Gå til innhold
Arkivverket

Har jeg funnet riktig Berta Martinussen?

Recommended Posts

Mormora mi lurte hele livet sitt på hvem hun egentlig var, og nå vil jeg se om jeg kan finne ut noe mer. Mormor ble nemlig adoptert bort og klarte selv aldri finne ut hvem de biologiske foreldrene var. Mormor, Ester Thorsen (Gullaksen før hun ble gift), ble født 29. juli 1917 og har vært død i mange år nå. Hun hadde en god oppvekst og ble adoptert av Hanna og Fridtjov Gullaksen fra Jelsa i Ryfylke i Rogaland, men hørte rykter da hun var liten om at den biologiske mora het Berta Martinussen og kom fra Bergen. Fra folketellinga i 1910 finner jeg bare en Berta Martinussen når jeg søker i digitalarkivet. Hun ble ifølge tellingen født i Bergen i

9. august 1889 og bodde i bydelen Aarstad (Årstad).

Det jeg ønsker å spørre dere om er hvordan jeg kan gå fram for å finne ut om det fantes flere kvinner kalt Berta Martinussen på denne tida? Det er jo slett ikke sikkert dette er den rette.

Og ikke minst: Hvordan kan jeg finne ut mer om denne Berta Martinussen fra Aarstad? Går det an å finne ut hvor mange barn hun fødte og når for eksempel? Jeg har bladd gjennom mange kirkebøker for Bergen og Aarstad, pluss en del fra Stavanger og Ryfylke, litt på måfå, men har så langt ikke klart å finne en fødselsregistrering av mormor Ester.

Jeg har heller ikke klart å finne ut hvorvidt det finnes noen form for register over adopterte barn.

Håper dere kan gi meg litt starthjelp!

Hilsen Brita, en svært fersk slektsforsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha forsøkt å finne konfirmasjonen, som vel fant sted rundt 1932. Der skal det stå hvor hun var født og døpt, og også dato for dåpen. Ved hjelp av disse opplysningene ville jeg ha gått til dåpsinnførselen for å se hvilke opplysninger som der er gitt. I 1917 var adopsjonsloven så vidt trådt i kraft, og det var bare "svake" adopsjoner, slik at det ikke var noe til hinder for å gi opplysninger om biologiske foreldre. Det er ført fødselsprotokoller ved prestekontorene fra 1916, og i disse skal det stå når far og mor var født. Slik skulle man kunne identifisere barnets biologiske mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider