Gå til innhold
Arkivverket

"Hvem tror du at du er?" 2013


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Dagsrevyen skal etter kvart bli lagd ut her, men ein kan i mellomtida gå inn på direkteavspelingssida og sjå Dagsrevyen i reprise der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innslag om stor interesse for slektsforskning. Intervju med slektsforsker (fikk ikke med meg navnet), kort intervju med Kristian Hunskaar på Riksarkivet. I TV-studio ble Simon Trøan fra Riksarkivet og Hanne Krogh intervjuet.

Dagsrevyen kan ses på nett-TV inntil tre timer etter programmet har startet.

 

Innslaget, samt litt utfyllende stoff, finnes her på nrk.no.

 

Jeg merker også godt at serverne til Arkivverket sliter i kveld :) Jeg fikk time-out under posting av dette innlegget, og når jeg så gikk inn på nytt lå innlegget der med dobbel tekst. Jeg kan sverge på at jeg ikke klikket mer enn en gang på "Send"-knappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honnør til Grethe.

 

Honnør til Grethe.

 

Repeterende tekst klarer forumet helt av seg selv. Jeg er veldig klar over forsinkelse, lar vinduet jobbe seg ferdig. Allikevel ugreit, dobbel tekst. Min første, svake klage på nytt forum. Mulig tilgivelse hvis serveren lider under aktiviteten til alle nye slektsgranskere etter NRK-serien.

 

Honnør til Grethe.

 

Honnør til Grethe.

 

Repeterende tekst klarer forumet helt av seg selv. Jeg er veldig klar over forsinkelse, lar vinduet jobbe seg ferdig. Allikevel ugreit, dobbel tekst. Min første, svake klage på nytt forum. Mulig tilgivelse hvis serveren lider under aktiviteten til alle nye slektsgranskere etter NRK-serien.

 

Honnør til Grethe.

 

Honnør til Grethe.

 

Repeterende tekst klarer forumet helt av seg selv. Jeg er veldig klar over forsinkelse, lar vinduet jobbe seg ferdig. Allikevel ugreit, dobbel tekst. Min første, svake klage på nytt forum. Mulig tilgivelse hvis serveren lider under aktiviteten til alle nye slektsgranskere etter NRK-serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Repeterende tekst klarer forumet helt av seg selv. Jeg er veldig klar over forsinkelse, lar vinduet jobbe seg ferdig. Allikevel ugreit, dobbel tekst. Min første, svake klage på nytt forum. Mulig tilgivelse hvis serveren lider under aktiviteten til alle nye slektsgranskere etter NRK-serien.

 

Jeg laster alltid hovedsiden på Brukernes eget forum http://forum.arkivve...nes-eget-forum/ i en ny/annen fane for å se om mitt innlegg er "mottatt". Som regel er det det selv om det ser ut som om lenken/fanen med innlegget "jobber" fortsatt. Da er det bare å slette fanen med innlegget og IKKE trykke Enter flere ganger.

 

Jeg håper jo at Digitalarkivet snart klarer å løse denne floken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laster alltid hovedsiden på Brukernes eget forum http://forum.arkivve...nes-eget-forum/ i en ny/annen fane for å se om mitt innlegg er "mottatt". Som regel er det det selv om det ser ut som om lenken/fanen med innlegget "jobber" fortsatt. Da er det bare å slette fanen med innlegget og IKKE trykke Enter flere ganger.

 

Jeg håper jo at Digitalarkivet snart klarer å løse denne floken.

 

Slik gjer eg og!

 

Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes programmet med Hellstrøm va bra. Viser jo bare at ikke "alle" kjendisene som de forsker på stammer fra Kristiania-bohemen og kjente adels-slekter ;) Det at han ikke visste noe om farslekta kan jeg skjønne når faren ikke snakket mye om det, og det er vel ikke sikkert faren heller visste så mye. Det fikk meg til å tenke på min egen farsfars slekt, der oldefar døde da farfar var 5 år. Oldefars familie reiste også mye, fra Trondheim/Fosnes via Namsos/Grong, Alstahaug og endte opp i Lofoten. Har funnet ut en god del på den siden gjennom prøving og feiling og litt flaks, men mye har fortsatt store hull.

 

Ble imponert over han som turte å servere selveste Hellstrøm bygg-grøt...det hadde aldri jeg turt ;) Men jeg fikk et annet syn på Hellstrøm, og det at han funderte veldig mye, og spesielt det at han tenkte over og sammenlignet sin fattige barndom med farmorens fattige barndom.

 

Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om grauten Hellstrøm ble servert var det samme som vassgraut? Det lignet ikke helt på grunn av denne skorpen som ble skrapt til side? Men selv om grauten såg stakkarslig ut så var det nok ei viss næring i den. En kontrast til i dag var det, for i dag er det nesten bare er indrefilet som er bra nok! Men det manglet vel litt smakstilsetning i grauten kanskje? Brukte jo noen ganger vassgraut i oppveksten, men da gjerne med brunost på toppen, og må bare si at det var kjempegodt, og fungerte veldig bra sammen med f. Eks. tjukkmjølk. Så det er ikke sikkert Hellstrøm var så kritisk til grauten han fikk servert for han visste sikkert at denne var laget fra bunnen av, men hvis den hadde vært fabrikk-produsert hadde han kanskje vært kritisk ;-). Men en uvant smaksopplevelse var det nok? De overlevde i hvertfall på grøten, og hadde ikke Norge funnet oljen for en 50 års tid siden så er jeg stygt redd for at mange i Norge har levd på graut i dag også.

 

Dette ble kanskje satt litt på spissen, men det skader antagelig ikke å se seg litt tilbake og få et innblikk i levekårene før i tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

"Tålamod". Oppdaget allerede første gangen jeg var inne at :Ikke trykk mer en en gang.

Ellers syntes jeg at Hellstrøm likevel var en likandes fyr. Det aller beste ved progammet var at stedene som var aktuelle ble oppsøkt: "Han gikk strendene". Det samme har vi gjort, omtrent fra Frøya til Sjomen. På den måten greier du å anname noe av stemningen og få forståelse for både slit og rikdom. En øde jordkjeller og en ensom brønn, som viser at her har mennesker bod og slitt. Et praktfult handelsted med franskinspirert haveanlegg, du kan bare drømme deg bort, men du vet at bak denne rikdommen har noen måtte slite og sulte. Tankevekkende.

 

Ha en fortsatt god og strevsom dag.

TORE-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom ikke helt tydelig nok fram i programmet at Nikolai Pedersen og Wilhelmine Isaksen giftet seg i Kåfjord og fikk sitt første barn der. I 1875 var de kommet til Senja Nikkelverk:

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1929&kenr=002&bnr=0068&lnr=00

 

Imidlertid var det den kvenske bakgrunnen til Nikolais kone, Wilhelmine Helene Isaksdatter, som sto i fokus, så da skjønner man at giftermålet til Nikolai ikke ble trukket fram. Som nevnt i et tidligere innlegg, hadde selv Nikolai foretatt en lang reise fra Eidsvoll til Kåfjord. Han ble konfirmert i Eidsvoll i 1864:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=39&filnamn=kf02371861&gardpostnr=313&personpostnr=937&merk=937#ovre

 

Eyvind Hellstrøm og vassgrauten var en gastronomisk höjdare i programmet! Men at Hellstrøm overrasker har jeg også opplevd da han ble lurt trill rundt av Kompani Karlsen. Han skulle stille i ulike kostymer for det han trodde var en reklamefilm og gikk inn i oppgaven med iver og glød og tok det veldig pent og humoristisk da han skjønte at det hele var tull fra ende til annen!

