Gå til innhold
Arkivverket

Underminer Einar Eugen Larsen f. 18.12.1890 i Horten

Siv-Inger Fredagsvik Simonsen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker å finne mer informasjon om min grandgrand onkels bortgang. Det er blitt meg fortalt at han var i militæret og var med på å rydde miner etterkrigen da en mine gikk av under detonering. Han etterlot seg kone og en sønn på to år.

Dette er hva jeg har fått bekreftet fra Kirkebøker og folketellinger:

Ved folketellingen i 1900 bor han hjemme med foreldre (Johan Christian Ragnvald Larsen f. 03.11.1856 og Inga Nilsine Nilsen f. 18.09.1869) og yngre søsken på Baggerød i Horten. Samme adresse ved folketellingen i 1910, han har nå tittelen Minekonstabel i Marinen. 4 år senere 21.03.1914 gifter han seg i Horten med Marie Kristine Kristensen f. 22.09.1892 i Horten. 22 august samme år blir de foreldre til Ragnar Bryde Larsen.

Jeg finner en nevø oppkaldt etter ham i 1919. Ragnar står som konfirmant i Horten, 1.12.1929. Enken giftet seg igjen, og flyttet angivelig til Brevik. Dette har jeg ingen bekreftende opplysninger på. Ragnar ble begravet i Horten og deler grav med Wera Larsen, trolig hans kone.

Hvordan skal jeg gå frem for å finne ut mer omkring min grandgrand onkels tragiske død. Hvor skal jeg lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Siv-Inger Fredagsvik Simonsen

Ifølge dødsmelding for Horten fra Mellom Jarlsberg sorenskriveri døde Einar Larsen 12.11.1918. Det fremkommer ikke opplysninger om hvor han døde. For videre opplysninger kan du prøve å lete etter dødsfallet i kirkebøkene, det kan være at dødsfallet er innført en stund etter at han døde.

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!!!

Til Siv-Inger Fredagsvik Simonsen

Ifølge dødsmelding for Horten fra Mellom Jarlsberg sorenskriveri døde Einar Larsen 12.11.1918. Det fremkommer ikke opplysninger om hvor han døde. For videre opplysninger kan du prøve å lete etter dødsfallet i kirkebøkene, det kan være at dødsfallet er innført en stund etter at han døde.

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Hei,

Det finnes veldig lite info om Einar, og det kan jeg si som har vokst opp med Ragnar som verdens beste bestefar :). Ikke engang Lokka (kone til Einar), snakket om sin avdøde manns skjebne. Kanskje hun ikke engang visste. Etter hans død, da bestefar var 2 år, bodde hun hjemme hos sin mor frem til hun møtte sin nye mann, Hans Henrik Hansen. Jeg så det ble nevnt at bestefar ble konfirmert i -29 i Horten, og det er av den naturlige grunn at Lokka ikke giftet seg før midten på -30 tallet, slik at hun var alene med Ragnar da han ble konfirmert. Da de giftet seg flyttet de til Brevik hvor han var formann ved Dalen Portland Cementfabrikk. Ragnar flyttet aldri fra Horten, og giftet seg med Wera Larsen (født Andersen) 19.12.36.

"Lokka" bodde med sin mann i Brevik frem til de flyttet til Stavern da Hans Henrik ble pensjonist. Etter noen år i Stavern flyttet de til Horten.

Ragnar Bryde Larsen og Wera Larsen fikk to døtre, Karin og May-Brith, født i 1944 og 1950. May-Brith bor idag på Tolvsrød utenfor Tønsberg og Karin bor i Horten.

Hos min mor, Karin, står det fortsatt et bilde av Einar med sønnen Ragnar som "rir hest" på sin far.... dette kan skannes og mailes om du måtte ønske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider