Gå til innhold
Arkivverket

Enok Larsen Tjelta døde i 1896 - av hva?

Grete Jøraas
 Del

Recommended Posts

Når jeg tenker meg om, så tror jeg at dødsårsaken i kirkeboken sier at han var i en ulykke/situasjon som førte til at han døde senere. Blir det kanskje da lettere å tyde det siste ordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar, dette ser ut til å være det rette forslaget:) - takk til deg!

Det var nærmest et "skudd i blinde" for å si det sånn, for greide liksom ikke å få til noe bedre :(

Men hvis det er riktig, hva slags kjøring drev han med når det gikk så ille?

Ett eller anna arbeid med hest sikkert i hvertfall, hvis det er kjøring det står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøretøyet må ha vært hest og kjerre - kanskje han veltet ned en skråning eller noe slikt siden han skamslo seg? Han var bonde, mer vet jeg ikke. Hvilke andre ulykker kan passe inn med det 'uleselige' ordet i 1896?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøretøyet må ha vært hest og kjerre - kanskje han veltet ned en skråning eller noe slikt siden han skamslo seg? Han var bonde, mer vet jeg ikke. Hvilke andre ulykker kan passe inn med det 'uleselige' ordet i 1896?

Ja noe sånt, eller at han har falt ned fra et lass av noe slag og landa forkjært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.