 

Problemet mitt da jeg skulle lete etter Willy Hellstrøm og søsknene hans, var at mange av dem ble døpt flere år etter at de var født! I ett tilfelle ble flere søsken døpt samme dag også. Den eldste broren, Erling Alexander, ble døpt rett før han ble konfirmert, så vidt jeg husker.

 

Ellers må jeg si at farens arbeidsforhold under krigen og de opplysningene Johanne Bergkvist kom med, var opplysninger som hun hadde funnet, ikke jeg. Opplysningene kom fram da de begynte å søke etter faren i de kommunale tellingene, og jeg vet at faglig ansvarlig Are Gustavsen var flere turer på Byarkivet ifm de ulike programmene, i tillegg til at Monsters egne folk også var der i jakten på opplysninger om de enkelte deltakerne.

 

De tok heller ikke fram Hellstrøms svenske slektsbakgunn, men den var ikke helt ulik bakgrunnen til Unni Lindell, som deltok i sesong 1. Det er vel noe med å finne nye veier, historier og temaer, slik at programmene ikke blir for mye repetisjon. Imderltid har deltakerne også sine egne ønsker om hva de vil ha opplysninger om, og for Hellstrøm var det sikkert fascinerende å lære om verksarbeiderne og sin kvenske bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyvind Hellstrøm og vassgrauten var en gastronomisk höjdare i programmet!

 

 

Så det var rett og slett vassgraut altså ?

 

Du skal sjå vassgrauten får et oppsving fra husmannskost til statusmat slik det har gjort med så mye annet som var husmannskost før, tenker da på pinnekjøtt, rakfisk, spekesild, lutfisk og mye annet som har steget i gradene :-)!

 

Og den er bedre enn den ser ut for:-)!

http://www.steinkjer....php?art_id=489

 

Ellers er det sikkert begrenset hva en får plass til når slikt skal redigeres ned til en times TV-program?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg forsto det slik, eller i alle fall havre og bygg kokt i vann - var det ikke det Hellstrøm sa?

 

Her er en oppskrift på vassgraut: http://tradisjoner.no/oppskrift1414.html

 

Ja, jeg forsto det slik, eller i alle fall havre og bygg kokt i vann - var det ikke det Hellstrøm sa?

 

Her er en oppskrift på vassgraut: http://tradisjoner.n...skrift1414.html

 

Litt mer vassgraut eller byggmelsgraut med bilde: http://www.steinkjer-kommune.net/eggevandring/egge/index.php?art_id=489

 

Ellers går det sikkert an å spørre Rune G. Håkonsen...

 

Ja, jeg forsto det slik, eller i alle fall havre og bygg kokt i vann - var det ikke det Hellstrøm sa?

 

Her er en oppskrift på vassgraut: http://tradisjoner.n...skrift1414.html

 

 

 

Litt mer vassgraut eller byggmelsgraut med bilde: http://www.steinkjer....php?art_id=489

 

Ellers går det sikkert an å spørre Rune G. Håkonsen...

 

Her oversikt over ansatte Karmøy Kulturopplevelser AS: http://vikinggarden.no/om-oss/ansatte-2/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Litt mer vassgraut eller byggmelsgraut med bilde: http://www.steinkjer....php?art_id=489

 

 

Som det står nevnt i lenken har jeg også hørt at de helte fleskefett over vassgrauten hvis de hadde slikt å ta av, og da ble det nok faktisk litt av en kraft-kost?

 

Har selv aldri smakt den varianten, men iflg. de som har smakt den skal det være kjempegodt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte en mail til Rune G. Håkonsen og fikk kjapt svar, blant annet på spørsmålet om vassgrauten og Hellstrøm. Rune skriver:

 

"Ja det var vassgraut med bygg som ble servert en noe skeptisk Hellstrøm.

Smakte jo ikke vondt grøten, men heller ikke så mye mer...

Grøt og sild var nok hovedingrediensene på datidens menyer. I hvertfall hos vanlige folk."

