Gå til innhold
Arkivverket

Leter febrilsk i folketellingen 1865 etter styrmann Ole Martin Christophersen (f.1826) og konen Mathea Steenberg (f.1832).


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Vel det blir spennende å høre forklaringen på hvorfor, jeg måtte google litt på nettet og etter hva jeg leste meg  frem til er Elisabet's morfar klokker Ole Larsen Osvold fra Stange? 

 

 

I Sør-Østerdal Slektshistorielags medlemsblad Tjukke Slekta nr. 1/2014 var det en artikkel om Klokker Ole Larsen Osvold i Elverum.

 

Jeg er på reise nå og har ikke tilgang til dette heftet, men jeg skal finne det frem når jeg kommer hjem om en snau uke og se om det er relevante opplysninger i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Monica.

Her kommer også det jeg har om forfedrene til Elisabeth (dersom vi virkelig er av den oppfatning at Ole Torstensen var faren).

Ole Torstensen var døpt i Åmot, Hedmark 26.7.1767, og døde i Elverum 4.2.1826. Han  var i 1801 skredder og inderst på gården Sorknes i Åmot, men kom siden til Elverum med familien.

Faren var Torsten Torstensen Lapstuen, f. ca. 1728, begr. Åmot 9.11.1794. Han var husmann på plassen Lapstuen i Åmot. Lapstuen var husmannsplass under gården Sorknes. Han giftet seg i Åmot 13.4.1762 med Dorte Knutsdatter Rostad, f. Åmot ca. 1739, begr. Åmot 6.4.1777. Foreldrene til Torsten kjenner jeg ikke, men Dorte var datter av Knut Olsen Rostad (eller Rogstad), som døde før 1752. Broren Ole Olsen var gårdbruker på Rostad østre i Åmot, men trolig bodde også Knut på gården. Deres far var Ole Lassesen Rostad, som var gårdbruker på Rostad østre i Åmot. Ole Lassesen brukte gården i 1696.

Når det gjelder Elisabeths mor, Ingebor Karine Olsdatter Osvold, så var hun døpt i Elverum 15.10.1777 og døde i Elverum 8.12.1860. Hun giftet seg i Åmot 3.1.1800. Foreldrene var Ole Larsen Osvold, f. ca. 1744, begr. Elverum 30.6.1808, gift Stange, Hedmark 29.12.1774 med Lisbeth Larsdatter. Hun har jeg ingen opplysninger om. Jeg har også sjekket døde i Elverum 1801-1839, men finner henne ikke. Ole Larsen Osvold skal ha kommet fra gården Osvold østre i Stange, Hedmark. Flyttet til Elverum i 1775. Klokker i Elverum kirke 1775-1808. Han var videre husmann i 1801 på gården Kirkenær i Elverum.

Elisabeth døde i Christiania (som jeg tidligere har nevnt) i 1856. Du finner henne i kirkeboka for Garnison menigheten, datoen for dødsfallet er 29.5.1856. Moren overlevde datteren.

Da har du fått alt jeg vet om forfedrene til Elisabeth. Du bør for øvrig slå opp i bygdebøkene for Elverum og Åmot, for der finner du sikkert mer stoff om disse personene.

Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Monica.

Her kommer også det jeg har om forfedrene til Elisabeth (dersom vi virkelig er av den oppfatning at Ole Torstensen var faren).

Ole Torstensen var døpt i Åmot, Hedmark 26.7.1767, og døde i Elverum 4.2.1826. Han  var i 1801 skredder og inderst på gården Sorknes i Åmot, men kom siden til Elverum med familien.

Faren var Torsten Torstensen Lapstuen, f. ca. 1728, begr. Åmot 9.11.1794. Han var husmann på plassen Lapstuen i Åmot. Lapstuen var husmannsplass under gården Sorknes. Han giftet seg i Åmot 13.4.1762 med Dorte Knutsdatter Rostad, f. Åmot ca. 1739, begr. Åmot 6.4.1777. Foreldrene til Torsten kjenner jeg ikke, men Dorte var datter av Knut Olsen Rostad (eller Rogstad), som døde før 1752. Broren Ole Olsen var gårdbruker på Rostad østre i Åmot, men trolig bodde også Knut på gården. Deres far var Ole Lassesen Rostad, som var gårdbruker på Rostad østre i Åmot. Ole Lassesen brukte gården i 1696.

