Amund Solbakken Skrevet Januar 22, 2013 Del Skrevet Januar 22, 2013 Hva er forskjellen på "Minsterialbok" og "Klokkerbok"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Aage Løkke Skrevet Januar 22, 2013 Del Skrevet Januar 22, 2013 Den første er ført av presten ("ministeren") og den andre av klokkeren. Bøkene er som oftest dubletter. Hvis du gjør et funn i den ene og finner noe som er utydelig skrevet, kan det hende at dette er lettere leselig i den andre. (Noen steder er klokkerboken lettere å lese, fordi klokkeren ofte var lærer og skrev penere enn presten, he he.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Arild Vesthagen Skrevet Januar 22, 2013 Del Skrevet Januar 22, 2013 Ministerialbok er originalprotokollen skrevet av sognepresten. Klokkerbok er en kopi som ble ført fortløpende av klokkeren. De skulle oppbevares hver for seg med tanke på brann. Skulle den ene gå tapt, ville man ha den andre igjen. Klokkerbøkene skulle avleveres til statsarkivene så fort de var utskrevet. Minsterialprotokollene blir beholdt på prestekontorene så lenge de har behov for dem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Aage Løkke Skrevet Januar 22, 2013 Del Skrevet Januar 22, 2013 Ole Arild og jeg har svart på dette samtidig, men Ole Arilds forklaring er mye bedre! Her får vi jo også begrunnelsen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amund Solbakken Skrevet Januar 22, 2013 Forfatter Del Skrevet Januar 22, 2013 Takker. Da ble jeg litt klokere her også... B) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Aage Løkke Skrevet Januar 22, 2013 Del Skrevet Januar 22, 2013 Lykke til, dette er en spennende og til tider morsom hobby! Og så blir vi "kjent" med forfedre som vi kanskje ikke en gang visste om! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarl V. Erichsen Skrevet Januar 22, 2013 Del Skrevet Januar 22, 2013 I Fjære hadde vi brann i prestegården på 1930-tallet, og vi må nå utnytte klokkerbøkene for de periodene de dekker. Men de har vel helst fokus på dåpshandlinger. Vielser, konfirmasjon mv finner jeg ikke, så vidt jeg husker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå