finnes for så vidt nok én av de over ettersøkte forankringene til slekten, og som plutselig gir betydelig bedre mening etter at jeg via denne debattråden ble gjort kjent med at Anna Catharinas mors fornavn troligvis ikke er Ingeborg; blant sølvtøyet i skiftet finnes nemlig «4: Sølv skeeder» som alle har bokstavene A:C:C:D: på seg. Det er det vel, i lys av debattrådens innlegg, rimelig å lese som Albert Crantz og Catharina Dreyer? (Og ikke, som kanskje vanligere, og som jeg først tenkte meg: "fornavn på A", "fornavn på C", "fars fornavn på C" og D for datter). Har ellers notert at den første av C-ene ikke er lik den siste, men kan ikke helt se at det står A:K:C:D: eller hvilken annen bokstav enn en C det skulle kunne være. Noen som har synspunkter? Om det er K blir jo ikke tankegangen vesentlig forandret, bare at vi da har K for Krantz i stedet for C for Crantz. Jeg må tilstå at jeg på langt nær har «tygd ferdig» dette skiftet, så det kan godt hende det er andre indisier nevnt i teksten også.

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Nedre Telemark og Bamble prosti, Skifteprotokoll 2 (SAKO/A-438/O/Ob/L0002), 1716-1759, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.

Merknader: Kronologisk register foran. Geistlighetens privilegier 1661-1714. Aut. 12.07.1718.

Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra å få alle disse opplysningene om Dreyer og Crantz på plass. Jeg håper også at det som spres av feil informasjon om slekten rettes opp etterhvert, som f.eks. http://www.eidangers...-mejer-1670.htm

Jeg lurer dessuten på om nevnte Trincke Larsdatter er identisk med Trinche Larsdatter Lerstang som begraves i Brevik 4.feb.1731. Hun var imidlertid gift med Søren Hansen Berg som dør 8.jan.1737 og begraves 15. s.m. Det er samme dato som Søren Christensen Bergh dør. Hva er i så fall riktig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif!

Dette er vel egentlig på siden av Erlends tråd, men når det gjelder sammenblandingen av patronymikon på Søren Berg redegjøres det vel for både en mulig årsak og gis en oppklaring av hva som må være riktig i din egen gamle tråd "Søren Hansen Berg (Bergh) ca 1765-1841"? http://forum.arkivverket.no/topic/176523-soeren-hansen-berg-bergh-ca-1765-1841/page__st__20? Se innleggene fra nr. 25 og utover.

Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marius.

Her hadde jeg nok falt helt av lasset i nevnte link, beklager. De siste innleggene hadde jeg ikke sett, men det var veldig bra at du gjorde meg oppmerksom på det nå. Da denne som du også helt riktig påpeker, ikke har så mye med Crantz og Mejer å gjøre, forsøker jeg nå aktivisere den andre tråden fra i fjor for jeg er ikke helt sikker på noen av navnene i det siste skiftet.

Vennlig hilsen

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#27.

Jeg tyder også fadderen i 1715 til å være Cathrina S. Albert Crantzes.

Når det gjelder skjeene i skiftet så kan det godt være A.C.C.D det står. Selv om jeg er enige at C-ene ikke er like. Men så må man ta til grunn at når man skriver for hånd så er det fort gjort at bokstaver ikke blir helt like. Blekket de brukte gjorde vel det ikke noe lettere.

Har kommet over en kilde hvor Albert Crantz har lånt penger. Det kan se ut til at det kanskje er noe slektskap, fetter?

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20226&uid=ny&idx_side=-178 (øverst til venstre)

Albert døde 29 juni 1706, dette er innskrevet i en millitærrulle. Skifte har antagelig vært millitært, men det er ikke bevart noe.

Siden datteren Anna Catharina var umyndig, så kanskje hun er nevnt i overformynderirullene for Trondheim?

Jeg har prøvd å se etter kilder som skifter osv. men det ser ut til at det er lite av dette bevart som kan si noe om denne slekten.

Ingen skifter etter noen av barna til Albert Crantz ser ut til å være bevart slik at man kan se hva de eide, forruten det etter Fredrik Mejer som sier litt.

Har noen noe flere kildereferanser til denne slekten hadde det vært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 2, Sted: Trondheim by, Oppbevaringssted: SAT

Merknader:

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080328650383.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20226&uid=ny&idx_side=-197

Auditeur og Secretarius med det Trundheims national regiment bekjentgjør at han er skyldig til sin kjære svoger Steen Dreÿer 300 Rd, senere i teksten kalles kona til svogeren Johanna Olufsdatter

Underskrevet 15. august 1687 A: Crantz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei!

Finnes det noen førstehåndskilder som direkte eller indirekte gjør rede for barna til Albert Crantz? Ser jo at det finnes flere nevnt i ulike bøker og på diverse nettsider, men savner egentlige kildehenvisninger til originalhandlinger som for eksempel skifter (som kanskje ikke finnes), eiendomstransaksjoner eller liknende. Ansees forbindelsen til alle som betryggende klarlagt?

Her http://arkivverket.no/URN:rg_read/31336/68/ er ihvertfall Anne Catrine nevnt som Albert Crantz datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
  • 9 måneder senere...