Når det gjelder Elisabeths mor, Ingebor Karine Olsdatter Osvold, så var hun døpt i Elverum 15.10.1777 og døde i Elverum 8.12.1860. Hun giftet seg i Åmot 3.1.1800. Foreldrene var Ole Larsen Osvold, f. ca. 1744, begr. Elverum 30.6.1808, gift Stange, Hedmark 29.12.1774 med Lisbeth Larsdatter. Hun har jeg ingen opplysninger om. Jeg har også sjekket døde i Elverum 1801-1839, men finner henne ikke. Ole Larsen Osvold skal ha kommet fra gården Osvold østre i Stange, Hedmark. Flyttet til Elverum i 1775. Klokker i Elverum kirke 1775-1808. Han var videre husmann i 1801 på gården Kirkenær i Elverum.

Elisabeth døde i Christiania (som jeg tidligere har nevnt) i 1856. Du finner henne i kirkeboka for Garnison menigheten, datoen for dødsfallet er 29.5.1856. Moren overlevde datteren.

Da har du fått alt jeg vet om forfedrene til Elisabeth. Du bør for øvrig slå opp i bygdebøkene for Elverum og Åmot, for der finner du sikkert mer stoff om disse personene.

Hilsen Bjørn

Hei Bjørn!

 

Tusen takk for masse info!  Jeg kan heller ikke se noen annen forklaring enn at farens navn er feil siden det ikke finnes noen med denne kombinasjonen, jeg har lett og lett og nå var jeg nær ved å gi opp  :rolleyes: Det er jo mye som tyder på at dette er riktig og alle slektsforskere vet jo at det er mye feil i kirkebøkene. Hennes morfar het jo Ole Larsen ;)  Når det gjelder hennes mormor så het hun Lisbeth Olsdatter og ikke Larsdatter så kanskje det blir lettere å finne henne da, jeg skal begynne å grave videre i bygdebøkene så kanskje det dukker opp noe spennende! Vi er vel i slekt vi også da kanskje?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Monica Rønning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Monica. Når det gjelder mormoren til Elisabeth ser jeg nå at jeg har skrevet feil. Jeg er fullstendig klar over at  hun het Lisbeth Olsdatter og ikke Lisbeth Larsdatter. Så når  jeg har lett  i kirkebøkene for å finne når damen døde, så er det under navnet Olsdatter jeg har lett.

Nei, dessverre er jeg nok ikke i slekt med deg. Dette er et arbeid jeg tok på meg for å hjelpe en venn av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Monica. Når det gjelder mormoren til Elisabeth ser jeg nå at jeg har skrevet feil. Jeg er fullstendig klar over at  hun het Lisbeth Olsdatter og ikke Lisbeth Larsdatter. Så når  jeg har lett  i kirkebøkene for å finne når damen døde, så er det under navnet Olsdatter jeg har lett.

Nei, dessverre er jeg nok ikke i slekt med deg. Dette er et arbeid jeg tok på meg for å hjelpe en venn av meg.

 

Ja det går fort litt i surr med disse navnene da de går igjen og igjen. Da vet jeg at du har lett etter henne med riktig navn så da finner nok ikke jeg henne heller men hun er riktignok langt tilbake på 1700 tallet så da er jeg egentlig fornøyd. Tusen takk for hjelpen Bjørn!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Elisabeth Olsdatter død 29 mai 1856 du mener?

Nr 31.

 

 

Ført i kirkeboken for Garnison?

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Larsen og Lisbeth Olsdatter har en sønn, Ole, til dåp i Stange 18. februar 1776. Deretter er det ihvertfall ingen flere barn i Stange. Da har de vel flyttet til Elverum i 1776 eller rett etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.