Magne Polden Skrevet Januar 29, 2013 Del Skrevet Januar 29, 2013 Hei I den seinare tid har søk i digitalarkivet gått - eg vil ikkje seia tregt, heller treeeeeeeeeeeeeeegt. Har "Tore på sporet" og "hvem tror du at du er" generert so stor belastning for DA at det ikkje heilt klarer å følgja med? Slik det no ser ut, so gjekk søk på scanna kyrkjebok (eg hadde adresse til ei bestemt side) i timeout, so følelsen er at smøreoljen i systemet er utblanda med sirup Magne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne Hildrum Skrevet Januar 29, 2013 Del Skrevet Januar 29, 2013 Du er vel ikke den eneste som opplever det slik. Jeg har funnet ut at søk sent på natten, tidlig morgen går en del kjappere. Søk på dagtid må du ha god tid og enorm tålmodighet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken V. Nordberg Skrevet Januar 29, 2013 Del Skrevet Januar 29, 2013 Forsiden for kirkebøkene har hatt denne meldingen på toppen ganske lenge nå: Grunnet høy belastning vil tjenesten i perioder være utilgjengelig. Vent 10-15 minutter og prøv igjen. Det er opp og ned for meg også; noen ganger går det greit og noen ganger er det tregt. Men det ser ut som Digitalarkivet ihvertfall er fullt klar over at belastningen tidvis fører til treghet og nedetid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Ø. Lunde Skrevet Januar 29, 2013 Del Skrevet Januar 29, 2013 Håper interessen for slektsforskningen dabber raskt av igjen. Siden Digitalarkivet synes bekvem med å levere middelmådig tjeneste, er det bare å vente på at bruken av databasene synker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken V. Nordberg Skrevet Januar 29, 2013 Del Skrevet Januar 29, 2013 Der er du litt urettferdig synes jeg. Det er ikke mange land som tilbyr en slik tjeneste gratis til allmenheten. Jeg snakker ikke for Digitalarkivet her, meg tror tregheten av systemet ikke har noe med hvor bekvem Digitalarkivet er, men heller tilgjengelige ressurser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Ø. Lunde Skrevet Januar 29, 2013 Del Skrevet Januar 29, 2013 Tjenesten er ikke gratis. Det er offentlig ansatte som driver den, og alle som er skattebetalere betaler. Over skatteseddelen. Dessuten kunne man forutsett sterk økning i bruken av databasene og vært føre var med tilgjengelige ressurser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken V. Nordberg Skrevet Januar 29, 2013 Del Skrevet Januar 29, 2013 Ja, hvis du skal spikke flisene så nøye så kan du like gjerne si at ingenting er gratis. Alle verdensborgere, Norsk eller ikke og helt uavhenging av økonomisk bakgrunn, med datamaskin og internett-tilgang kan nyte Digitalarkivets tjenester. Datagrunnlaget inneholder også en mengde dugnadsarbeid. Du skal ha en ganske utilbøyelig definisjon av "gratis" for og kunne hevde at Digitalarkivet ikke er gratis. Du kan jo kanskje prøve og kalkulere den enkelte skattebetalers økonomiske belastning av Digitalarkivets latterlige lave budsjett og se hvordan de står i sammenheng med andre genealogiske betalingstjenester. Du ser jo ut til og være tilhenger av ressursøkning til Digitalarkivet. Der støtter jeg deg fullt ut. Men og si at Digitalarkivet er "bekvem" med en "middelmådig" tjeneste er urettferdig uansett hvordan du snur på det. Jeg tror de fleste ansatte i Digitalarkivet ville med glede oppgradert sine tjenester dersom de hadde ressurser til det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åsbjørg Susort Skrevet Januar 29, 2013 Del Skrevet Januar 29, 2013 Tjenesten er ikke gratis. Det er offentlig ansatte som driver den, og alle som er skattebetalere betaler. Over skatteseddelen. Dessuten kunne man forutsett sterk økning i bruken av databasene og vært føre var med tilgjengelige ressurser. Og noen av disse offentlig ansatte er inne her og svarer 24/7 Tror nok det er langt utover stillingsinstruks og lønn. De vi leiter etter forsvinner ikke