Gå til innhold
Arkivverket

Hurdal ekte. 1907

Berit Gullbekk
 Del

Recommended Posts

Tusen takk! Jeg har prøvd å søke på stedsnavn Røisterud og Røsterud uten hell. Hva kan det hete i dag tro? Han er smed og født i Tinn. i 1865 bodde han i Nore, Uvdal., men som smed kan han jo ha reist både hit og dit.

De er på Mogen i Nore i 1900 og sønnen kaller seg Mogen. Lurer på om det er noe forskningsfeil her et sted?

Det er en Rustgaard i Nore i 1900. Kan det være det tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står Røislandshagen.

Ved Knuts konfirmasjon i Uvdal/Nore er det lettere å lese - se nr.13 her: Buskerud fylke, Uvdal i Nore, Ministerialbok nr. III 3 (1878-1884), Konfirmerte 1879, side 38.

Her er vielsesinnførselen i Johannes kirke i Kristiania - se nr. 33 her: Johannes, Ministerialbok nr. 10 (1907-1919), Ekteviede 1907, side 4

Her er dåpen hans i Nore - se nr. 44 her: Buskerud fylke, Nore, Ministerialbok nr. I 3 (1858-1866), Fødte og døpte 1862, side 47.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#4 Ja, da lurer jeg på om det er en plass under Mogen? For nå fant jeg han død i Nore/Uvdal og der står det Mogen. Kan jo lure på hvor jeg har lett!! http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4195&idx_id=4195&uid=ny&idx_side=-142

Kom feil på ekteskapslinken, men det er også innført i Hurdal så trolig bodde de der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved 1900-tellinga fremkommer følgende interessante gårdsnavn i Hurdals nabokommune, Eidsvoll:

Røisivangen, Røisebraaten, Røisistuen, Røisilien, - antakelig med utgangspunkt i gårdsnanet Røisi. Men Røisterud er ikke nevnt.

(Glem dette. Løsningen ligger i foregående innlegg)

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom feil på ekteskapslinken, men det er også innført i Hurdal så trolig bodde de der.

Her er riktig lenke til vielsesinnførselen i Johannes kirke i Kristiania der vielsen faktisk fant sted: Se nr.33 her: Johannes, Ministerialbok nr. 10 (1907-1919), Ekteviede 1907, side 4 .

Det ser forrresten ut til at brudgommen var enkemann - se rubr.13 der det står at det foregående ekteskap er oppløst Ved Døden 6/1-95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#4 Ja, da lurer jeg på om det er en plass under Mogen? For nå fant jeg han død i Nore/Uvdal og der står det Mogen.

Røyslandshagen er temmelig sikkert en husmannsplass under gården Røysland, gårdsnummer 35 i Uvdal.

Mogen er en husmannsplass under Loftsgården i Nore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første kona har jeg funnet. Død i Romedal, begr. Tangen, Stange Hun var fra Stange. Knut har tydeligvis farta rundt som handelsmann. Ført i Vallset 1900, men oppholdt seg i Hurdalen. i 1910 er han i Nedre Eiker. Må vel gå ut fra at jeg har rette mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.