Gå til innhold
Arkivverket

Kathrine Olefine Nilsine Randby/Ramby/Nilsen/Knudsen f. 1889 i Årstad

Henning Andersen
 Del

Recommended Posts

Kathrine Olefine Nilsine ble født 22.6.1889 i Årstad. Moren hennes var Regine Knudsen og faren Nils Randby/Ramby. Dette var foreldrenes 1. leiermål. Dåpsinnførselen finnes her: #37 http://www.arkivverk...ny&idx_side=-37

Jeg har interesse for å få tak i hennes videre skjebne. Jeg har ikke funnet noen dødsinnføring på henne, ei heller har jeg funnet henne i 1900- eller 1910-tellingen. Mulig hun skiftet navn? Jeg har grunn for å tro at hun ble satt bort om hun levde opp.

Er det noen mulighet for å hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren var fra Kristiania, moren bare 19 år. Dersom barnemoren kom fra Kristiania kan hun ha dratt tilbale dit etter fødselen, enten med datteren, eller etter å ha satt henne bort i Årstad eller Bergen. Finnes det flere opplysninger om barnemoren? Hadde hun slekt i Årstad, eller var det bare tilfeldig at hun kom dit og fødte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnemoren var absolutt ikke alene i Bergen. Hun var selv født i Bergen, men sikkert pga vanskelige kår, etter at faren døde, flyttet hun sammen med ei tante og hennes mann til Kristiania. Her ble også barnemoren konfirmert i 1885 - 15 år gammel. Enten ble hun gravid i Kristiania og reiste tilbake til Bergen og fødte der, eller hun var i Bergen i en mellomperiode. Resten av livet bodde hun i Kristiania. Det er en eldre søster av barnemoren som oppgir at dette er Regines og Nils' første leiermål. Hun het Olava Lund, født Knudsen. 1891-tellinga, når den kommer i sin helhet på nett, vil trolig si noe mer om Kathrine - som da er drøye året gammel. Jeg har sett i kirkebok for begravede for Årstad uten å finne noe sikkert funn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider