Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Kathrine Olefine Nilsine ble født 22.6.1889 i Årstad. Moren hennes var Regine Knudsen og faren Nils Randby/Ramby. Dette var foreldrenes 1. leiermål. Dåpsinnførselen finnes her: #37 http://www.arkivverk...ny&idx_side=-37

Jeg har interesse for å få tak i hennes videre skjebne. Jeg har ikke funnet noen dødsinnføring på henne, ei heller har jeg funnet henne i 1900- eller 1910-tellingen. Mulig hun skiftet navn? Jeg har grunn for å tro at hun ble satt bort om hun levde opp.

Er det noen mulighet for å hjelpe meg?

Faren var fra Kristiania, moren bare 19 år. Dersom barnemoren kom fra Kristiania kan hun ha dratt tilbale dit etter fødselen, enten med datteren, eller etter å ha satt henne bort i Årstad eller Bergen. Finnes det flere opplysninger om barnemoren? Hadde hun slekt i Årstad, eller var det bare tilfeldig at hun kom dit og fødte?

Barnemoren var absolutt ikke alene i Bergen. Hun var selv født i Bergen, men sikkert pga vanskelige kår, etter at faren døde, flyttet hun sammen med ei tante og hennes mann til Kristiania. Her ble også barnemoren konfirmert i 1885 - 15 år gammel. Enten ble hun gravid i Kristiania og reiste tilbake til Bergen og fødte der, eller hun var i Bergen i en mellomperiode. Resten av livet bodde hun i Kristiania. Det er en eldre søster av barnemoren som oppgir at dette er Regines og Nils' første leiermål. Hun het Olava Lund, født Knudsen. 1891-tellinga, når den kommer i sin helhet på nett, vil trolig si noe mer om Kathrine - som da er drøye året gammel. Jeg har sett i kirkebok for begravede for Årstad uten å finne noe sikkert funn der.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.