ut av arkivene... Vi finner dem bare litt seinere... :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne Polden Skrevet Januar 30, 2013 Forfatter Del Skrevet Januar 30, 2013 Trond Ø. Lunde: Håper interessen for slektsforskningen dabber raskt av igjen. Siden Digitalarkivet synes bekvem med å levere middelmådig tjeneste, er det bare å vente på at bruken av databasene synker. Eg håper for all del at DET ikkje skjer, men at den fantastiske tenesta som digitalarkivet i bunn og grunn er, får vekstvilkår av ein størrelse som gir både DA og brukarane pusterom. Magne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inger Karin Haarbye Skrevet Januar 30, 2013 Del Skrevet Januar 30, 2013 Jeg har ikke lyst til å kritisere noen - eller tjenesten her, men det er et faktum at digitalarkivet er forferdelig tregt nå, faktisk det meste av dagen. Fortsetter det slik, så er det ikke et tilbud til folk flest, bare de som virkelig kan bruke hele dagen (eller aller helst natten) til sin hobby. Noen ganger gir jeg helt opp, etter å ha brukt masse tid og fått "timeout" mange ganger. Jeg håper at det blir ordnet opp i serverproblemene her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leif B. Mathiesen Skrevet Januar 30, 2013 Del Skrevet Januar 30, 2013 bare de som virkelig kan bruke hele dagen (eller aller helst natten) til sin hobby. Det skjer om natten også. Enten får man sette inn en ekstra "vogn" (som NSB måtte gjøre :rolleyes: ) Eller så må man kanskje begrense antall søk hver bruker har samtidig. F.eks. 2 søk pr, IP-adresse samtidig. Jeg har sett at en bruker har hatt 5 åpne sider mens han søkte på den 6. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Anette Skogseth Clausen Skrevet Januar 31, 2013 Del Skrevet Januar 31, 2013 Som det så korrekt er påpekt her, så skyldes tregheten en formidabel pågang kombinert med slitne servere. Det er dessverre slik at vi har enkelte servere som er moden for utskiftning. Dette har vært kjent en stund og vi har ventet på å komme først i prioriteringskøen. Digitalarkivet er en del av Arkivverket og etatens tjenester dekker mange viktige felt som alle krever sitt av ressursene vi får tildelt fra Kulturdepartementet. Selv om Digitalarkivet er en av satsingsområdene for Arkivverket, kan vi likevel ikke forvente at alle midler skal gå med til denne tjenesten. IT-avdelingen er kjent med at serverne sliter under den store bruken og har satt inn 24-timers vakt, 7 dager i uken, nettopp for å kunne håndtere problemene når de oppstår, så ingen skal måtte gå en hel kveld eller helg uten å få bruke Digitalarkivet. Jeg vet ikke om de finner en løsningen på tregheten før vi får byttet ut noen av maskinene. Det er antydet at serverbytte kan skje til høsten. Jeg er utrolig glad for den økte pågangen på nettsidene, men skulle gjerne ha hatt raskere tjenester. Jeg beklager. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne Polden Skrevet Januar 31, 2013 Forfatter Del Skrevet Januar 31, 2013 Eg takker for svaret, Anette. Sjølv om eg ofte er lei av å venta, so er eg likevel glad for at der er so mange som har oppdaga kva for skattkammer digitalarkivet i verkeligheten er. At serverane er overvaka 24/7 er formidabelt, og vitnar om stor entusiasme, som eg vil nytta høvet til å takka for. Magne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne Hildrum Skrevet Januar 31, 2013 Del Skrevet Januar 31, 2013 Setter stor pris på tilbakemeldingen din Anette. Vi får bare leve med at det går tregt, men det er veldig positivt at de passer på 24-7. Ingenting er mere irriterende enn at alt detter ned en fredags kveld og man vet man må vente til mandag morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anita Jaconelli Olsen Skrevet Januar 31, 2013 Del Skrevet Januar 31, 2013 I kveld kommer jeg ikke inn i det hele tatt :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henning Andersen Skrevet