Gå til innhold
Arkivverket

Ole Temte født 1862 i Solum nedre, Sigdal, Buskerud.

Steinar Sandvik
 Del

Recommended Posts

Ole Temte sees i Ft 1900 Sigdal, født 1862 i Sigdal, gift med Gina Olsdatter født 1863 i Eiker.

Jeg har notert at Oles foreldre het Ole Olsen, fra Sigdal og Dorthe Kristoffersdatter, men er ikke sikker på at det er rette foreldre..

I Kb 1860-1871 for Sigdal ser jeg en Ole Olsen født 14.4.1862 i Solumshængslet, Sigdal, med far Ole Olsen og mor Dorte, hvis etternavn jeg ikke kan tyde. Dette kan være Ole som kaller seg Temte i 1900-tellingen for Sigdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Temte var sønn av det paret du nevner her; Ole Olsen og Dorthe Kristoffersdatter.

Ole og Dorthe finner du omtalt under gården Mollerud i Sigdalsbøkene av Andreas Mørch. Side 406 i bind 1. (gml utgave)

Ole og Dorthe må ha flyttet til Botne der en rekke av barna er født. I 1875 finnes familien på Øvre Temte i Nedre Eiker. Norske gårdsbruk sier at Ole Olsen kjøpte Temte Gnr. 30/1 i Nedre Eiker omkring 1870. (sigdalsbøkene)

Dorthes foreldre var Kristoffer Kristoffersen og Maren Karine Kristoffersdatter. ( se side 39 Sigdalsbøkene bind 1)

mvh

Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Tor Kenneth og Grethe for at dere hjalp meg med Temte-folket. Jeg har rotet mye i folketellingene uten selv å finne dem. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.