 

Så da har vi vel fått svar på spørsmålet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte en mail til Rune G. Håkonsen og fikk kjapt svar, blant annet på spørsmålet om vassgrauten og Hellstrøm. Rune skriver:

 

"Ja det var vassgraut med bygg som ble servert en noe skeptisk Hellstrøm.

Smakte jo ikke vondt grøten, men heller ikke så mye mer...

Grøt og sild var nok hovedingrediensene på datidens menyer. I hvertfall hos vanlige folk."

 

Så da har vi vel fått svar på spørsmålet :D

 

 

Da sier vi at grauten er utdebattert ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tok heller ikke fram Hellstrøms svenske slektsbakgunn, men den var ikke helt ulik bakgrunnen til Unni Lindell, som deltok i sesong 1. Det er vel noe med å finne nye veier, historier og temaer, slik at programmene ikke blir for mye repetisjon. Imderltid har deltakerne også sine egne ønsker om hva de vil ha opplysninger om, og for Hellstrøm var det sikkert fascinerende å lære om verksarbeiderne og sin kvenske bakgrunn.

 

Jeg er enig med Grethe Flood at det var synd Hellstrøms svenske opphav ikke ble nevnt. Først og fremst ville det være av interesse om vi fikk vite noe om betydningen/opprinnelsen av navnet hans. Gjentagelsen i forhold til Unni Lundell's research kan vel ikke skade; Sverige er så mangt.

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo nevne at jeg fant backstugusittare i en gren av Hellstrøms svenske farsslekt. Mener det var på farfar Karl Hellstrøms morsside. Det betyr at det var fattigdom i denne slektsgreinen også. Her står det litt om begrepet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Backstugusittare. Personlig synes jeg det var vel så spennende med det kvenske innslaget i slekta - nå snakker jeg for meg selv og hadde det vært tid og muligheter, kunne en avstikker til Tornedalen vært spennende.

 

Det burde kanskje også sagt litt mer om selve kopperverket i Kåfjord, hvor lenge det var i drift og at konflikter mellom norske og kvenske arbeidere ble forebygd ved å plassere kvenenes boliger i god avstand fra selve verket. På Kreetanpää (Kreta), ved Mathiselvas utløp på andre siden av fjorden, vokste kvenbyen frem i løpet av kort tid. For at kvenene ikke skulle være avhengig av båt for å komme seg til verket, ble det i 1836 bygd en bru over Innerstrømmen (http://www.alta.museum.no/sider/tekst.asp?side=160)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg håpet de skulle til Tornedalen, det hadde vært interessant. Det er nesten slik at det burde vært mer enn ett program om hver person, det virker som det vanligvis er nok materiale å ta av. Men de må kanskje følge konseptet slik det er skapt av BBC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt på at det ble sagt at Hellstrøms oldmor var kven, da det var notert "lappisk" i kirkeboken. Så vidt meg bekjent er lap/lapp brukt om samer og kven om folk av finsk avstamning innvandret til og bosatt i Nord-Norge og Sverige i det 18-. og det 19. århundre. I min søken etter slekt i Sjomen har jeg flere ganger i kirkebøkene kommet over tilføyelsen "lap", og har hele tiden ment at dette var min samiske slekt, tilbake til: Niels Arentssen f.1651. Finnerydninger er også meget brukt om nyrydningene hvor de bodde, sjøsamer som i Sjomen, på 16. og 1700-tallet, med skattefrihet. Forøvrig var sjøsamene meget gode båtbyggere.

 

TORE-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at kirkebøker ikke altid er å stole på, men når uttrykket lap/lapp er notert over flere genrasjoner?

 

TORE-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysningene i kirkeboka er normalt gitt av personer som er innvolvert i en kirkelig handling. Dersom de oppgav at de var samer i samtale med presten, vil vel dette blitt ført inn i kirkeboka. Vi må ta med i betraktnig, at det kunne vært språkvansker som førte til "feilen", dersom opplysningen om opphav er feil.

 

Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.