Februar 1, 2013 Del Skrevet Februar 1, 2013 Jeg har sittet og ventet til nå, og det er fortsatt ingen mulighet for å komme seg inn. Så da får'n heller gå og legge seg da... :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tone Merete Bruvik Skrevet Februar 1, 2013 Del Skrevet Februar 1, 2013 Ja, nå har det som dere naturligvis har fått med dere stoppet helt, det gjelder det skannede materiale. Feilen oppstod i går kveld, og det ser ut til å være problem med kommunikasjonen mellom serverne i Bergen og Oslo. Det er nok noe som må få seg en omstart. Det jobbes med saken, og vi håper feilen er rettet i løpet av en times tid nå fredag morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tone Merete Bruvik Skrevet Februar 1, 2013 Del Skrevet Februar 1, 2013 Det er oppe igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore S. Falch Skrevet Februar 1, 2013 Del Skrevet Februar 1, 2013 Fint at ting er i orden igjen - men hvis dette var en enkel ting (Irriterende, men heldigvis enkelt å rette, ifølge ditt svar under Tekniske tilbakemeldinger), hvorfor kunne ikke "nattevakten" løse dette? Ifølge Anette Clausen er IT-avdelingen [..] kjent med at serverne sliter under den store bruken og har satt inn 24-timers vakt, 7 dager i uken, nettopp for å kunne håndtere problemene når de oppstår, så ingen skal måtte gå en hel kveld eller helg uten å få bruke Digitalarkivet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet Februar 1, 2013 Del Skrevet Februar 1, 2013 Fint at ting er i orden igjen - men hvis dette var en enkel ting (Irriterende, men heldigvis enkelt å rette, ifølge ditt svar under Tekniske tilbakemeldinger), hvorfor kunne ikke "nattevakten" løse dette? Ifølge Anette Clausen er IT-avdelingen [..] kjent med at serverne sliter under den store bruken og har satt inn 24-timers vakt, 7 dager i uken, nettopp for å kunne håndtere problemene når de oppstår, så ingen skal måtte gå en hel kveld eller helg uten å få bruke Digitalarkivet. Jeg har i løpet av dagen snappet opp at feilen lå på en server der ingen forventet at feil skulle oppstå, og derfor fikk vakten heller ikke noe varsel. (Med forbehold om at jeg har forstått rett.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bent Vangli Skrevet Februar 2, 2013 Del Skrevet Februar 2, 2013 Jeg vil takke alle som kommer med tilbakemeldinger. Det hjelper oss å rydde unna problemer. Som regel er de enkle å rette når en først finner feilen, men det kan være ordentlig vrient å finne den egentlig årsaken. spesielt i tilfeller hvor den virker fullstendig uventet. Overskriften i denne tråden er særdeles treffende i dette tilfellet, kanskje spesielt for det skannede materialet. Det har vært sirup og det kunne virke som det var begrensninger i systemen som var årsaken. I dag tidlig fikk jeg avdekket et nettverksproblem i kommunikasjonene mellom noen servere hvor et nettverkskort helt umotivert hadde redusert hastigheten til en tidel av hva det skulle være uten andre funksjonelle feil. Dette er nå rettet. Jeg kommer til å følge med på dette nettverkskortet og den totale trafikken gjennom helgen for å se om dette bedrer situasjonen. Mvh Bent Vangli Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne Polden Skrevet Februar 2, 2013 Forfatter Del Skrevet Februar 2, 2013 I dag virker DA å vera tilbake til normal hastighet. Eg takker for at det ser ut til å vera retta opp :D Magne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne Polden Skrevet Februar 5, 2013 Forfatter Del Skrevet Februar 5, 2013 No har vi vore gjennom ein episode med "Tore på sporet" og ein episode med "hvem tror du at du er", siden denne tråden blei starta. Digitalarkivet har, etter det eg kan sjå, oppført seg eksemplarisk - uten irriterende treghet. Eg trur vi kan sei at sirupen er ute av smøresystemet, og friskmelda DA. Tusen hjertelig takk Magne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts