Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Peder Iversen og Ane Michaelsdatter, Trondheim 1801

Recommended Posts

Vet noen noe om disse personene; hvor de kom fra og hvem foreldrene var?

Mine tipp-tipp-oldeforeldre het Peder Iversen/Sivertsen og Ane Michaelsdattter begge f. ca 1774. Jeg finner dem i Trondheim i 1801. Han er da Piber ved 1. Trondhjemske Gevorbne Infanteriregiment. Ved giftermålet står det 2. Compagnie.

De giftet seg i Trondheim 23 mai 1797. Peder skrives da som Sivertsen og er Piber. Ane Michaelsdatter er tilhørende i Strinden Menighet.

Det eldste barnet – Michael blir døbt 3. september 1797 i Nidaros Domkirke. Peder kalles også her Sivertsen.

I 1801 får de en datter, Marthe Maria, som døpes i Vår frues kirke 17 mai. Hun er ikke oppført i folketellingen, men jeg finner henne ikke som begravet. Peder kalles her Iversen, som i folketellingen, men er beskrevet som Tambour. Ane er her kalt An. S. Michaelsdatter.

I 1807 får de en sønn, Hans. Han blir døpt i Våt Frues kirke 1. mars. Peder kalles her Iversen og er skrevet som matros.

Hans finner jeg igjen i Mosvik. Han blir konfirmert 8 sept 1822 i Eid kirke i Ytterøy og er blitt oppfostret av Arnt Rasmussen Øxenaas. Jeg finner ikke ut hvor foreldrene ble av.

Kan noen hjelpe meg med kilder jeg kan lete i for å finne ut av når og hvorfor Hans ble satt bort?

Jeg finner heller ikke igjen de andre søsknene, Michael og Marthe Maria.

Telling 1801 5te Rode Klub Veiten

Hus/5

5630 * Peder Iversen Logerende 27 Bægge i 1ste egteskab Piber ved 1ste regiment M fglass.gif

5631 Ane Michelsdtr Hans kone 27 Bægge i 1ste egteskab K fglass.gif

5632 Michel Pedersen Deres søn 4 M

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.